VAN KEULEN TRANSPORT: ONS BEN ZUUNIG, OOK OP ONZE MENSEN!
VAN KEULEN TRANSPORT: ONS BEN ZUUNIG, OOK OP ONZE MENSEN! Al meer dan 80 jaar is Van Keulen Transport actief in en rond Middelburg en Vlissingen. Hun trucks leggen jaarlijks gemiddeld zo’n 100 tot 120 duizend km af. We spreken met Erik Breure, die van uitzendkracht chauffeur is opgeklommen naar directeur-eigenaar, over het belang van bewust onderweg gaan.
Erik klom dus via de planning op tot directeur-eigenaar van Van Keulen Transport, als compagnon van de derde generatie bij het bedrijf. Van Keulen Transport is een typisch Zeeuws transportbedrijf met 65 vrachtwagens, 71 chauffeurs op de payroll (plus een flexibele schil), een paar monteurs in de werkplaats én een aantal mensen op kantoor. Met een mix aan transportvragen, variërend van zeecontainers tot suikerbietenvervoer, maar ook frequent vervoer tot diep in hartje Londen.
OOK ZUUNIG OP ONZE WERKNEMERSWaarom is verkeersveiligheid en bewust mobiliteitsbeleid zo belangrijk voor jullie?
"Net als het 'Zeeuws Meisje' - ‘ons Zeeuwen, ons ben zuunig he’ - zijn wij ook zuinig op onze werknemers. Want met alle respect voor al die indrukwekkende vrachtwagens of die prachtige planningstools, het valt of staat hier met betrouwbare vakmensen die iedere dag de lading van onze klanten secuur van A naar B brengen. En dan ook weer iedere avond veilig thuiskomen. In een alsmaar drukker wordend verkeerssysteem. Dat maak ons denk ik ook een attractieve werkgever in deze regio. Gelukkig kennen we behoudens wat blikschades bumpertje, buitenspiegel, dode hoek - hier bij Van Keulen Transport geen ernstige incidenten. En ik kan het weten, ik loop hier bijna een kwart eeuw rond. Voor een deel heeft dat te maken met onze regionale inslag waarbij onze mensen loyaal en honkvast zijn. Wij kennen gelukkig geen chauffeurstekort en ons verloop is ook vrijwel verwaarloosbaar. Onlangs hadden we een aantal tevreden jubilarissen. En je begrijpt: dáár zijn we ook trots op en uiteraard koesteren we dat enorm!"
PRATEN OVER VERKEERSVEILIGHEIDHoe zorgen jullie ervoor dat verkeersveiligheid écht centraal staat?
"Dat gaat natuurlijk niet van zelf, dat onderhouden we actief. Zoals het frequent onder de aandacht brengen van het belang hiervan. Ervaringen uit de praktijk onderling delen. Bewustwording stimuleren. Zo hebben we recent op de dag voor de chauffeur een TVM-collega gevraagd om iets te vertellen over verkeersveiligheid en preventie. En natuurlijk hebben onze chauffeurs soms behoorlijk wat stress door het gedrag van andere wat agressief opererende weggebruikers. En dan ben je met een lange zware truck wel kwetsbaar hoor. Bedenk je maar eens als je wordt afgesneden of als je voorligger opeens abrupt remt. Natuurlijk helpen de veiligheidssystemen uit onze trucks dan, maar op zo’n moment is het écht wel even topsport om dan zonder kleerscheuren uit zo’n wedstrijd te komen. Oók dat soort minder leuke ervaringen delen we met elkaar en vooral hoe je je daartegen kunt wapenen."
SLECHTS EENMAAL AAN DEZELFDE STEEN STOTENEn wat hebben jullie afgesproken over MONO rijden?
"Wij hebben als Van Keulen Transport een duidelijk beleid hoe we omgaan met het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden. Zoals de wet dat voorschrijft: die hou je niet vast als je rijdt. En als we al tijdens het rijden moeten communiceren - in principe gaat alles via het planningssysteem waarbij de chauffeur alleen hoeft te reageren als de truck stilstaat - dan doen we dat via de telefoon (handsfree). Maar in alle eerlijkheid: het komt nog wel eens voor dat hier een bekeuring van € 386 op de mat valt omdat een chauffeur tijdens het rijden die telefoon toch in zijn of haar hand had. Tsja, dat doet wel even pijn. Zonde van het geld. En uiteraard spreek ik die chauffeur erop aan. Opdat we daar dan weer van leren. Het liefst zoals een ezel dat doet: want die stoot zich in de regel slechts eenmaal aan diezelfde steen!’
ONZE AMBITIESWat zijn jullie mobiliteitsambities voor de komende jaren?
"Natuurlijk zien ook wij in dat diesel eindig is. En dat elektrificering er aan zit te komen. Maar we hebben as we speak nog geen hele concrete plannen hoe we als Van Keulen Transport de transitie van fossiele naar elektrische energie gaan vormgeven. Ik denk dat we eerst wat ervaring moeten opdoen met een enkele elektrische truck die we kunnen inzetten op een traject wat daarbij past. Realiseer je dat wij bijvoorbeeld van september tot januari een 8-tal trucks inzetten voor de bietencampagne. Die auto’s worden in die periode nooit koud: ze zijn 24u per dag in charge. Op jaarbasis hebben we het dan over dik 200 tot 220 duizend kilometers. Zo’n toepassing komt niet als eerste aanbod voor elektrificering hoor!"
Het verhaal van collega Daphne Machielse Daphne Machielse geboren in 2001 is sinds augustus 2021 werkzaam bij Van Keulen Transport B.V. in Middelburg. Na de opleiding tot monteur gevolgd te hebben besloot zij dat het beroep van vrachtwagenchauffeur meer haar interesse had. Net als haar vader die zo lang als zij weet al chauffeur is en waar zij als meisje ook mee ging op de wagen. Het was voor haar dus een redelijk bekende wereld waar zij 'haar mannetje' zeker weet te staan. In haar dagelijks werk als chauffeur rijdt Daphne voornamelijk met zeecontainers. Deze komen uit de havens van Vlissingen, Antwerpen en Rotterdam waarna ze door de Benelux, Frankrijk en Duitsland vervoerd worden om ze gelost en/of geladen te krijgen vooraleer ze weer terug naar de haven kunnen. In haar werk maakt Daphne dagelijks de vreemdste gedragingen mee op de weg. Daphne: “Als er een personenauto voor je rijdt die geen vaste snelheid aanhoudt en een beetje slingert dan weet je het al: die is op de telefoon bezig”. Het gedrag van de automobilisten stoort haar enorm, het is niet alleen gevaarlijk om je zo op de weg te begeven maar als ze vervolgens een 70 km/h rijdende automobilist in wilt halen geven ze altijd weer gas bij en moet ze vervolgens weer terug naar de rechterbaan, zegt Daphne. "Dit probleem ervaar ik dagelijks en is zeker irritant in het geval van een geldend inhaalverbod. Dan blijft ik er maar achter om geen boete voor het inhalen op te lopen. Dit rijdt echter wel zeer onrustig en onveilig met zulke wisselende snelheden. Nu helpen moderne systemen als adaptive cruise control wel om de afstand en snelheid te bewaken maar het schiet niet op en is slecht voor het brandstofverbruik." Ze erkent ook dat ze zelf weleens schuldig is en de telefoon in haar hand houdt. "Vooral in de file is het verleidelijk om even je telefoon te pakken." Ze weet wel dat juist in de file een kop-staart-aanrijding op de loer ligt als je even niet op let. Ondanks dat laat ze haar telefoon verder altijd in de houder staan, ze ziet wat er op gebeurt maar hoeft de telefoon niet in haar hand te houden. De telefoonhouder is zo geplaatst dat ze met haar rug tegen de rugleuning gezeten de telefoon kan bedienen en zo dus ook niet in de verleiding komt omde telefoon vast te pakken.Meer uit Zeeland
Boutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
1 maand geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
2 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
3 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
3 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
3 maanden geledenZondag 1 september wordt om 13.00 uur weer ‘Picknick in the Park’ georganiseerd rondom de Middelburgse muziektent op het Molenwaterpark. Aansluitend kunnen deelnemers van de picknick blijven zitten aan hun tafels en meedoen met Sing-along in the Park; onderdeel van de Parkconcerten van de Zeeuwse Concertzaal. Begeleidingsband The Kickz treedt hierbij om 15.30 op. De picknick is een gezamenlijk initiatief van Lions Middelburg, Vlissingen en Walcheren en Rotary Club Middelburg, Vlissingen en Walcheren. Waar de individuele serviceclubs veel mooie lokale initiatieven ontwikkelen, is dit de tweede keer dat de 6 clubs op deze schaal samenwerken! Hiermee streven we niet alleen naar een grotere maatschappelijke impact, maar ook heen hechter verband tussen de leden van de clubs.
3 maanden geledenAanstaande donderdag 20 juni is het weer tijd voor de Banenmarkt 'Werken in Zeeland'. Deze editie vindt plaats in het Scheldetheater van Terneuzen. Dit is dé kans om in gesprek te gaan met verschillende bedrijven uit verschillende sectoren. Op de Banenmarkt zijn 65 bedrijven die zich graag aan jou willen voorstellen. Bekijk hier welke bedrijven aanwezig zijn op de Banenmarkt.
5 maanden geleden