Van Anneke en Elian mag Slow Food wat meer op de kaart
Anneke van Hootegem van De Grote Verleiding in Kruiningen en freelance journalist en tekstschrijver Elian van ’t Westeinde zetten samen met andere vrijwilligers de schouders onder de herstart van Slow Food Zeeland. Slow Food is een wereldwijde voedselbeweging die zich inzet voor een goed, duurzaam en eerlijk voedselsysteem. “Zeeland heeft zoveel mooie, lekkere en gezonde producten. Ik wil er graag een steentje aan bijdragen om al dat mooie te behouden en gelijktijdig te streven naar het behoud van biodiversiteit”, aldus Elian. “Daarnaast houd ik van goed eten.”Slow Food beweging De Slow Food beweging is wereldwijd herkenbaar aan de rode slak. Het netwerk is actief in 160 landen en telt in Nederland zestien afdelingen. Daarnaast is er een sterk internationaal jongerennetwerk (SFYN). Het doel van de Slow Food beweging is mensen uit de hele voedselketen samen te brengen: boeren en tuinders, chefs, vissers, wetenschappers, ondernemers en consumenten. Elian: “Iedereen heeft recht op goed voedsel; duurzaam geproduceerd tegen een eerlijke prijs. Slow Food startte in Italië als antwoord op de fast food ketens. Italianen houden van lokaal en seizoensgebonden ingrediënten. Het principe van fast food staat lijnrecht tegenover alles waar de Italiaanse keuken voor staat. En wat mij betreft de Nederlandse keuken ook.”
Authenticiteit voorop
Anneke legt uit dat authenticiteit voorop staat bij Slow Food, iets wat zij van harte onderschrijft. “Als ik kijk naar alle EU-regels op het gebied van voedselhygiëne, dan krijg ik daar toch een beetje jeuk van. Het risico bestaat dat we dan alleen nog maar ‘eenheidsworsten’ krijgen, vol met suiker en zout en alles met dezelfde smaak. Neem de rauwmelkse kaas; we hebben het echt aan de Slow Food beweging te danken dat deze er nog is. En gelukkig maar, het is superlekker en het zou echt zonde zijn als dat zou verdwijnen. Natuurlijk geldt dat voor heel veel authentieke, traditionele producten.” Anneke constateert dat mensen steeds verder van hun voedsel af staan en wil daar iets aan doen. “Mensen hebben geen idee meer van de seizoenen. Dat er aardbeien verkrijgbaar zijn in januari vinden tal van mensen normaal, terwijl het dat natuurlijk niet is. Met Slow Food vertellen we het eerlijke verhaal over eten. We streven naar korte ketens, zodat we ons voedsel niet meer over de hele wereld hoeven slepen.”
Workshops en excursies
“Gezond en lekker met zo min mogelijk impact op het milieu en dierenwelzijn, respect voor de producenten en een eerlijke prijs”, vat Elian het samen. “Daarvoor is het belangrijk om te werken aan bewustwording, in de zin van: wat steek je nu eigenlijk in je mond? Vissers, boeren, tuinders werken allemaal hard om mooie, gezonde producten te produceren. Daar mogen we allemaal best wat meer bij stilstaan.” Slow Food Zeeland wil dat doen door regelmatig workshops en excursies te organiseren voor leden en niet-leden van de afdeling. “We waren bijvoorbeeld recent aanwezig bij het Eindeloos Eiland Festival op Noord-Beveland en lieten bezoekers daar kennismaken met lokale producten en gerechten, zoals oesters, aardappelsalade van lokaal geteelde aardappelen van een biodynamische boerderij en een vissoep met lijngevangen zeebaars. Natuurlijk vertelden we daarbij het verhaal van Slow Food en je merkt dat mensen daarvoor openstaan. We willen mensen graag samenbrengen en zo bijdragen aan de bewustwording. Interesse? Sluit je aan.”
Kijk voor meer informatie op www.slowfood.nl of volg Slow Food Zeeland op Instagram.
v.l.n.r.
Anneke van Hootegem, René Leenpoel (ook bestuurslid), Elian van ’t Westeinde.
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden