Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Unilever ziet opnieuw omzet groeien door prijsstijgingen

Unilever ziet opnieuw omzet groeien door prijsstijgingen

LONDEN (ANP) - Unilever heeft in het eerste kwartaal de omzet zien stijgen als gevolg van de prijsverhogingen die het voeding- en verzorgingsproducentenconcern doorvoerde. Die zijn volgens het bedrijf achter merken als Dove, Knorr, Rexona en Magnum nog altijd nodig om de inflatie en de hoge inkoopkosten te compenseren.

De prijzen gingen van januari tot en met maart gemiddeld met 10,7 procent omhoog. Daarmee zwakken de prijsstijgingen volgens Unilever wel af. Zo lag de prijsgroei in het laatste kwartaal van vorig jaar nog op 13,3 procent. Maar de prijsstijgingen van zo'n 13,4 procent voor voedings- en schoonmaakproducten liggen daar nog wel boven. Door de hogere prijzen steeg de omzet met 7 procent op jaarbasis tot 14,8 miljard euro.

In alle divisies van Unilever namen de inkomsten op jaarbasis toe, op de voedingstak na. Daaronder vallen merken als De Vegetarische Slager, Knorr en Hellmann’s. Desondanks leverde voeding, samen met persoonlijke verzorging, relatief de meeste omzet op. Daaronder vallen bijvoorbeeld de deodorants van Rexona en Axe en producten van Dove.

Kostenstijgingen dooberekend

Topman Alan Jope benadrukt dat de kostenstijgingen gemiddeld voor maximaal driekwart worden doorberekend aan de consument. Daarmee wil Unilever aandacht blijven houden voor mensen die last hebben van de sterk gestegen prijzen. Maar een stijging in kosten voor Unilever gaat daarmee gepaard met een stijging in prijs voor de consument.

Unilever denkt echter niet aan het doorberekenen van nog minder kosten aan de klant. "We zijn ons ervan bewust dat klanten last hebben van prijsstijgingen. Maar om consumenten te ontzien, proberen we intern al flink te besparen en onze bedrijfsvoering zo efficiënt mogelijk in te richten", legt Jope uit.

Hij gaat er bovendien niet automatisch van uit dat de kosten voor Unilever binnenkort omlaaggaan, zodat ook de prijzen voor consumenten naar beneden kunnen. Hoeveel winst Unilever in het eerste kwartaal heeft geboekt, heeft de onderneming niet bekendgemaakt.

Meer uit Financieel

Microsoft investeert 10 miljard dollar in AI-datacenter Portugal

LISSABON (ANP/BLOOMBERG) - Microsoft gaat 10 miljard dollar investeren in een groot AI-datacenter in Portugal. Volgens het Amerikaanse softwarebedrijf gaat het om een van de grootste Europese investeringen van dit jaar.

2 uur geleden
Chinese exportdump komt volgens ECB niet door handelsoorlog

FRANKFURT (ANP/RTR) - Een zwakke binnenlandse vraag, en niet de Amerikaanse invoerheffingen, is de belangrijkste reden dat China overtollige producten tegen bodemprijzen op de Europese markt dumpt. Dat staat in een nieuwe studie van de Europese Centrale Bank (ECB).

2 uur geleden
Hof tikt EU op vingers over deel richtlijn minimumloon

LUXEMBURG (ANP/DPA) - Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft de EU op de vingers getikt over een deel van de richtlijn van het minimumloon. Niet de EU, maar de lidstaten stellen de lonen vast, ook het minimumloon. Enkele criteria die de EU in de richtlijn had vastgesteld, zijn in strijd met die bevoegdheid van lidstaten, stelt het hof.

2 uur geleden
OpenAI verliest Duitse rechtszaak over auteursrechten liedjes

MÜNCHEN (ANP/DPA/AFP) - Een Duitse rechtbank heeft dinsdag geoordeeld dat OpenAI auteursrechten heeft geschonden door het gebruik van songteksten. Auteursrechtenorganisatie Gema, die de schrijvers van meerdere Duitse liedjes vertegenwoordigt, had hierover een zaak aangespannen tegen de Amerikaanse maker van de populaire taalbot ChatGPT.

3 uur geleden
Nieuwe indoorpretparken van Netflix voorlopig alleen in VS

LOS GATOS (ANP) - Netflix wil meerdere indoorpretparken openen in de Verenigde Staten. Maar een Netflix House in andere landen zit er voorlopig niet in. Dat heeft marketingdirecteur Marian Lee van Netflix gezegd in een interview met het Franse persbureau AFP.

3 uur geleden
Burger King wil aantal restaurants in China meer dan verdubbelen

BEIJING (ANP/AFP) - Burger King wil het aantal restaurants in China komende jaren meer dan verdubbelen, heeft moederbedrijf Restaurant Brands International (RBI) aangekondigd. RBI verkoopt zijn meerderheidsbelang in de Chinese tak aan de Chinese investeerder CPE. Die samenwerking levert 350 miljoen dollar aan nieuwe investeringen op.

3 uur geleden
Betaalbedrijf Adyen bij stijgers op Damrak na nieuwe doelen

AMSTERDAM (ANP) - Adyen behoorde dinsdag tot de stijgers op het Damrak met een plus van bijna 2 procent. Het betaalbedrijf, dat transacties verwerkt voor bedrijven als Facebook-moederbedrijf Meta, Uber, H&M, eBay en Microsoft, presenteerde voorafgaand aan een beleggersdag in Amsterdam nieuwe doelen voor de komende jaren. Voor 2026 rekent Adyen nog altijd op een omzetgroei van 20 tot 25 procent. Na 2026 stijgt de omzet jaarlijks met ongeveer 20 procent. Financieel topman Ethan Tandowsky zei verder "aanzienlijke kansen" te zien voor Adyen om een van de grootste spelers in de branche te worden.

5 uur geleden