
Unilever wil af van term 'normaal' bij verzorgingsproducten
LONDEN (ANP) - Was- en levensmiddelenconcern Unilever gaat het woord 'normaal' niet meer gebruiken in de omschrijving van hun schoonheids- en verzorgingsproducten. Het bedrijf doet dat in een poging om meer inclusief te worden. Ook gaat het moederbedrijf van Dove en Rexona de huidskleuren en lichaamsvormen van de modellen in hun advertenties en mediacampagnes niet meer digitaal bewerken.
Unilever neemt het besluit na kritiek die het bedrijf kreeg op de non-inclusiviteit van hun advertenties en benamingen van hun producten. Afgelopen zomer veranderde de Indiase divisie de naam van zijn witmakende gezichtscrème Fair & Lovely in Glow & Lovely. Het gebruik van de woorden "eerlijk," "wit" en "licht" op de verpakking van de crème en in reclame-uitingen, suggereert volgens Unilever ten onrechte een uniek schoonheidsideaal. In 2017 kreeg het bedrijf kritiek op een advertentie van Dove, waarin een zwarte vrouw haar topje uitdoet om een witte vrouw te onthullen.
"We weten dat alleen het verwijderen van het woord 'normaal' niet het probleem oplost, maar we geloven dat het een belangrijke stap is in de richting van een meer inclusieve definitie van schoonheid", zegt Sunny Jain, hoofd van Unilevers departement voor schoonheid en persoonlijke verzorging.
Vanaf maart volgende jaar zal het woord 'normaal' niet meer voorkomen om haartype of huiskleur te omschrijven op zo'n tweehonderd schoonheids- en verzorgingsproducten van Unilever.
Meer uit Financieel
LONDEN (ANP) - De Amerikaanse president Donald Trump is van plan autofabrikanten te ontzien bij enkele van zijn importheffingen, schrijft zakenkrant Financial Times op basis van ingewijden. Volgens het Britse blad wijst dit opnieuw op een terugtrekkende beweging van Trump in de handelsoorlog, na intensieve lobby door topmannen uit de auto-industrie.
51 minuten geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Wall Street heeft voor het eerst weer twee dagen op rij afgesloten met brede koerswinsten sinds de handelsoorlog van Donald Trump recent is geëscaleerd. Beleggers leken woensdag enigszins gekalmeerd door geruststellende woorden van de Amerikaanse president.
1 uur geledenHERZOGENAURACH (ANP/BLOOMBERG/AFP) - Adidas heeft zijn winst in de eerste maanden van dit jaar flink opgevoerd. Sportschoenen in retrostijl als de Samba en Gazelle waren wederom populair. Het was het eerste kwartaal voor Adidas waarin er helemaal geen bijdrage meer was van de Yeezy-sneakers uit de eerdere samenwerking met de Amerikaanse rapper Ye.
1 uur geledenPARIJS (ANP/BLOOMBERG) - De verkoop van het luxe Italiaanse modemerk Gucci is in het eerste kwartaal gekelderd. Pogingen van moederbedrijf Kering om het roemruchte merk weer populairder te maken zijn tot dusverre op niets uitgelopen.
2 uur geledenWASHINGTON (ANP) - Een wijdverbreider gebruik van de euro zou goed zijn voor Europa. Dat heeft president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) gezegd in een speech bij het Peterson Institute in Washington.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG/AFP/BELGA) - Staalconcern ArcelorMittal schrapt ongeveer 600 banen op zeven vestigingen in Noord-Frankrijk. Daarmee is er opnieuw een staalbedrijf in Europa dat zich genoodzaakt ziet om in te grijpen vanwege de verslechterde marktomstandigheden.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Randstad was woensdag met een plus van ruim 8 procent de grote winnaar op de beurs in Amsterdam, ondanks dat het uitzendconcern over het eerste kwartaal opnieuw lagere resultaten in de boeken heeft gezet. Het aandeel profiteerde van een algehele opleving van de aandelenbeurzen, gesteund door geruststellende uitspraken van de Amerikaanse president Donald Trump. Daarnaast vonden analisten de cijfers van Randstad beter dan ze hadden verwacht.
5 uur geleden