Unilever wil af van term 'normaal' bij verzorgingsproducten
LONDEN (ANP) - Was- en levensmiddelenconcern Unilever gaat het woord 'normaal' niet meer gebruiken in de omschrijving van hun schoonheids- en verzorgingsproducten. Het bedrijf doet dat in een poging om meer inclusief te worden. Ook gaat het moederbedrijf van Dove en Rexona de huidskleuren en lichaamsvormen van de modellen in hun advertenties en mediacampagnes niet meer digitaal bewerken.
Unilever neemt het besluit na kritiek die het bedrijf kreeg op de non-inclusiviteit van hun advertenties en benamingen van hun producten. Afgelopen zomer veranderde de Indiase divisie de naam van zijn witmakende gezichtscrème Fair & Lovely in Glow & Lovely. Het gebruik van de woorden "eerlijk," "wit" en "licht" op de verpakking van de crème en in reclame-uitingen, suggereert volgens Unilever ten onrechte een uniek schoonheidsideaal. In 2017 kreeg het bedrijf kritiek op een advertentie van Dove, waarin een zwarte vrouw haar topje uitdoet om een witte vrouw te onthullen.
"We weten dat alleen het verwijderen van het woord 'normaal' niet het probleem oplost, maar we geloven dat het een belangrijke stap is in de richting van een meer inclusieve definitie van schoonheid", zegt Sunny Jain, hoofd van Unilevers departement voor schoonheid en persoonlijke verzorging.
Vanaf maart volgende jaar zal het woord 'normaal' niet meer voorkomen om haartype of huiskleur te omschrijven op zo'n tweehonderd schoonheids- en verzorgingsproducten van Unilever.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - De investeringen van bedrijven in Nederland zijn in oktober licht gedaald. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) daalden de investeringen met 0,4 procent in vergelijking met een jaar eerder. In september was nog sprake van een stijging met 2,7 procent na twee maanden van krimp.
14 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland is de grootste exporteur van kerstartikelen in de Europese Unie. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat heeft becijferd dat onze export van onder meer kerstballen en andere versiering vorig jaar goed was voor 40 procent van het Europese totaal.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De prijzen van bestaande koopwoningen zijn in november met gemiddeld 6,1 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster. In oktober ging het nog om een prijstoename van gemiddeld 6,6 procent.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP/AFP) - De goudprijs is maandag naar recordhoogte gestegen, mede doordat investeerders optimistisch zijn dat de Amerikaanse centrale bank ook volgend jaar de rentetarieven zal verlagen.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De goudprijs is maandag naar recordhoogte gestegen, mede doordat investeerders optimistisch zijn dat de Amerikaanse centrale bank ook volgend jaar de rentetarieven zal verlagen.
2 uur geledenTRIËST (ANP/BLOOMBERG) - De Italiaanse koffiebrander Illycaffè, het bedrijf achter de koffie van Illy, start volgend jaar met de productie in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil volgens topvrouw Cristina Scocchia profiteren van de groei in deze belangrijke markt.
17 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De kerstverkopen in Duitsland zijn tot nu toe teleurstellend. Dit komt naar voren uit een enquête van de Duitse winkeliersorganisatie HDE die zondag werd gepubliceerd.
18 uur geleden