Twaalf jaar cel voor Afghaanse gevangeniscommandant
DEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft donderdag de 76-jarige Afghaan Abdulrazaq R. uit Kerkrade veroordeeld tot twaalf jaar gevangenisstraf, conform de eis van het Openbaar Ministerie. R. werkte van 1983 tot en met 1987 in de beruchte Pul-e-Charkhi gevangenis in de Afghaanse hoofdstad Kabul als commandant. In die hoedanigheid heeft hij zich volgens de rechtbank schuldig gemaakt aan oorlogsmisdrijven.
In de gevangenis zaten in die periode vele tegenstanders van het toenmalige communistische regime als politieke gevangenen vast, onder erbarmelijke omstandigheden. Volgens de rechtbank heeft R. een bepalende rol gespeeld en is hij betrokken geweest bij ernstige misstanden. Hij heeft de gevangenen "wreed en onterend" behandeld en willekeurig van hun vrijheid beroofd, aldus de rechtbank. De rechtbank kwalificeert dat in navolging van het OM als oorlogsmisdrijven. R. heeft gehandeld in strijd met het internationaal humanitair recht.
R. vluchtte in 2001 met zijn gezin naar Nederland, kreeg asiel en verwierf de Nederlandse nationaliteit. R. vestigde zich in Kerkrade, onder een andere naam. Volgens justitie wist hij jarenlang onder de radar te blijven. Hij werd in 2019 opgepakt. Omdat R. in Nederland woont en Nederlander is geworden, kan het OM hem in Nederland vervolgen. Voordat hij actief werd voor de Afghaanse staatsveiligheidsdienst en commandant werd in de gevangenis was de man werkzaam als wis- en natuurkundeleraar.
Het Team Internationale Misdrijven (TIM) van politie en justitie in Nederland deed al jaren onderzoek naar de geheime diensten van Afghanistan. In het voorjaar van 2012 begon het TIM zich te concentreren op de voormalige gevangeniscommandant, nadat de aanwijzingen zich opstapelden dat hij zich in Nederland ophield. In de loop van het onderzoek hoorde het team 24 getuigen, in negen verschillende landen. "Een soort dictator", zo hebben zij de verdachte onder meer omschreven, "het brein achter de mishandelingen en martelingen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
36 minuten geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
3 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
4 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
5 uur geleden