Twaalf jaar cel voor Afghaanse gevangeniscommandant
DEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft donderdag de 76-jarige Afghaan Abdulrazaq R. uit Kerkrade veroordeeld tot twaalf jaar gevangenisstraf, conform de eis van het Openbaar Ministerie. R. werkte van 1983 tot en met 1987 in de beruchte Pul-e-Charkhi gevangenis in de Afghaanse hoofdstad Kabul als commandant. In die hoedanigheid heeft hij zich volgens de rechtbank schuldig gemaakt aan oorlogsmisdrijven.
In de gevangenis zaten in die periode vele tegenstanders van het toenmalige communistische regime als politieke gevangenen vast, onder erbarmelijke omstandigheden. Volgens de rechtbank heeft R. een bepalende rol gespeeld en is hij betrokken geweest bij ernstige misstanden. Hij heeft de gevangenen "wreed en onterend" behandeld en willekeurig van hun vrijheid beroofd, aldus de rechtbank. De rechtbank kwalificeert dat in navolging van het OM als oorlogsmisdrijven. R. heeft gehandeld in strijd met het internationaal humanitair recht.
R. vluchtte in 2001 met zijn gezin naar Nederland, kreeg asiel en verwierf de Nederlandse nationaliteit. R. vestigde zich in Kerkrade, onder een andere naam. Volgens justitie wist hij jarenlang onder de radar te blijven. Hij werd in 2019 opgepakt. Omdat R. in Nederland woont en Nederlander is geworden, kan het OM hem in Nederland vervolgen. Voordat hij actief werd voor de Afghaanse staatsveiligheidsdienst en commandant werd in de gevangenis was de man werkzaam als wis- en natuurkundeleraar.
Het Team Internationale Misdrijven (TIM) van politie en justitie in Nederland deed al jaren onderzoek naar de geheime diensten van Afghanistan. In het voorjaar van 2012 begon het TIM zich te concentreren op de voormalige gevangeniscommandant, nadat de aanwijzingen zich opstapelden dat hij zich in Nederland ophield. In de loop van het onderzoek hoorde het team 24 getuigen, in negen verschillende landen. "Een soort dictator", zo hebben zij de verdachte onder meer omschreven, "het brein achter de mishandelingen en martelingen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het Rode Kruis en Klimaatverbond Nederland roepen eigenaren en beheerders van koele, openbare gebouwen op om de deuren te openen voor mensen zonder verkoelingsopties. Het KNMI heeft voor vrijdag in grote delen van het land code rood afgegeven vanwege de hitte.
8 minuten geledenDE BILT (ANP) - Voor het eerst in Nederland geldt vrijdag in een groot deel van het land code rood om de verwachte hoge temperaturen. Het weeralarm geldt alleen niet voor de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland. Daar blijft code oranje gelden, op de Waddeneilanden blijft het code geel.
52 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Na de dubbele aardbeving in Venezuela opent het Rode Kruis een rekeningnummer waarop mensen geld kunnen doneren: gironummer 5125. Volgens de hulporganisatie hebben vele duizenden mensen dringend hulp nodig. "Denk aan huishoudelijke spullen, hygiënepakketten, voedsel en water."
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - "We gaan nu nog niet kiezen voor een scenario", zegt staatssecretaris Jo-Annes de Bat over de mogelijkheden die er zijn voor de uitbreiding van industrie en energie rondom Moerdijk. In een bestuurlijk overleg volgende week wil hij "onderbouwen" waarom het recent toegevoegde scenario waarin het dorp behouden kan blijven, realistisch is. "Zodanig dat zij er ook vertrouwen in hebben, want we hebben de gemeente cruciaal hard nodig," zegt de CDA-bewindsman die verantwoordelijk is voor de energietransitie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs en Emancipatie) wil van de onderwijsinspectie horen hoe het kan dat de basisschool van Forum voor Democratie goedkeuring heeft gekregen. Woensdag werd bekend dat de FVD-school in augustus opengaat met financiering vanuit het Rijk.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben hun medeleven betuigd met de inwoners van Venezuela na de aardbevingen in het land. Venezuela is een buurland van het Koninkrijk der Nederlanden, in de Caribische Zee deelt het zeegrenzen met de landen Aruba en Curaçao en de bijzondere gemeente Bonaire.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - Om 13.10 uur werd het in De Bilt 30,2 graden, waardoor officieel sprake is van de eerste hittegolf van 2026. Hiermee is ook het record van de langste juni-hittegolf in De Bilt geëvenaard. Regionaal was al sprake van de tweede hittegolf van het jaar.
3 uur geleden