Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Tonijnkoning onttroond bij bekende Japanse tonijnveiling

Tonijnkoning onttroond bij bekende Japanse tonijnveiling

TOKIO (ANP/AFP) - De jaarlijkse bekende tonijnveiling in Japan is een stuk minder spectaculair verlopen dan andere jaren. Restauranteigenaren legden door de coronacrisis veel minder geld neer voor de beste tonijn. Restauranteigenaar Kiyoshi Kimura, die bekendstaat als de tonijnkoning, liet zelfs de beste vis aan zijn neus voorbijgaan.

"Ik ben niet voor het hoogste bod gegaan, omdat het nu tijd is voor zelfbeheersing", aldus Kimura tegenover journalisten op de Toyosu-vismarkt, waar de jaarlijkse tonijnveiling gehouden wordt. Kimura vond het "niet gepast" om deze veiling "feestelijk" hoog te bieden. In voorgaande jaren bood Kimura nog 1,8 miljoen dollar in 2018 en het recordbedrag van 3,1 miljoen dollar om de beste tonijn mee naar huis te kunnen nemen.

Dit jaar ging de best betaalde tonijn, een blauwvin uit het noorden van Japan, naar een andere bieder voor omgerekend 202.000 dollar. De bieder bestond uit een groot voedselbedrijf en een bekende Japanse groothandelaar, Yukitaka Yamaguchi.

Bij de inspectie van de vis droegen de bieders mondkapjes en ontsmetten ze hun handen. Toeschouwers waren niet toegestaan. Normaal gesproken maakte Kimura na het winnen van de bieding zijn vis schoon in zijn restaurant met een op een zwaard lijkend mes, om er onder toeziend oog van hordes camera's en toeschouwers sushi van te maken, die hij daarna gratis uitdeelde.

Meer uit Financieel

Amsterdamse AEX sluit licht lager, Philips grootste daler

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.

18 minuten geleden
Albert Heijn berispt om vage duurzaamheidsclaims zuivelproducten

AMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.

19 minuten geleden
Salesforce iets hoger op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.

3 uur geleden
Schiphol halveert aantal grondafhandelaren in 2027

SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.

4 uur geleden
ING: economie groeit door ondanks handelsstrijd en spaarwoede

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.

5 uur geleden
Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

7 uur geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

7 uur geleden