Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Toezichthouders kraken Google om ondoorzichtige diensten

Toezichthouders kraken Google om ondoorzichtige diensten

DEN HAAG (ANP) - Het is voor consumenten die diensten van Google gebruiken nog te onduidelijk hoe het technologieconcern te werk gaat. Zo is het bij de zoekmachine lang niet altijd helder om welke redenen Google bepaalde zoekresultaten hoger zet dan andere. Ook in de Play Store voor apps ontbreekt vaak informatie, zeggen Europese consumentenautoriteiten die bepaalde producten van Google hebben onderzocht.

De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Belgische Economische Inspectie leidden het onderzoek. Daaruit kwam een aantal "verbeterpunten" naar voren. De toezichthouders vinden onder andere dat Google niet transparant genoeg is over het rangschikken van resultaten in zijn zoekmachine. Zo zou het bedrijf aan consumenten duidelijker moeten aangeven of er door bepaalde merken of bedrijven is betaald voor een hogere plek.

In de Play Store, waar het gros van alle mensen met een Android-telefoon apps in downloadt, ontbreekt volgens de toezichthouders soms essentiƫle informatie. Zo is niet altijd duidelijk wie de verkoper van een product in de appwinkel is. Daarnaast levert Google volgens de ACM niet altijd heldere informatie over de servicevoorwaarden voor apps in de Play Store. Bij zijn speciale zoekfuncties voor hotels of vluchten laat Google vaak na om de prijzen inclusief belasting of andere noodzakelijke kosten te tonen.

Vervolgonderzoek

Door zo ondoorzichtig te werk te gaan, houdt Google zich volgens de toezichthouders niet goed aan regels die consumenten tegen misleiding moeten beschermen. Als het Amerikaanse concern de aangeleverde verbeteringen niet doorvoert, komt er een vervolgonderzoek waar mogelijk boetes uit voortvloeien.

"Consumenten moeten ervan kunnen uitgaan dat ze niet misleid worden. De informatie die ze krijgen moet duidelijk en volledig zijn", stelt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh in een toelichting. "De keuzes die ze maken moeten niet gestuurd worden door valse reviews of onduidelijke betaalde ranking. Ook moeten contactadressen makkelijk vindbaar zijn. Met andere woorden: consumenten moeten met vertrouwen kunnen googelen."

Google was niet direct bereikbaar voor commentaar.

Eerder dit jaar kondigde de Europese Commissie al aan een nieuw mededingingsonderzoek te openen naar Google. Daarbij staat de vraag centraal of Google de toegang tot gebruikersdata voor advertentiedoeleinden alleen voor eigen gebruik reserveerde en derden daar geen toegang tot gaf.

Meer uit Financieel

AkzoNobel heft bij fusie beschermingsmuur tegen overnames op

AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.

1 uur geleden
Verfmaker AkzoNobel zakt op rood Damrak na fusienieuws

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.

2 uur geleden
Claimstichting begint zaak tegen Netflix om prijsverhogingen

AMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.

2 uur geleden
Levensmiddelenindustrie: stabiele prijzen minder vanzelfsprekend

DEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

3 uur geleden
Mkb-bedrijven krimpen vaker dan dat ze groeien

DEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

3 uur geleden
CBS: personeelstekort niet langer grootste belemmering industrie

DEN HAAG (ANP) - Personeelstekorten vormen niet meer de belangrijkste belemmering voor de Nederlandse industrie. Ondernemers zien momenteel een gebrek aan vraag als hun grootste probleem, komt naar voren uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De laatste keer dat bedrijven dit als hun belangrijkste belemmering noemden, was bijna vijf jaar geleden.

3 uur geleden
AkzoNobel gaat fuseren met branchegenoot Axalta

AMSTERDAM (ANP) - Verfproducent AkzoNobel heeft een definitieve overeenkomst bereikt met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems over een fusie. Door de samenvoeging van de twee bedrijven ontstaat een wereldwijd coatingbedrijf met een waarde van ongeveer 25 miljard dollar (ruim 21,5 miljard euro).

3 uur geleden