'Tesla krijgt voet aan de grond in Japan na prijsverlaging'
TOKIO (ANP) - De verkoop van de Model 3 van automaker Tesla lijkt ook in Japan van de grond te komen. Dit nadat de maker van de elektrische voertuigen de prijs van de middenklasse sedan met bijna een kwart verlaagde tot net geen 5 miljoen yen, omgerekend bijna 39.000 euro. Daarmee ligt de auto meer binnen bereik van consumenten die een luxe auto willen kopen voor een lage prijs.
De levertijden voor het voertuig zijn opgelopen tot 12 à 16 weken. Dat was voor de prijsverlaging nog 6 tot 8 weken, aldus bronnen tegen persbureau Bloomberg. Ook reserveringen voor proefritten zijn moeilijker te regelen. Daarvoor zijn de wachttijden opgelopen tot ruim drie weken in plaats van een week.
De stap van Tesla komt op het moment dat de Japanse regering tegen 2030 de verkoop van auto's met uitsluitend benzinemotoren wil verbieden. Met de prijzenoorlog ze Tesla autofabrikanten onder druk op de de op twee na grootste automarkt ter wereld.
Naamsbekendheid
Automakers als Honda en Mazda begonnen beide vorig jaar met de verkoop van elektrische modellen met elk met een prijskaartje van ongeveer 4,5 miljoen yen. Daarbij is het rijbereik van die auto's veel kleiner in vergelijking met die van de Model 3. Nissan is later dit jaar van plan met zijn crossover SUV op de markt te komen.
Tesla is al ongeveer zes jaar actief in Japan, topman Elon Musk noemt die markt een van de belangrijkste voor het bedrijf. Toch blijkt uit gegevens dat de verkoop nooit echt van de grond is gekomen. Tesla verkocht vorig jaar minder dan 2000 auto's in Japan. Dat betekende een lichte stijging ten opzichte van het voorgaande jaar.
Wat meespeelt is dat Telsa de naamsbekendheid mist in Japan die binnenlandse autofabrikanten wel genieten. Tesla kon de Model 3 goedkoper aanbieden omdat de auto's voor de Japanse markt nu in de fabriek in China worden gemaakt in plaats van in de VS. Gelet op de productiecapaciteit van Tesla en het vermogen om accu's in China te kopen, zullen Japanse fabrikanten volgens kenners moeite hebben om met Tesla te concurreren.
Meer uit Financieel
LONDEN (ANP/RTR) - Unilever overweegt een aantal Britse voedingsmerken te verkopen, waaronder broodbeleg Marmite en mosterdmerk Colman's. Dat meldt persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen. Ook zou het Britse was- en levensmiddelenconcern overwegen Bovril van de hand te doen, een rundvleesextract waarmee je bouillon kunt maken.
45 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO verwacht de samenwerking met een aantal flexwerkers op de afdeling die financiële criminaliteit zoals witwassen opspoort te beëindigen. Het is nog onduidelijk hoeveel uitzendkrachten en medewerkers van detacheerders weg moeten. Volgens de bank gaat het om een "relatief kleine groep".
46 minuten geledenOSS (ANP) - Het Franse Jacky Perrenot wil het Nederlandse transportbedrijf Vos Logistics overnemen. De stap is onderdeel van een internationaal groeiplan van de Franse transport- en logistiekonderneming. Hoeveel geld met de overname gemoeid is, werd niet bekendgemaakt.
1 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Schoenenmerk Dr. Martens verplaatst de productie van een deel van zijn schoenen van Laos naar Vietnam, om de impact van de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump te verzachten. Ook is het Britse bedrijf, dat bekendstaat om de hoge laarzen met dikke zolen, van plan de prijzen van sommige van zijn schoenen vanaf volgend jaar te verhogen.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie wil de wet aanpassen voor investeringen door banken, verzekeraars, beleggers en vermogensbeheerders. Het moet duidelijker worden om wat voor soort investeringen het gaat, zodat investeerders en particuliere klanten beter kunnen zien of het om een duurzame investering gaat.
3 uur geledenMADRID (ANP/RTR/AFP) - Facebook-eigenaar Meta Platforms moet tientallen Spaanse mediabedrijven in totaal 479 miljoen euro betalen voor vermeende overtredingen van regels rond concurrentie bij adverteren en bescherming van consumentengegevens. Dat heeft een Spaanse rechtbank donderdag bepaald.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De teruggetreden hoofdeconoom van ABN AMRO, Sandra Phlippen, wordt het hoofd duurzaamheid bij dezelfde bank. Het is de bedoeling dat ze vanuit die functie duurzaamheid integreert in de kernactiviteiten van ABN AMRO, meldt het financiële concern.
3 uur geleden