'Te vroeg om verpleeghuizen helemaal te openen'
UTRECHT (ANP) - Verpleeghuizen kunnen soms best wat soepeler zijn bij het toelaten van bezoek voor bewoners, maar "het is nog te vroeg om helemaal open te gaan". Dat zegt Verenso, de vereniging van specialisten in de ouderengeneeskunde. Volgens de vereniging zijn de risico's van het coronavirus nog niet verdwenen en blijft het gevaar van een tweede golf bestaan.
De situatie is in de afgelopen weken wel flink verbeterd, benadrukt de vereniging. Het aantal besmettingen in verpleeghuizen neemt af en er zijn genoeg beschermingsmiddelen en coronatests beschikbaar. Wel vindt Verenso dat er meer gegevens over coronagevallen per regio beschikbaar moeten zijn. Verpleeghuizen en de overheid kunnen dan snel ingrijpen bij een nieuwe uitbraak.
Sinds vorige maand mogen de bewoners van verpleeghuizen weer beperkt bezoek krijgen. Volgens Verenso verloopt dit goed, maar wordt de bezoekregeling "nog niet overal ten volle benut". Verenso pleit ervoor dat de verpleeghuizen "intelligent open" gaan. "We willen graag leven toevoegen aan de dagen en geen dagen aan het leven, daarom is het enorm belangrijk om nu ook het bezoek weer toe te laten", aldus Nienke Nieuwenhuizen, de voorzitter van Verenso.
ActiZ tevreden over versoepelingen
Branchevereniging ActiZ is ook tevreden over de versoepeling. Uit een peiling onder 450 verpleeghuizen blijkt dat bewoners van alle verpleeghuizen waar momenteel geen besmettingen zijn vastgesteld weer meerdere bezoekers mogen ontvangen. Ook hebben bewoners de vrijheid terug om buiten te wandelen.
Voorwaarden zijn er vaak nog wel. "Zo is de duur van bezoek of de frequentie in de meerderheid van de verpleeghuislocatie nog beperkt. Aankomende weken zullen deze beperkingen, zodra dat kan, steeds vaker worden weggenomen", aldus ActiZ.
Dat meer bezoek "veilig en verantwoord" is, komt volgens de brancheorganisatie vooral doordat coronatesten nu ruim beschikbaar zijn en instellingen genoeg persoonlijke beschermingsmiddelen hebben. Maar, waarschuwt ActiZ: "Het coronavirus is niet weg en zal onze alertheid blijven vragen. Bewoners van verpleeghuizen blijven uiterst kwetsbaar en een besmetting heeft grote gevolgen.Voor bewoners, medewerkers en de maatschappij."
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
15 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden