Studenten in Zwolle prikken zorgpersoneel
ZWOLLE (ANP) - Een vaccinatielocatie voor zorgpersoneel in Zwolle wordt "nagenoeg volledig bemenst" door studenten van acht verschillende mbo-opleidingen. Directeur Jan Ernst van Driel van het Deltion College vertelt vrijdag dat er per dag zo'n dertig studenten op de locatie aanwezig zijn om de intake te doen en prikken te zetten. "Dan zijn er verder nog een paar mensen van GGD IJsselland aanwezig."
De mbo-studenten doen opleidingen verschillend van doktersassistent tot verpleegkunde en zijn daardoor al bevoegd om prikken te zetten. Ze zijn ingezet bij een tijdelijke priklocatie om medewerkers van ziekenhuizen en zorginstellingen van een boostervaccin te voorzien. Afgelopen woensdag zijn de studenten begonnen en volgende week wordt de locatie weer opgeheven. "Er is zeker een kans dat de studenten ook in januari ingezet worden bij een andere locatie, dat zijn we nu aan het bespreken", vertelt Van Driel.
De acht scholen, waaronder het Deltion College, hebben zich georganiseerd en zijn rechtstreeks in gesprek gegaan met de regionale GGD. "Dat helpt", vertelt de directeur. Die centrale organisatie ontbreekt volgens hem nog veel bij de landelijke GGD. "De hulp bij de vaccinatielocaties zijn vrijwel allemaal regionaal georganiseerd. Er is geen crisisorganisatie. Dat is het probleem."
Crisissituatie
"Ik sta niet in de schoenen van meneer De Jonge, er zullen heel veel mensen nodig zijn", erkent Van Driel. "Maar in een echte crisissituatie heb je een richting nodig. Dat één iemand zegt: jij doet dit en jij doet dat. Je stuurt bij waar nodig. Als je echt wilt, kun je in januari alle studenten die kunnen prikken uitroosteren van hun opleiding en ze inzetten op grote vaccinatielocaties. Nu is het allemaal vrijwillig en dan blijft het kijken wat er wel past en wat niet."
Meer medische opleidingen laten vrijdag weten door regionale GGD'en benaderd te zijn voor de hulp van hun studenten. Hoeveel van hun studenten ingezet zijn, weten de scholen vaak niet. Ze kunnen soms alleen hun studenten wijzen op vacatures bij de GGD.
De medische faculteit in Maastricht zegt afgelopen donderdag benaderd te zijn door de GGD Zuid-Limburg. Bij hen vroeg de GGD specifiek om artsen, bijvoorbeeld voor supervisie op de vaccinatielocatie, en administratief personeel. "Het is nog niet duidelijk of wij deze medewerkers kunnen vinden", zegt de woordvoerder vrijdag daarover.
Meer uit Binnenland
WILLEMSTAD (ANP) - De Zr.Ms. Groningen gaat vol met hulpmiddelen zoals water, eten en andere hulpgoederen van Curaçao naar het nabijgelegen Venezuela. Naar verwachting komt het schip om 21.30 uur Nederlandse tijd aan in het Zuid-Amerikaanse land, schrijft Defensie.
2 uur geledenSCHIEDAM (ANP) - Er is opnieuw een jong kind uit een openstaand raam gevallen. Dit keer gaat het om een kindje van 1,5 jaar oud. De dreumes viel vanaf de derde verdieping op de Van Heuven Goedhartstraat in Schiedam en is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
8 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
8 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
8 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
9 uur geleden