Stroom terugleveren mag geen geld meer kosten
DEN HAAG (ANP) - Stroom terugleveren mag huishoudens geen geld meer kosten. Dat staat in een voorstel van NSC-Kamerlid Wytske Postma, dat volgens haar ook steun heeft van de andere coalitiepartijen PVV, VVD en BBB.
Onder de zogeheten salderingsregeling mogen huishoudens elektriciteit die ze opwekken wegstrepen tegen hun verbruik. Als mensen meer stroom opwekken dan ze verbruiken, moet de energieleverancier daarvoor een "redelijke vergoeding" betalen.
Op momenten dat er veel aanbod van elektriciteit is en weinig wordt gebruikt, bijvoorbeeld op een zomermiddag, kan het voorkomen dat de stroomprijs negatief is. Dan moet dus niet de energieleverancier, maar de eigenaar van de zonnepanelen betalen voor de teruggeleverde stroom.
Gevolgen
Huishoudens zijn daardoor geneigd panelen uit te zetten, zegt Postma. In haar voorstel staat dat de "redelijke vergoeding" die energieleveranciers betalen voor teruggeleverde groene stroom nooit negatief mag zijn.
Omdat de salderingsregeling energieleveranciers geld kost, brengen veel van die bedrijven extra kosten in rekening bij huishoudens die stroom terugleveren, ook als ze minder leveren dan ze gebruiken. Het is nog onduidelijk wat het gevolg van het NSC-voorstel precies is voor deze terugleverkosten. Als huishoudens maar niet hoeven te betalen voor de stroom die ze opwekken, zegt Postma. "Ik wil niet dat eigenaren van zonnepanelen stress krijgen als de zon schijnt."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in besluitvorming.
9 minuten geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
50 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
14 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geleden