Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 Scoor een BOB in de sportkantine

Scoor een BOB in de sportkantine

‘Rondje? Scoor eerst een BOB’; met de Zeeuwse BOB Sport campagne richt het ROVZ (Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland) zich dit jaar nadrukkelijk op sportkantines. Sporters, vrijwilligers, bestuurders en bezoekers van wedstrijden; een drankje in de kantine is vaak een vast onderdeel van de sportbeleving. “Het doel van de BOB Sport campagne is om mensen bewust te maken van verkeersveiligheid en hun eigen rol daarin. Alcohol en verkeer gaan niet samen – niet in de auto, niet op de fiets. Regel dus vóóraf een BOB, als je van plan bent om in de sportkantine iets te drinken. Bezoekers van de sportkantines hiervan bewust maken, zorgt voor meer verkeersveiligheid in Zeeland.” De kantine is vaak dé plek om na te praten, de wedstrijd nog eens door te nemen of na trainingen even te relaxen met teamgenoten en vrienden. In kantines wordt, naast frisdranken, vaak ook bier geschonken. Dat is daar meestal goedkoper dan op een terrasje in de stad. Dit maakt het drinken van alcohol ook makkelijker. Met alle risico’s van dien, want naar huis gaan - op de fiets of met de auto - kan levensgevaarlijk zijn met een slok op. Amanda Flohr, communicatieadviseur van het ROVZ, is actief betrokken bij de Zeeuwse BOB Sport campagne. “Die campagne is belangrijk én nodig”, legt ze uit. “Uit cijfers van Veilig Verkeer Nederland blijkt dat maar liefst een kwart van onze verkeersdeelname voortvloeit uit sportactiviteiten en kantinebezoek. Door ons specifiek op deze groep te richten, kunnen we dus een belangrijke stap zetten op het gebied van verkeersveiligheid.”

Aanpak BOB Sport team

Om die reden wordt de BOB Sport campagne nadrukkelijk uitgerold in alle Zeeuwse gemeenten. Dat kost tijd, daarvan is Amanda zich bewust. Zij vertelt dat het landelijke BOB-Sport team eind 2023 gestart is met een pilot in de gemeente Middelburg. “Zij benaderen sportkantinemedewerkers en kijken met de BOB Sport quiz en de winactie BOB Sport café hoe zij inzicht kunnen krijgen in het reilen en zeilen in hun kantine. Naast het uitrollen van BOB Sport signaleert het team ook waar mogelijke problemen liggen rond alcohol schenken. Hoe gaan de kantinemedewerkers bijvoorbeeld om met jeugdige drinkers of met mensen die meer dan genoeg op hebben? Ook kijken zij waar verdere aanpak nodig is. Hebben de kantinevrijwilligers bijvoorbeeld al het IVA-certificaat (Instructie Verantwoord Alcohol schenken) behaald? Is verdere voorlichting nodig? Vervolgens brengt het BOB Sport team verslag uit aan het ROVZ. De vervolgfase van nazorg & naleving wordt opgepakt door JOGG Teamfit. Zij gaan samen met de sportkantine/sportvereniging aan de slag met de geconstateerde aandachtspunten.”

Kies eerst de BOB, dan een drankje

Amanda is ervan overtuigd dat de Zeeuwse BOB Sport campagne gaat bijdragen aan verantwoord alcoholgebruik bij sportverenigingen. “Het is belangrijk dat mensen zich realiseren, dat het belangrijk is om vóóraf een BOB te regelen, als je van plan bent om in de sportkantine wat te drinken. Bezoekers van de sportkantines en de vrijwilligers die achter de bar staan hiervan bewust maken, zorgt voor het vergroten van de verkeersveiligheid.”

BOB bij de nieuwjaarsborrel

Natuurlijk werkt de BOB campagne ook verder door. Alcohol op de werkvloer of kort na het werk, vraagt eveneens voortdurend aandacht. Ook van werkgevers zelf. Met de vrijmibo-borrels of de nieuwjaarsreceptie is het belangrijk om ook hier te benadrukken dat je een BOB moet regelen als je van plan bent alcohol te drinken, óók als je op de fiets bent! Werkgevers kunnen dit actief stimuleren.

Meer uit Zeeland

TEAMforREAL presenteert vernieuwde huisstijl en positionering

TEAMforREAL viert haar 14-jarig bestaan met een vernieuwde huisstijl, website en aangescherpte positionering. Waar de oorsprong lag in leisure- en recreatieve conceptontwikkeling, heeft het team zich de afgelopen jaren nadrukkelijk bewezen als ontwikkelaar van hoogwaardige vastgoedprojecten.

1 week geleden
Zeeland onderzoekt bedrijfs­kansen bij kernenergieplannen

Om Zeeuwse ondernemers voor te bereiden op de komst van nieuwe kerncentrales laat de Provincie Zeeland een uitgebreid marktonderzoek uitvoeren. Dit gebeurt in samenwerking met Impuls Zeeland en werkgeversorganisatie VNO-NCW Zeeland. Het onderzoek moet duidelijk maken hoe regionale bedrijven kunnen profiteren van de verwachte bouw en welke stappen daarvoor nodig zijn.

1 maand geleden
Helga van Leur spreekt op Contacta 2025

Duurzaamheidsexpert en voormalig RTL-weervrouw Helga van Leur is aangekondigd als spreker tijdens Contacta 2025. Met haar achtergrond in Bodem, Water en Atmosfeer (Wageningen University) en een carrière waarin ze in 1998 werd uitgeroepen tot beste weervrouw ter wereld, staat Van Leur bekend om het vertalen van complexe wetenschap naar toegankelijke inzichten.

2 maanden geleden
Genomineerden voor de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo 2025

De spanning stijgt voor de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo 2025. Gedeputeerde Jo-Annes de Bat maakte vanochtend bij Omroep Zeeland bekend welke vijf bedrijven kans maken op de prestigieuze prijs, die dit jaar voor de 23e keer wordt uitgereikt. De prijs beloont ondernemingen die met innovatieve producten en diensten bijdragen aan een duurzame en toekomstbestendige economie in Zeeland.

2 maanden geleden
Familiebedrijf Akkerdaas: meer dan een eeuw in Domburg

Al sinds 1900 maakt de naam Akkerdaas deel uit van het Zeeuwse ondernemerslandschap. Wat begon als een smederij en loodgietersbedrijf groeide in ruim een eeuw tijd uit tot een veelzijdige onderneming met een eigen kadowinkel. De familie Akkerdaas staat inmiddels al vier generaties lang garant voor vakmanschap, ondernemerschap en een scherp oog voor wat klanten zoeken.

2 maanden geleden
Zeelandia viert 125 jaar

Zeelandia viert 125 jaar: van Zeeuwse keuken tot wereldspeler in bakkerij-ingrediënten Bij bakkersbedrijf Zeelandia in Zierikzee kunnen de ovens, deegmachines en broodvormen alvast een grondige schoonmaakbeurt krijgen, want op 12 september komt er bijzonder bezoek. Ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum brengt Zijne Majesteit de Koning een bezoek aan het familiebedrijf. Wat in 1900 begon met een recept voor beschuitgelei groeide uit tot een internationaal concern met ruim 3.000 medewerkers, actief in meer dan honderd landen.

2 maanden geleden
Lennert Steketee: ondernemer en ambassadeur van Yerseke

Ondernemerschap, innovatie en liefde voor zijn dorp: dat typeert Lennert Steketee. Als geboren en getogen Yersekenaar zet hij zich in om het vissersdorp op de kaart te zetten, zowel als ondernemer als in zijn rol als verbinder binnen de gemeenschap.

2 maanden geleden