Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 Scoor een BOB in de sportkantine

Scoor een BOB in de sportkantine

‘Rondje? Scoor eerst een BOB’; met de Zeeuwse BOB Sport campagne richt het ROVZ (Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland) zich dit jaar nadrukkelijk op sportkantines. Sporters, vrijwilligers, bestuurders en bezoekers van wedstrijden; een drankje in de kantine is vaak een vast onderdeel van de sportbeleving. “Het doel van de BOB Sport campagne is om mensen bewust te maken van verkeersveiligheid en hun eigen rol daarin. Alcohol en verkeer gaan niet samen – niet in de auto, niet op de fiets. Regel dus vóóraf een BOB, als je van plan bent om in de sportkantine iets te drinken. Bezoekers van de sportkantines hiervan bewust maken, zorgt voor meer verkeersveiligheid in Zeeland.” De kantine is vaak dé plek om na te praten, de wedstrijd nog eens door te nemen of na trainingen even te relaxen met teamgenoten en vrienden. In kantines wordt, naast frisdranken, vaak ook bier geschonken. Dat is daar meestal goedkoper dan op een terrasje in de stad. Dit maakt het drinken van alcohol ook makkelijker. Met alle risico’s van dien, want naar huis gaan - op de fiets of met de auto - kan levensgevaarlijk zijn met een slok op. Amanda Flohr, communicatieadviseur van het ROVZ, is actief betrokken bij de Zeeuwse BOB Sport campagne. “Die campagne is belangrijk én nodig”, legt ze uit. “Uit cijfers van Veilig Verkeer Nederland blijkt dat maar liefst een kwart van onze verkeersdeelname voortvloeit uit sportactiviteiten en kantinebezoek. Door ons specifiek op deze groep te richten, kunnen we dus een belangrijke stap zetten op het gebied van verkeersveiligheid.”

Aanpak BOB Sport team

Om die reden wordt de BOB Sport campagne nadrukkelijk uitgerold in alle Zeeuwse gemeenten. Dat kost tijd, daarvan is Amanda zich bewust. Zij vertelt dat het landelijke BOB-Sport team eind 2023 gestart is met een pilot in de gemeente Middelburg. “Zij benaderen sportkantinemedewerkers en kijken met de BOB Sport quiz en de winactie BOB Sport café hoe zij inzicht kunnen krijgen in het reilen en zeilen in hun kantine. Naast het uitrollen van BOB Sport signaleert het team ook waar mogelijke problemen liggen rond alcohol schenken. Hoe gaan de kantinemedewerkers bijvoorbeeld om met jeugdige drinkers of met mensen die meer dan genoeg op hebben? Ook kijken zij waar verdere aanpak nodig is. Hebben de kantinevrijwilligers bijvoorbeeld al het IVA-certificaat (Instructie Verantwoord Alcohol schenken) behaald? Is verdere voorlichting nodig? Vervolgens brengt het BOB Sport team verslag uit aan het ROVZ. De vervolgfase van nazorg & naleving wordt opgepakt door JOGG Teamfit. Zij gaan samen met de sportkantine/sportvereniging aan de slag met de geconstateerde aandachtspunten.”

Kies eerst de BOB, dan een drankje

Amanda is ervan overtuigd dat de Zeeuwse BOB Sport campagne gaat bijdragen aan verantwoord alcoholgebruik bij sportverenigingen. “Het is belangrijk dat mensen zich realiseren, dat het belangrijk is om vóóraf een BOB te regelen, als je van plan bent om in de sportkantine wat te drinken. Bezoekers van de sportkantines en de vrijwilligers die achter de bar staan hiervan bewust maken, zorgt voor het vergroten van de verkeersveiligheid.”

BOB bij de nieuwjaarsborrel

Natuurlijk werkt de BOB campagne ook verder door. Alcohol op de werkvloer of kort na het werk, vraagt eveneens voortdurend aandacht. Ook van werkgevers zelf. Met de vrijmibo-borrels of de nieuwjaarsreceptie is het belangrijk om ook hier te benadrukken dat je een BOB moet regelen als je van plan bent alcohol te drinken, óók als je op de fiets bent! Werkgevers kunnen dit actief stimuleren.

Meer uit Zeeland

Zeeuwen werken verst van huis

Nu we de coronamaatregelen achter ons laten, gaan Nederlanders weer steeds vaker naar kantoor. Zeeuwen hebben de meeste baat bij (deels) thuiswerken, omdat zij met gemiddeld 31,8 kilometer de langste reis afleggen. Landelijk gezien reist een werknemer gemiddeld 22 kilometer naar de werkplek. Dit blijkt uit onderzoek van CVster.nl naar woon-werkafstand.  

1 week geleden
HOPPAAA! Foodtruckfestival

HOPPAAA! Foodtruckfestival HOPPAAA! tijdens de meivakantie in Burgh Haamstede! Je hoeft drie dagen lang niet te bedenken wat je op het menu zet of waar je met de kids gaat eten. In de meivakantie strijkt namelijk weer het HOPPAAA! foodtruckfestival neer in Burgh Haamstede! Dit festival heeft het karakter van een grote familie reünie en kenmerkt zich door een heerlijk ongedwongen en gezellige sfeer. De leukste foodtrucks presenteren zich, er zijn diverse barretjes, je luistert naar nostalgische hits en voor de kids zijn er volop activiteiten. Het gezinsvriendelijke festival in Burgh Haamstede is van dinsdag 30 april t/m donderdag 2 mei, uiteraard is de toegang gratis. Borrelplanken en smikkelplateaus: Bij de foodtrucks haal je gerechten van over de hele wereld. Van Amerikaanse hotdogs tot Thaise wok gerechten en curry’s. Van loaded nacho’s, Duitse flammkuchen en Mexicaanse taco’s. Oer-Hollandse frietjes, poffertjes en tosti’s tot authentieke Italiaanse pasta’s, pizza’s en heerlijke anti pasti. Veel rijdende keukens bieden het shared dining principe aan door middel van een goed gevulde borrelplank of smikkelplateau. “We zien dat veel vriendenclubjes en gezinnen ervan houden om gerechten met elkaar te delen” aldus Gera van Vliet van evenementenorganisatie Bruisend. Lang tafelen met een drankje erbij en lekkere muziek op de achtergrond. Ondertussen kunnen de kids een sjoel competitie houden, zich laten schminken of een glitter tattoo laten zetten, dat is HOPPAAA!

2 weken geleden
Ruim 250 bezoekers maken kennis met het Delta Climate Center

Zeeland en Vlissingen in het bijzonder hebben woensdag 10 april kennisgemaakt met het Delta Climate Center. Met het evenement ‘Maak kennis met het Delta Climate Center’ in de Lasloods in Vlissingen heeft het nieuwe centrum zich voor het eerst aan de buitenwereld gepresenteerd. Het Delta Climate Center wil met onderzoek en onderwijs bijdragen aan een duurzame toekomst voor de Zeeuwse delta en daarmee delta’s over de wereld. Voor ruim 250 bezoekers vertelde wetenschappelijk directeur Albert Klein Tank, samen met een aantal medewerkers, hoe het centrum dit gaat doen. Klein Tank stipte vier punten aan die het centrum uniek maken: de samenwerking tussen mbo, hbo en wo in onderwijs en onderzoek, de thema’s water, energie en voedsel en hoe het hier invulling aan geeft, de innovatieve werkvormen waarmee het centrum haar doelen wil bereiken en dat ze de gehele provincie als een living lab ziet.

3 weken geleden
“Iedereen moet na het werk weer veilig thuis komen”

“We hebben binnen ons bedrijf aandacht voor veiligheid in de breedste zin van het woord. Iedereen moet immers na het werk weer gezond en veilig thuis kunnen komen. Aandacht voor verkeersveiligheid hoort daar zeker bij. Dat betekent voor ons bedrijf dat we alle voertuigen standaard uitrusten met uiteenlopende veiligheidssystemen, dat we mensen aanspreken op verkeersveilig weggedrag, dat we rekening houden met rust- en rijtijden en chauffeurs goed inwerken op een nieuw voertuig.” Ronald Wielemaker is directeur van het gelijknamige familiebedrijf Wielemaker BV. Dit is een Zeeuwse transportonderneming, waar ongeveer 90 medewerkers dagelijks actief zijn met het inzamelen van afvalstoffen. Daarnaast speelt het bedrijf, met het transport van deelstromen, een logistieke rol in de circulaire ontwikkeling van onze regio. Veel van het werk vindt logischerwijs plaats op de weg. Daarvoor beschikt Wielemaker over ongeveer 70 voertuigen, zoals vuilnisauto’s, haakarmauto’s, portaalauto’s en trekker/oplegger combinaties. Ronald vertelt dat bij de aanschaf van nieuwe voertuigen ‘alle vinkjes wat betreft veiligheidssystemen aangaan’. “Natuurlijk! Ik heb het altijd vreemd gevonden dat lichte personenauto’s eerder standaard voorzien werden van airbags dan grote vrachtwagencombinaties. Alle extra veiligheidsmogelijkheden omarmen we, dus zaken als remassistentie, rijbaanassistentie, dodehoeksensoren en camera’s beschouwen wij steevast als standaard.”

3 weken geleden
Kick-off 'Boost the Energy Transition'

Op donderdag 11 april kwamen 18 geselecteerde bedrijven samen voor de kick-off van het opwerkprogramma van de energiechallenge 'Boost the Energy Transition', georganiseerd door Dockwize en Stichting Zeeuwse Publieke Belangen. Dit initiatief heeft als doel om ondernemers, onderzoekers en andere vernieuwers te stimuleren om innovatieve plannen te ontwikkelen voor de energietransitie in Zeeland. Het evenement markeert een belangrijke mijlpaal in de inspanningen om duurzame energieoplossingen te bevorderen, en komt op een cruciaal moment voor de provincie Zeeland, waar de vraag naar dergelijke oplossingen hoog is. Met de helft van de geselecteerde bedrijven uit Zeeland belooft deze challenge een aanzienlijke impact te hebben op het aanpakken van de energie-uitdagingen van de provincie.

3 weken geleden
Zakelijk overnachten met luxe en comfort

Ervaar het gemak van zakelijk overnachten bij Otium Wellness Hotel Roosendaal. Op een centraal gelegen locatie, op slechts 2 autominuten van de A58 en A17 en op een korte 20 minuten rijden van Breda, is dit hotel de perfecte plek voor jouw zakelijke verblijf. De kamers De kamers bieden het comfort en de luxe die je nodig hebt na een lange werkdag. Met een kitchenette voorzien van een spoelbak en magnetron, hoef je niet elke avond uit eten te gaan. En dankzij de gratis wifi kun je ook in het hotel efficiënt werken aan jouw taken.

3 weken geleden
Goed nieuws voor werkend en ondernemend Zeeland

GOES - Goed nieuws voor werkend en ondernemend Zeeland: Uitgeverij de Bode, Zeeuwse Vacaturebank en reclamebureau LMG strategie+creatie bundelen hun krachten en lanceren samen de Zeeuwse Carrièrekrant. De drie partijen zijn, ieder vanuit hun eigen expertise, ervaren in het matchen van werkgevers en werkzoekenden. Jim Goedhart is bekend van de Zeeuwse Vacaturebank en De Zeeuwse Connectie, Perry Kentin van reclamebureau LMG strategie+creatie is bekend van het organiseren van de succesvolle netwerkbeurs Contacta en fysieke banenmarkten en Luuk Roozeboom brengt al vele jaren Weekblad de Bode uit in Zeeland en West-Brabant, inclusief speciale periodieke bijlagen over werk en vacatures.

1 maand geleden