Schoof: coalitiepartijen schrijven niet mee aan regeerprogramma
DEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB gaan niet meeschrijven aan het regeerprogramma, zei premier Dick Schoof tijdens het debat over de regeringsverklaring. "Dat is aan het kabinet. In principe is daarin geen rol voor de fractieleiders voorzien. De regering regeert en het parlement controleert."
Eerder kwam daar geen duidelijkheid over toen fractieleider Caroline van der Plas (BBB) daar naar werd gevraagd en het enigszins in het midden liet. Het regeerprogramma is de verdere uitwerking van het hoofdlijnenakkoord dat de vier coalitiepartijen tijdens de formatie zijn overeengekomen.
Het kabinet is volgens Schoof verantwoordelijk voor het opstellen van het regeerprogramma en de begroting die op Prinsjesdag wordt gepresenteerd. Maar op een gegeven moment zal er wel met de coalitiepartijen worden gesproken. "Dat er aan het eind van de zomer politiek overleg zal plaatsvinden, dat is van alle tijden", aldus Schoof.
Afgesproken dualisme
Maar de partijloze minister-president benadrukte ook dat er geen regulier overleg komt tussen het kabinet en de vier fractieleiders waar "zaken worden voorgekookt". Dat zou volgens hem in strijd zijn met het afgesproken dualisme waarbij er veel meer afstand is tussen het kabinet en het parlement.
In bijvoorbeeld het derde kabinet-Rutte kwamen de fractieleiders van de coalitie, de vicepremiers en premier op maandagmorgen bijeen om de komende week te bespreken. Dan werden vaak al besluiten genomen en zaken dichtgetimmerd waardoor de invloed van de Tweede Kamer werd beperkt.
Begrotingsonderhandelingen
Het schrijven van het regeerprogramma betekent niet dat de ministers en staatssecretarissen de hele zomer moeten doorwerken. Integendeel, zegt Schoof. Hij heeft de bewindslieden aangeraden "minimaal" een tot twee weken op vakantie te gaan, zodat ze daarna met een "frisse start" aan de begrotingsonderhandelingen kunnen beginnen.
Het is de bedoeling dat de bewindslieden in augustus stukken aanleveren voor het regeerprogramma. Schoof heeft dan de hoop ongeveer tien dagen voor de Algemene Politieke Beschouwingen (APB) het regeerprogramma naar de Kamer te sturen. Tijdens de APB worden de op Prinsjesdag gepresenteerde plannen van het kabinet besproken en dus ook het regeerprogramma.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
20 uur geleden