Schilderen is even verslavend als het ontwerpen van een tuin
‘Geef me een kind en ik toon je de man’, luidt een aan de Jezuïeten toegeschreven motto. Als dat voor iemand opgaat, is dat wel voor Jan Sandee. Al op de basisschool is hij gefascineerd door groen en vertelt hij dat hij buiten gaat werken en zelfstandige wordt. Inmiddels is hij eigen baas. Sandee Groen heeft in het seizoen tweehonderd medewerkers op de payroll staan. Toch is ‘groen’ niet het woord waarmee Jan zichzelf typeert. Het is zijn creativiteit, die als een soort rode draad door zijn leven loopt. Wie goed kijkt, ziet veel. Ochtendrijp op een kleurrijk blad, kleine knoppen aan een boom of de eerste voorjaarsbloemen die voorzichtig boven de grond komen. Al op jonge leeftijd is Jan graag buiten. Hij ziet hoe mooi, haast magisch, de natuur is. De opleidingen die hij volgt, versterken dat idee. De passie die hij voelt, strandt niet in de Latijnse nomenclatuur. Integendeel, hij leert dat de prachtige Latijnse plantennamen exact vertellen om welke plantensoort het gaat. Van vijfduizend planten die namen kunnen én willen onthouden, zegt iets over zijn liefde voor het vak. Het is dát wat hij ook zoekt bij zijn medewerkers. Om die reden spreekt hij ze persoonlijk. Hij kent hun achtergrond en hun ambities en biedt daarvoor de best passende werkplek. Er is veel mogelijk bij een bedrijf met hoveniers, groenvoorzieners en projectinrichters in huis. Een bedrijf dat bovendien landelijk en zelfs óver de landsgrenzen actief is. Is de ambitie er wel, maar ontbreekt de vakkennis? Ook dan heeft Jan een oplossing. Een creatieve, inderdaad. Hij is graag bereid te investeren in nieuwe mensen en biedt hen een eigen praktijkopleiding en een baangarantie aan, en eventueel zelfs een woning.
Vanuit Zeeland vertellen over de kracht van groen
Zeeland is Jan’s de thuisbasis; opgegroeid in Goes, getrouwd met een Zeeuws-Vlaamse, werkzaam vanuit Kamperland. Het oude Rabokantoorpand aldaar kocht hij in een opwelling. Inmiddels zijn de plannen vergevorderd om dichter bij de uitvoering te zitten: 300 meter verderop, aan de rand van het dorp. Ook in Zeeuws-Vlaanderen heeft hij een vestiging. Want dichtbij de klant zitten, is vooral daar heel belangrijk. Sandee is meegegroeid met het succes van Roompot Vakanties. Als geen ander weet Jan hoe je tuinen en vakantieparken ontwerpt, aanlegt, inricht en onderhoudt. Hij ziet kansen en grijpt ze. Ook dat is creativiteit! Waar hij kan, vertelt hij over de kracht van groen. Minder ziekteverzuim, meer creativiteit. Zoek maar op internet: het effect van groen is onmiskenbaar.
Aandacht voor biodiversiteit en klimaatadaptatie
Zelf maakt hij iedere dag een wandeling. Soms gaan vrouw en kinderen mee. Hij vertelt en wijst ze op de natuur. Het is zo belangrijk dat kinderen daarvan weten. Om die reden is hij blij met de toenemende aandacht voor groene schoolpleinen, biodiversiteit en klimaatadaptatie bij bedrijven en particulieren. Het zijn thema’s die aandacht verdienen en juist daarin speelt hij graag een rol. Met groene daken, kasten voor vleermuizen of zwaluwen en zijn tomeloze energie om daarover te vertellen.
Creatieve verslavingen
Groen is ook het kantoor waar Jan ontvangt. De groene wand van IJslands mos onderstreept zijn betoog: maak kantoren groen. In zijn eigen kantoor valt het fietsbureau en zijn racefiets op. Ja, hij maakt graag wat kilometers. Op de fiets en te voet. De Kustmarathon, Delta Ride for the Roses; hij doet er graag aan mee. Een aarzeling voelde hij op een ander vlak. Toen hem gevraagd werd te exposeren op een kunsttentoonstelling twijfelde hij even. Tekenen deed hij als kind al graag, maar pas na het overlijden van zijn moeder pakte hij haar schildersspullen op. Hij was er direct mee weg. De portretten die hij schildert, zijn levensecht. Te laat voor zijn moeder, maar voor hem zelf een ontdekking waaraan hij enorm veel plezier beleeft. Het is bijna hetzelfde als een tuinontwerp: je creëert iets! Dat is haast verslavend. Benieuwd? Instagram: jansandee_artpaintings
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden