Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Schepen kiezen voor tocht rond Afrika in plaats van Suezkanaal

Schepen kiezen voor tocht rond Afrika in plaats van Suezkanaal

CAÏRO (ANP/BLOOMBERG) - De eerste schepen kiezen ervoor een tocht rond Afrika te maken in plaats van door het Suezkanaal te varen. Die belangrijke vaarroute voor de wereldhandel wordt momenteel geblokkeerd door het vastgelopen containerschip de Ever Given. Vanwege de onduidelijkheid over hoe lang de opstopping van het kanaal nog gaat duren, kiezen sommige schepen nu voor de langere route via Kaap de Goede Hoop.

Dat zorgt voor weken extra vaartijd, met ook extra kosten en uitstoot tot gevolg. Twee tankers met vloeibaar gemaakt aardgas (lng), die vanuit de Verenigde Staten op weg zijn naar Azië, lijken nu midden op de Atlantische Oceaan van koers te zijn veranderd om via Kaap de Goede Hoop te gaan. Schepen die vastliggen in de Rode Zee zijn hun opties aan het bekijken en kunnen er ook voor kiezen om de tocht rond Afrika te gaan maken. Daardoor kan hun reistijd met wel twee weken worden verlengd.

De grote rederijen A.P. Møller-Maersk en Hapag-Lloyd zeiden eerder al dat hun containerschepen mogelijk kunnen worden omgeleid via Kaap de Goede Hoop.

Onduidelijk

De pogingen om de 400 meter lange en 224.000 ton wegende Ever Given weer vlot te trekken, gaan nog door. Het is nog onduidelijk hoe lang het zal duren om de blokkade van de belangrijke Egyptische waterweg te verhelpen. Het Nederlandse Boskalis is via dochteronderneming Smit Salvage betrokken bij de berging van het schip.

Een omleiding rond Kaap de Goede Hoop zorgt voor duizenden kilometers aan extra vaarafstand en kan honderdduizenden dollars aan extra kosten opleveren voor schepen, bijvoorbeeld aan brandstof. Ook wordt de uitstoot groter als schepen langer moeten varen.

Drukste waterwegen ter wereld

Het 193 kilometer lange Suezkanaal is een van de drukste waterwegen ter wereld, goed voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel. Het is de belangrijkste vaarroute voor schepen tussen Azië en Europa. Ook veel olietankers uit het Midden-Oosten maken gebruik van het kanaal.

Rusland grijpt de opstopping in het Suezkanaal inmiddels aan om de route via de Noordelijke IJszee tussen Azië en Europa als alternatief te promoten. Op Twitter maakte het Russische staatsbedrijf voor kernenergie Rosatom grapjes over de problemen in het Suezkanaal en wordt gezegd dat Russische nucleaire ijsbrekers klaar staan om de route via de Noordelijke IJszee open te houden voor scheepvaart. Die route tussen Europa en Azië is weliswaar een stuk korter dan via het Suezkanaal of rond Afrika, maar wordt nog maar weinig gebruikt.

Meer uit Financieel

Mark Harbers nieuwe voorzitter raad van commissarissen ProRail

UTRECHT (ANP) - Voormalig minister en staatssecretaris Mark Harbers wordt de nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen van spoorbeheerder ProRail. Hij neemt per 2 juli volgend jaar de functie over van Hans Alders, die dan na twaalf jaar zijn maximale zittingstermijn heeft bereikt.

9 minuten geleden
Chipbedrijf Broadcom zakt op Wall Street na kwartaalcijfers

NEW YORK (ANP) - Broadcom stond vrijdag bij de dalers op de aandelenbeurzen in New York. De chipfabrikant boekte afgelopen kwartaal een recordomzet en zag de winst bijna verdubbelen. Ook gaf het bedrijf een sterke verwachting af voor het huidige kwartaal, waarin de verkoopopbrengst van de AI-chips van Broadcom zal verdubbelen. Wel waarschuwde het bedrijf voor lagere winstmarges op AI-chips. Het aandeel verloor daarop ruim 7 procent.

45 minuten geleden
LTO 'schrikt niet' van landbouwvisie in rapport Wennink

DEN HAAG (ANP) - LTO-voorzitter Ger Koopmans "schrikt niet" van de uitspraken die Peter Wennink doet over de veehouderij in zijn rapport over toekomstige welvaart. "Scherpe woorden dragen goede antwoorden. Met onze 'bouwsteen stikstof' hebben wij het perfecte antwoord op zijn oproep", zegt de voorman van de boerenorganisatie tegen het ANP. Wennink schrijft in zijn rapport dat de landbouw, en dan vooral de veehouderij, voor het grootste deel van de stikstofneerslag in natuurgebieden zorgt.

2 uur geleden
Alle pakketjes van buiten de EU worden 3 euro duurder

BRUSSEL (ANP) - Het wordt duurder om pakketjes van buiten de EU te kopen. Op elk pakketje dat bij onder meer Chinese webshops wordt gekocht, moeten consumenten vanaf juli 3 euro aan invoertarief betalen. Dat hebben de EU-ministers van Financiën vrijdag besloten. Nu hoeven consumenten pas invoerrechten te betalen als het gaat om een pakket van minimaal 150 euro.

3 uur geleden
Wennink: boodschap uit rapport is bij politieke partijen geland

DEN HAAG (ANP) - Peter Wennink zegt dat veel politieke partijen zijn waarschuwingen over de toekomstige welvaart van Nederland serieus nemen. De voormalige topman van chipmachinemaker ASML stelde in een rapport dat de komende tien jaar minstens 150 miljard euro extra moet worden geïnvesteerd om productiever te worden en de economische groei op peil te houden. Daarvoor zijn snelle ingrepen en moeilijke keuzes nodig, schreef Wennink.

4 uur geleden
Ondernemers verwelkomen advies Wennink en herkennen zorgen

DEN HAAG (ANP) - Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland verwelkomen het vrijdag verschenen advies van Peter Wennink. Zij herkennen "de zorgen, knelpunten, kansen, oplossingsrichtingen en urgentie" die Wennink benoemt in zijn rapport met aanbevelingen om de toekomstige welvaart veilig te stellen.

4 uur geleden
Aannemers: fiscus legt bouwers naheffingen op voor zzp'ers

VEENENDAAL (ANP) - De Belastingdienst heeft meerdere ondernemingen in de bouw- en infrasector naheffingen opgelegd vanwege de handhaving op schijnzelfstandigheid, meldt Aannemersfederatie Nederland (AFNL). Volgens de brancheorganisatie lopen de naheffingen uiteen van ongeveer 1 miljoen tot 10 miljoen euro.

4 uur geleden