Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Sassenaar is nu Oostenrijkse ‘missionaris’ in chocolade

“Het werken met chocolade is ontzettend leuk, maar ik wil méér bereiken. Ik vind het ontzettend belangrijk dat mensen beseffen dat industriële chocolade geen chocolade is, maar vooral suiker. Bovendien, de cacao die in die producten gebruikt wordt, komt voornamelijk uit landen waar sprake is van slavernij en ontbossing. Dat is de donkere kant van chocolade. En dat terwijl het zo’n mooi product is. Ik vergelijk het met wijn. Kenners weten dat de bodem en het klimaat bepalend zijn voor de smaak van wijn, het terroir. Zoals er een wereld aan smaken te ontdekken is achter witte en rode wijn, geldt dat ook voor puur- en melkchocolade.”Miel Wijne moet lachen als hij het stempel ‘missionaris’ krijgt opgeplakt, maar hij herkent zich wel in die benaming. Dat hij zich ooit, vanuit zijn Oostenrijkse woonplaats, op die manier zou manifesteren, is een voorbeeld van de bijzondere wendingen die het leven nu eenmaal kan nemen. Tot zijn 18e woonde hij in Sas van Gent. Daarna woonde hij voor studie en werk in onder andere Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Tilburg. “Voor mijn werk in de IT, ook nu nog parttime, kreeg ik in 2008 een baan aangeboden in Wenen. De Randstad kende ik inmiddels wel. Het avontuur lonkte, dus besloten mijn vrouw Marieke en ik om samen met onze twee zonen deze kans te grijpen.”Van start in de ‘middle of nowhere’Door de overstap naar een ander land en een ander schoolsysteem besloot Marieke voor de kinderen thuis te blijven. Daar pakte zij een nieuwe hobby op: bonbons maken. Miel: “Het werden er al snel meer dan we zelf op konden, dus gelukkig vonden we een bakker die ze wilde verkopen. Zo kwam van het een het ander. Marieke had in Nederland de hotelschool gedaan en daarmee alle papieren om een gastronomiebedrijf te starten. Dat deden we. We kochten een huis in een wijngebied ten noorden van Wenen, met het plan er te wonen en een café annex chocoladewerkplaats te openen. Eigenlijk in de ‘middle of nowhere’.” Lachend: “De bank zette daar wel wat vraagtekens bij: wát gaan jullie doen middenin een wijngebied?”‘Craft chocolade’Miel, die vanwege zijn nieuwe woonplaats inmiddels vooral zijn doopnaam Emile gebruikt, vertelt dat het bedrijf ZART Pralinen precies tien jaar geleden het licht zag. Gaandeweg veranderde de opzet van het bedrijf. “Het café is nog maar drie dagen per week open. De rest van de tijd produceren we. We hebben daarin een belangrijke omslag gemaakt naar ‘craft chocolade’ ofwel van ‘bean to bar chocolate making’. Je moet weten dat veel chocolatiers geen chocolade maken, maar bonbons maken met ingekochte chocolade en vulling. Het predicaat ‘handgemaakt’ is in die zin volksverlakkerij, want het enige wat ze doen is bestaande ingrediënten samenvoegen. Ook wij werkten aanvankelijk met ingekochte chocolade (couverture), tot we besloten ook dat zelf te maken. De rollen zijn nu zo dat Marieke de bonbons maakt en ik de chocolade.”

Prijzen winnende chocolade en bonbons
Volgens Miel is ‘craft chocolade’ in opkomst. Hij vergelijkt het met de opkomst van craft bier en craft koffie, kleine ambachtelijke producenten die zich inzetten voor kwaliteitsproducten tegen een eerlijke prijs. “Wij zijn daar in 2015 mee begonnen. Dat startte met een zoektocht naar goede, eerlijke cacaobonen. Inmiddels werk ik met bonen uit onder andere Tanzania, Madagaskar, Filippijnen en veel bonen uit Nicaragua. Na de selectie van de cacaobonen begint een proces van fermenteren en drogen. Dat gebeurt in het land van herkomst. Vervolgens is het aan ons om de stappen te doorlopen om er letterlijk chocolade van te maken, zoals roosteren en concheren (malen met speciale maalstenen). Al direct deden we met onze chocolade mee aan wedstrijden. Sindsdien zijn we al 35 keer in de prijzen gevallen, zowel bij Europese als internationale wedstrijden. Niet alleen de chocolade scoort hoog, ook de bonbons, zoals de anijsbonbon en de bonbon met Grüner Veltliner. Dat is allemaal onze eigen handwerk.” De chocolade en bonbons worden verkocht via de eigen webshop, maar vinden tevens hun weg naar enkele retailers.

Duitse les Zeldenrust College
Van Sas van Gent naar het Oostenrijkse Staatz, van IT naar chocolatier. De vraagt rijst of de Zeeuwse roots Miel nog ergens van pas komen. “Dat vind ik moeilijk te beantwoorden. Mijn generatie had van jongs af aan een open blik op de wereld. We zijn opgegroeid in een tijd toen het leven nog niet zo ingewikkeld was. Wat betreft Sas van Gent, ik gebruik in mijn chocolade gewone ‘bietsuiker’, zoals daar werd gemaakt. Hier vlakbij, net over de Tsjechische grens, staat een suikerfabriek. Als de wind deze kant op staat, ruik ik dat, precies zoals ik dat vroeger in Sas van Gent rook.” Heeft hij nog een tip voor jonge mensen? “Wonen in het buitenland is een verrijking van je leven. Als Nederlander heb je het makkelijk. Hier in Oostenrijk heeft Rudi Carrell goed werk verricht: iedereen denkt dat alle Nederlanders net zo leuk zijn als hij. Zelf had ik, achteraf gezien, liever wat beter opgelet bij de Duitse lessen op het Zeldenrust College.”

 

www.zartpralinen.at

Meer uit Zeeland

‘MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’

MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”

2 maanden geleden
Horecabeurs Goes: Dé vakbeurs van Zuidwest-Nederland!

Horecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.

2 maanden geleden
HOOGSTE PUNT

Boutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.

6 maanden geleden
MONO, voor onszelf en voor alle cursisten

‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”

6 maanden geleden
Inkoopprijzen Stellendamse garnalen meer dan gehalveerd

Stellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”

8 maanden geleden
Oosterscheldeweek 2024

Van 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.

8 maanden geleden
Contacta 2024: 'Maak gebruik van Sterke Schakels"

Contacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.

8 maanden geleden

Oh Oh...
Zo te zien gebruik je een adblocker.

We begrijpen je voorkeur om ZeelandNet bannervrij te bekijken. Maar ja, we zijn wel afhankelijk van advertenties om onze website rendabel te houden. Zo kun je o.a. nieuwsartikelen gratis blijven lezen.

Zou je willen overwegen ons te whitelisten, zodat we de content kunnen blijven bieden waarvoor je vandaag naar ZeelandNet kwam?

Dank je wel!