Sandalenmerk Birkenstock krikt omzetverwachting op
LONDEN (ANP) - De vraag naar sandalen van het Duitse merk Birkenstock blijft groot. De tot mode-item gebombardeerde instappers leverden het bedrijf in de eerste drie maanden van 2024 ruim een vijfde meer omzet op. Dat is voor het onlangs naar de beurs gestapte bedrijf reden om de omzetverwachtingen voor heel het boekjaar naar boven bij te stellen.
In het tweede kwartaal van Birkenstocks gebroken boekjaar verkocht het merk voor 481 miljoen euro aan schoeisel. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten is dat een stijging van 23 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Voor heel het boekjaar rekent het bedrijf nu op 20 procent meer opbrengsten, terwijl dat eerder maximaal 18 procent groei was. De nettowinst steeg met 45 procent tot 72 miljoen euro.
Die hogere winst en omzet dankt het bedrijf deels aan de hogere prijzen die klanten bereid zijn te betalen voor de leren sandalen. Daar schuilt een marketingstrategie achter waarbij Birkenstock aan "gedisciplineerde distributie" doet. Naast de eigen directe verkoop via webshops, is het merk selectief bij het uitkiezen van winkeliers die Birkenstocks in Europa mogen verkopen. Die schaarste zorgt voor "meer premium geprijsde" producten, meldt het bedrijf in zijn kwartaalupdate.
Blijvende investeringen
Topman Oliver Reichert geeft in een toelichting op de cijfers ook hoog op van de decennialange populariteit van Birkenstock. Hij wijst erop dat de verkopen van modellen met de vijf "kernontwerpen" van het schoenen- en sandalenmerk aanzienlijk stegen, terwijl die al bijna vijftig jaar in omloop zijn. "Bewijs voor onze beperkte gevoeligheid voor modecycli en de lange levensduur van ons merk", oordeelt hij.
Birkenstock maakte verder bekend te blijven investeren in extra productielijnen en fabrieken. Die extra productiecapaciteit moet het merk helpen uitbreiden naar landen of regio's waar Birkenstock nog geen schoeisel verkoopt.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
57 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
58 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
3 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
7 uur geleden