Sandalenmerk Birkenstock krikt omzetverwachting op
LONDEN (ANP) - De vraag naar sandalen van het Duitse merk Birkenstock blijft groot. De tot mode-item gebombardeerde instappers leverden het bedrijf in de eerste drie maanden van 2024 ruim een vijfde meer omzet op. Dat is voor het onlangs naar de beurs gestapte bedrijf reden om de omzetverwachtingen voor heel het boekjaar naar boven bij te stellen.
In het tweede kwartaal van Birkenstocks gebroken boekjaar verkocht het merk voor 481 miljoen euro aan schoeisel. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten is dat een stijging van 23 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Voor heel het boekjaar rekent het bedrijf nu op 20 procent meer opbrengsten, terwijl dat eerder maximaal 18 procent groei was. De nettowinst steeg met 45 procent tot 72 miljoen euro.
Die hogere winst en omzet dankt het bedrijf deels aan de hogere prijzen die klanten bereid zijn te betalen voor de leren sandalen. Daar schuilt een marketingstrategie achter waarbij Birkenstock aan "gedisciplineerde distributie" doet. Naast de eigen directe verkoop via webshops, is het merk selectief bij het uitkiezen van winkeliers die Birkenstocks in Europa mogen verkopen. Die schaarste zorgt voor "meer premium geprijsde" producten, meldt het bedrijf in zijn kwartaalupdate.
Blijvende investeringen
Topman Oliver Reichert geeft in een toelichting op de cijfers ook hoog op van de decennialange populariteit van Birkenstock. Hij wijst erop dat de verkopen van modellen met de vijf "kernontwerpen" van het schoenen- en sandalenmerk aanzienlijk stegen, terwijl die al bijna vijftig jaar in omloop zijn. "Bewijs voor onze beperkte gevoeligheid voor modecycli en de lange levensduur van ons merk", oordeelt hij.
Birkenstock maakte verder bekend te blijven investeren in extra productielijnen en fabrieken. Die extra productiecapaciteit moet het merk helpen uitbreiden naar landen of regio's waar Birkenstock nog geen schoeisel verkoopt.
Meer uit Financieel
BURBANK (ANP) - Streamingdienst Netflix wordt een steeds grotere kanshebber voor de aankoop van grote delen van Warner Bros. Discovery. De bedrijven zijn begonnen aan exclusieve gesprekken over de overname van de film- en tv-studio's en streamingplatform HBO Max door Netflix, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Als het tot een deal komt, krijgt 's werelds populairste betaalde streamingdienst een van de oudste en bekendste studio's van Hollywood in handen.
32 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Meer horecabedrijven worstelen met problematische schulden. Een op de vijf horeca-ondernemingen gaf aan hiermee te worstelen in november, tegen 14 procent in november vorig jaar. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na onderzoek onder bedrijven in de industrie, handel en diensten met vijf of meer medewerkers.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Speelgoed is het afgelopen jaar goedkoper geworden in Nederland. Dat is opvallend, producten worden doorgaans juist steeds duurder. Experts denken dat de toegenomen productie in China en de handelsspanningen van dat land met de Verenigde Staten mogelijk een rol spelen.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York lieten donderdag aan het slot kleine koersuitslagen zien. De aandacht van beleggers op Wall Street ging opnieuw uit naar cijfers over de Amerikaanse banenmarkt. Verder waren er nog kwartaalresultaten van onder meer softwareconcern Salesforce en supermarktketen Kroger.
9 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse regering is van plan nog meer belangen te nemen in bedrijven die actief zijn met belangrijke grondstoffen om zo de afhankelijkheid van China bij die grondstoffen tegen te gaan. Het gaat bijvoorbeeld om zink, kobalt, nikkel, lithium en koper die van groot belang zijn voor de industrie en defensiesector.
11 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
13 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
13 uur geleden