Rutte staat achter een internationaal pandemieverdrag
BRUSSEL (ANP) - Nederland staat achter het sluiten van een internationaal pandemieverdrag. Demissionair premier Mark Rutte heeft een oproep daarvoor van WHO-topman Tedros Adhanom Ghebreyesus en EU-president Charles Michel, evenals leiders uit andere landen, in een aantal kranten wereldwijd ondertekend.
Het verdrag moet leiden tot verbetering van de pandemieparaatheid en -respons en zou verankerd worden in de Akte van Oprichting van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). De internationale samenwerking op het gebied van waarschuwingssystemen, gegevensuitwisseling en onderzoek moet via het verdrag versterkt worden. Ook de lokale, regionale en wereldwijde productie en verspreiding van vaccins, geneesmiddelen, diagnosemiddelen en persoonlijke beschermingsmiddelen moet verbeterd worden.
"Er zullen zich andere pandemieën en andere ernstige gezondheidscrises voordoen. Geen enkele regering of multilaterale instantie kan deze dreiging alleen aan", onderschrijven ook de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Franse president Emmanuel Macron en de Britse premier Boris Johnson.
Volgens Charles Michel, die het idee in november opperde en daarover vervolgens met Tedros in gesprek ging, groeit de internationale steun voor het initiatief. Ook de presidenten van onder meer Indonesië, Zuid-Afrika en Zuid-Korea zetten hun handtekening onder het stuk. "Onze zwakke punten en onze verdeeldheid hebben Covid-19 vrij spel gegeven. Daarom moeten wij deze gelegenheid aangrijpen en ons verenigen", aldus de leiders.
Ze willen "een robuustere internationale gezondheidsarchitectuur" opbouwen ter bescherming van toekomstige generaties. "De Covid-19-pandemie heeft er ons op een krachtige en pijnlijke manier aan herinnerd dat niemand veilig is totdat iedereen veilig is."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
19 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden