Rutte over 19 december: stilstaan bij slavernij vóór herdenkingsjaar
DEN HAAG (ANP) - 19 december is niet een willekeurig gekozen moment waarop het kabinet iets "betekenisvols" wil doen om stil te staan bij het slavernijverleden. Het kabinet reageert, naar verwachting met excuses, op de aanbevelingen van een dialooggroep die zich over de kwestie boog. "Het lijkt ons goed om dat te doen vóórdat het herdenkingsjaar aanvang neemt. Vandaar deze datum", zei premier Mark Rutte vrijdag op zijn persconferentie na de ministerraad.
Eerder deze week sprak Rutte met collega-bewindspersonen en betrokken clubs over het herdenkingsjaar. Er is kritiek op de datum van 19 december: critici vinden dat het kabinet op 1 juli, op Keti Koti, excuses moet maken. Volgens bronnen zou dat 19 december door verschillende bewindslieden gebeuren.
Op 1 juli 2023 is het precies 150 geleden dat er daadwerkelijk een einde kwam aan slavernij binnen het Koninkrijk. Surinaamse organisaties spannen zelfs een kort geding aan om 19 december van tafel te halen als datum om de excuses aan te bieden. Maar Rutte benadrukt dat de Surinaamse samenleving een "rijkgeschakeerd verenigingsleven" kent, en dat hij niet op elke actie van alle groeperingen wil reageren.
Belang van 19 december
"Er komt een belangrijk jaar aan, 2023. Een herdenkingsjaar", erkent Rutte. Toch is ook "19 december van belang als betekenisvol moment, maar ook heel volgend jaar, zeker 1 juli". De premier viel in herhaling en zocht zichtbaar naar woorden tijdens zijn persconferentie. Niet alleen moest hij voorkomen per abuis de aanstaande excuses te bevestigen - deze zijn nog niet officieel aangekondigd - ook is de omgang met de "zwartste bladzijde uit onze gezamenlijke geschiedenis" een erg gevoelig onderwerp.
Rutte wilde het dan ook breder maken dan alleen 19 december. Het gaat niet om "één dag, het is een hele periode, die in ieder geval heel volgend jaar zal duren". En ook daarna is ruimte om stil te staan bij het slavernijverleden.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden