Rutte: niet afschaffen dividendtaks een van mijn grootste fouten
DEN HAAG (ANP) - Premier Mark Rutte baalt ervan dat Nederland nog steeds dividendbelasting heft. Het vorige kabinet trok de geplande afschaffing van de veelbesproken taks in 2018 in. "Ik beschouw het nog steeds als een van mijn grootste fouten dat het niet gelukt is", zegt de minister-president in debat over het Groningse gasdossier.
"Hádden we 'm maar afgeschaft. Wat is dat jammer, dat dat niet gebeurd is", zei Rutte hierover tegenover Kamerlid Pieter Omtzigt. Zowel Unilever als Shell is om die reden uit Nederland vertrokken, aldus de premier. "Nederland wordt een kleiner land als we dit op grotere schaal laten gebeuren."
De afschaffing van de dividendbelasting, waar eigenlijk alleen de VVD warm voorstander van was, werd overigens juist afgeblazen toen bleek dat de maatregel niet voldoende zou zijn om Unilever voor Nederland te behouden. Rutte erkende later dat het plan "spectaculair" was mislukt.
Vertrek Shell
Toen ook Shell eind 2021 aankondigde uit Nederland te vertrekken, polste het kabinet tevergeefs bij Kamerfracties of er steun was om de taks alsnog van tafel te halen. Het kabinet vond dat het niet achterover kon leunen na het signaal van Shell. Inmiddels is het investeringsklimaat voor bedrijven weer een belangrijk punt op de politieke agenda.
De dividendbelasting kwam ter sprake in het debat over de gaswinning in Groningen, vanwege de nauwe banden tussen het kabinet, en premier Mark Rutte in het bijzonder, met grote bedrijven als Shell. De oliegigant, een van de moederbedrijven van NAM, die het Groningenveld uitbaat, lobbyde voor afschaffing van de belasting. Dat was volgens Rutte "zeer terecht".
Vestigingsklimaat
Op de vraag van Omtzigt of die band wellicht iets te intiem is, zei Rutte: "Totaal niet. Het is cruciaal dat we met die grote ondernemingen in Nederland het contact onderhouden."
Bij een goed vestigingsklimaat voor bedrijven, hoort ook toegang tot de regering en de politiek, meent de premier. Hij is dan ook niet van plan om ander beleid te voeren als het om contact met grote bedrijven gaat.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
7 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
19 uur geleden