Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Rutte: excuses voor houding regering ten aanzien van Holocaust

Rutte: excuses voor houding regering ten aanzien van Holocaust

AMSTERDAM (ANP) - Premier Mark Rutte heeft zondag excuses aangeboden voor de Nederlandse houding ten aanzien van de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog.

"Nu de laatste overlevenden nog onder ons zijn, bied ik vandaag namens de regering excuses aan voor het overheidshandelen van toen. Dat doe ik in het besef dat geen woord zoiets groots en gruwelijks als de Holocaust kan omvatten", zei Rutte zondag tijdens de jaarlijkse Nationale Holocaust Herdenking in Amsterdam 75 jaar na de bevrijding van naziconcentratiekamp Auschwitz, op 27 januari 1945.

Tot nu toe zag het Nederlandse kabinet geen aanleiding voor excuses voor die houding van de Nederlandse regering ten tijde van de Holocaust. In 2012 was de kwestie al aangezwengeld door PVV-leider Geert Wilders.

Standpunt kabinet-Kok

De PVV zei toen dat de Nederlandse regering in ballingschap in Londen tijdens de Tweede Wereldoorlog wegkeek van de Jodenvervolging. Hij kreeg toen bijval van onder meer het Nederlands Auschwitz Comité.

Maar volgens Rutte was er toen geen "breed gedragen advies" uit de kring van betrokkenen of informatie die zou moeten leiden tot excuses. Hij verwees toen naar het standpunt van het kabinet-Kok uit 2000, dat wel excuses aanbood voor de "kille ontvangst" na de oorlog van Joden die de Holocaust hadden overleefd. Het toenmalige paarse kabinet stelde 680 miljoen gulden beschikbaar voor oorlogsslachtoffers, waarvan 400 miljoen voor de Joodse gemeenschap.

Tekort geschoten

Rutte stelde zondag: "Want 75 jaar na Auschwitz is antisemitisme nog altijd onder ons. Juist daarom moeten we voluit erkennen wat er destijds is gebeurd en dat ook hardop uitspreken", aldus de premier. Rutte zegt dat de regering tekort is geschoten. "Toen een groep landgenoten onder een moorddadig regime apart werd gezet, buitengesloten en ontmenselijkt."

"Toen het gezag een bedreiging werd, zijn onze overheidsinstanties tekortgeschoten, als hoeders van recht en veiligheid. Zeker, ook binnen de overheid was er individueel verzet, maar te veel Nederlandse functionarissen voerden uit wat de bezetter van hen vroeg. Anderen verdroegen het grote kwaad in de hoop nog iets goeds te kunnen doen - wat soms lukte, maar veel vaker niet. En de bittere consequenties van registratie en deportatie werden niet tijdig en niet voldoende onderkend."

Meer uit Politiek

Van Essen: 26 juni duidelijkheid over oplossen stikstofslot

DEN HAAG (ANP) - Boeren, bedrijven of mensen die een huis zoeken, krijgen over twee weken duidelijkheid over hoe Nederland van het stikstofslot gaat. Dat vooruitzicht gaf landbouwminister Jaimi van Essen voorafgaand aan de ministerraad. "Ik denk dat het land daarop wacht, het land wil ruimte."

1 uur geleden
Sterk: Iedereen moet toegang tot WK voetbal kunnen krijgen

DEN HAAG (ANP) - Sportminister Mirjam Sterk zal rondom het WK voetbal in de VS benadrukken dat "toegang tot sport voor iedereen is. Voor de teams en iedereen eromheen." Ze wil daarbij ook extra aandacht vragen voor de lhbti-gemeenschap.

2 uur geleden
Schoof: VWS kwam zichzelf vol tegen aan begin coronacrisis

DEN HAAG (ANP) - De organisatie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) was niet ingericht op een crisis en kwam zichzelf vol tegen aan het begin van de coronapandemie. Dat zei Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

2 uur geleden
Van den Brink verwacht fors minder nareizigers door migratiepact

DEN HAAG (ANP) - De komende maanden zullen fors minder nareizigers naar Nederland komen. Dat is de verwachting van asielminister Bart van den Brink nu het Europese migratiepact vrijdag in werking is getreden. Het pact is wat hem betreft een succes als "alle landen het uitvoeren zoals we hebben afgesproken."

3 uur geleden
Sjoerdsma houdt volgens PRO 'groot probleem' zonder hulpkoppeling

DEN HAAG (ANP) - Zolang de koppeling tussen hulp en de omvang van de economie niet is hersteld, houdt minister Sjoerd Sjoerdsma (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, D66) een "groot probleem", waarschuwt Suzanne Kröger van PRO. Haar partij helpt de bewindsman dit jaar zijn begroting door de Eerste Kamer te krijgen in ruil voor 380 miljoen euro extra voor ontwikkelingshulp.

17 uur geleden
Kamer eensgezind in onvrede over falende jeugdzorg

DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer was donderdag in een debat over jeugdzorg eensgezind in de onvrede over de problemen in de sector. Veel Kamerfracties spraken hun afschuw uit over de zware mishandeling van twee kinderen in het Groningse Stadskanaal, die vorige maand aan het licht kwam. Ook was er grote verontwaardiging over de opvang van kinderen op vakantieparken, omdat voor hen geen plek is in de reguliere jeugdzorg. De Kamer benadrukte dat er te veel misstanden zijn en wil actie van het kabinet.

18 uur geleden
Rechtse partijen willen spoed met telefoons asielzoekers uitlezen

DEN HAAG (ANP) - Rechtse partijen vinden dat haast moet worden gemaakt met de wet die het weer mogelijk maakt om smartphones van asielzoekers uit te lezen, onder meer om te screenen op terrorismedreigingen. Na uitspraken van de Raad van State concludeerde de Inspectie Justitie en Veiligheid onlangs dat hier geen wettelijke basis voor is. Asielminister Bart van den Brink belooft na de zomer met een wetsvoorstel te komen. VVD'er Ulysse Ellian vindt het "echt ongelofelijk" dat het niet eerder kan.

23 uur geleden