Rekenkamer: 'vieze' vrachtauto blijft rijnaak en trein aftroeven
LUXEMBURG (ANP) - De Europese Commissie is veel te optimistisch over het verduurzamen van het goederenvervoer, vindt de Europese Rekenkamer. De vervuilende vrachtwagen blijft voorlopig veruit het populairste vrachtvervoermiddel. De Europese Unie verwacht te veel van de binnenvaart en de trein en doet te weinig om die alternatieven aantrekkelijker te maken.
Ruim driekwart van de goederen in de EU gaat nog altijd over de weg, met alle CO2-uitstoot van dien. Terwijl de unie de bijdrage van het vervoer aan klimaatverandering binnen een paar jaar juist drastisch wil verminderen. De "tonnen aan ambitie" van de commissie zijn "ver verwijderd van de realiteit", zegt Annemie Turtelboom van de Rekenkamer, die toeziet op de EU-uitgaven.
Dat geldt ook voor de plannen van de commissie om de vrachtauto beter te combineren met het binnenvaartschip en de trein. Met zogeheten intermodaal vervoer kan vracht in een handzame container of andere vrachteenheid soepel switchen tussen rivier, spoor en snelweg. Dat zou in ieder geval schelen op sommige etappes van handelsroutes tussen bijvoorbeeld Rotterdam en München.
Maar de vrachtauto blijft vaak het flexibelst, snelst en goedkoopst, constateert de Rekenkamer. De 1,1 miljard euro die Brussel in zeven jaar in intermodaal vervoer heeft gestoken, heeft daar weinig aan veranderd. EU-lidstaten doen wat henzelf het beste lijkt. En EU-regels zitten spoor en binnenvaart juist in de weg. Zo moeten treinmachinisten bij de grens wisselen omdat ze, anders dan chauffeurs, de landstaal moeten spreken en moeten goederentreinen soms passagierstreinen laten voorgaan. Het EU-netwerk voor goederenvervoer is "simpelweg nog niet geschikt voor intermodaliteit", is de conclusie van de financiële waakhond.
Meer uit Financieel
PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) heeft de schattingen voor een wereldwijd olieoverschot dit jaar en volgend jaar voor het eerst in enkele maanden naar beneden bijgesteld. Dat komt volgens het agentschap doordat de vraag naar olie toeneemt en de productiegroei afneemt.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Een verhoging van de EU-meerjarenbegroting met 10 procent, geen bezuinigingen op de budgetten voor landbouw en achterstandsbeleid en meer eigen middelen om nieuwe prioriteiten te financieren. Dat is de inzet van de onderhandelaars die namens het Europees Parlement met de EU-lidstaten tot overeenstemming moeten komen over de meerjarenbegroting 2028-2034.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse AEX-index is donderdag lager begonnen. Beleggers verwerkten het besluit van de Federal Reserve om de rente voor de derde keer op rij te verlagen. Met de lagere leenkosten wil de centrale bank de kwakkelende arbeidsmarkt stimuleren. De beleidsmakers van de Fed waren wel verdeeld over het rentebesluit en voorzien voor het komende jaar nog maar één renteverlaging. Ook gaf voorzitter Jerome Powell aan dat de Fed bij de komende rentevergadering waarschijnlijk in de pauzestand gaat.
3 uur geledenLONDEN (ANP/AFP) - Overlevenden van de tyfoon Rai op de Filipijnen hebben Shell aangeklaagd. Ze willen geld zien omdat ze vinden dat het energiebedrijf heeft bijgedragen aan de tyfoon en de schade die daardoor is ontstaan. Drie klimaatorganisaties steunen de overlevenden in de rechtszaak, die in Groot-Brittannië plaatsvindt.
3 uur geledenAUSTIN (ANP/RTR) - Elon Musk heeft een hint gegeven voor een beursgang van SpaceX, nadat verschillende media de afgelopen dagen al hadden gemeld dat het commerciële ruimtevaartbedrijf naar de aandelenmarkt wil. Een ruimtevaartjournalist had in een artikel geschreven dat die beursgangplannen zijn bevestigd en Musk schreef vervolgens op X dat die journalist gelijk heeft.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Woningen werden in 2025 sneller verkocht dan een jaar eerder, meldt huizenwebsite Funda. Ook het woningaanbod op Funda groeide dit jaar. Door de aanhoudende krapte op de woningmarkt nam de vraagprijs van huizen eveneens toe.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De schade door beleggingsfraude bedraagt vermoedelijk honderden miljoenen euro's per jaar en kan zelfs oplopen tot 750 miljoen euro, meldt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na onderzoek. De beurswaakhond spreekt van een snelgroeiend en ernstig maatschappelijk probleem waarvan de omvang wordt onderschat.
4 uur geleden