Rekenkamer: 'vieze' vrachtauto blijft rijnaak en trein aftroeven
LUXEMBURG (ANP) - De Europese Commissie is veel te optimistisch over het verduurzamen van het goederenvervoer, vindt de Europese Rekenkamer. De vervuilende vrachtwagen blijft voorlopig veruit het populairste vrachtvervoermiddel. De Europese Unie verwacht te veel van de binnenvaart en de trein en doet te weinig om die alternatieven aantrekkelijker te maken.
Ruim driekwart van de goederen in de EU gaat nog altijd over de weg, met alle CO2-uitstoot van dien. Terwijl de unie de bijdrage van het vervoer aan klimaatverandering binnen een paar jaar juist drastisch wil verminderen. De "tonnen aan ambitie" van de commissie zijn "ver verwijderd van de realiteit", zegt Annemie Turtelboom van de Rekenkamer, die toeziet op de EU-uitgaven.
Dat geldt ook voor de plannen van de commissie om de vrachtauto beter te combineren met het binnenvaartschip en de trein. Met zogeheten intermodaal vervoer kan vracht in een handzame container of andere vrachteenheid soepel switchen tussen rivier, spoor en snelweg. Dat zou in ieder geval schelen op sommige etappes van handelsroutes tussen bijvoorbeeld Rotterdam en München.
Maar de vrachtauto blijft vaak het flexibelst, snelst en goedkoopst, constateert de Rekenkamer. De 1,1 miljard euro die Brussel in zeven jaar in intermodaal vervoer heeft gestoken, heeft daar weinig aan veranderd. EU-lidstaten doen wat henzelf het beste lijkt. En EU-regels zitten spoor en binnenvaart juist in de weg. Zo moeten treinmachinisten bij de grens wisselen omdat ze, anders dan chauffeurs, de landstaal moeten spreken en moeten goederentreinen soms passagierstreinen laten voorgaan. Het EU-netwerk voor goederenvervoer is "simpelweg nog niet geschikt voor intermodaliteit", is de conclusie van de financiële waakhond.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Unilever heeft maandag flink verloren op de eerste handelsdag van de afgesplitste ijsjestak The Magnum Ice Cream Company (TMICC) in Amsterdam. Het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern eindigde onderaan in de AEX-index met een min van 6,7 procent. Het aandeel Magnum noteerde op net geen 13 euro, na een openingskoers van 12,20 euro.
2 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse president Donald Trump kondigt maandag een hulppakket van 12 miljard dollar aan voor Amerikaanse boeren die last hebben gehad van zijn handelsbeleid, zeggen twee functionarissen van het Witte Huis.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Minister Vincent Karremans (Economische Zaken) verwacht dat de Nederlandse en Chinese kant van chipfabrikant Nexperia prima zullen samenwerken als het aankomt op de logistieke en functionele processen. "Maar wederzijdse kerstgroeten en alle warmte die daarbij hoort? Daar heb ik een hard hoofd in, gezien wat er allemaal is gebeurd", zei de minister in Brussel, waar hij overige EU-ministers bijpraatte.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft de miljardenovername van Pringles-moederbedrijf Kellanova door chocoladefabrikant Mars goedgekeurd. Eerder dit jaar begon Brussel een uitgebreid mededingingsonderzoek naar de overname, uit bezorgdheid dat de deal tot hogere prijzen voor consumenten zou kunnen leiden. De concurrentiewaakhond zegt nu dat er geen reden meer is voor die zorgen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - Entertainmentconcerns Paramount Skydance en Warner Bros. Discovery (WBD) wonnen maandag op de aandelenbeurzen in New York vanwege de overnamestrijd rond WBD. Paramount deed vlak voor de beursopening een vijandig bod op WBD, met een hogere waarde dan het vorige week geaccepteerde bod van Netflix. Paramount en WBD wonnen tot 8 procent, Netflix verloor opnieuw (min 3 procent).
4 uur geledenLOS ANGELES (ANP) - Entertainmentconcern Paramount Skydance heeft een overnamebod uitgebracht van 108,4 miljard dollar om Warner Bros. Discovery (WBD) in zijn geheel over te nemen. Het bod voor de volledige overname van WBD biedt aandeelhouders 18 miljard dollar meer dan de bieding van streamingdienst Netflix, meldt Paramount.
5 uur geledenBREDA (ANP) - Het Nederlandse GoVolta biedt vanaf maart een nieuwe optie om met de trein naar Berlijn en Hamburg te reizen. Na een moeizaam toegangstraject heeft de Bredase onderneming met steun van Keolis, een dochteronderneming van het Franse spoorwegbedrijf SNCF, genoeg geld beschikbaar om drie keer per week vanuit Amsterdam naar de Duitse steden te reizen. Komende zomer worden dat dagelijkse verbindingen, later moet Parijs daar bijkomen.
6 uur geleden