Rekenkamer: 'vieze' vrachtauto blijft rijnaak en trein aftroeven
LUXEMBURG (ANP) - De Europese Commissie is veel te optimistisch over het verduurzamen van het goederenvervoer, vindt de Europese Rekenkamer. De vervuilende vrachtwagen blijft voorlopig veruit het populairste vrachtvervoermiddel. De Europese Unie verwacht te veel van de binnenvaart en de trein en doet te weinig om die alternatieven aantrekkelijker te maken.
Ruim driekwart van de goederen in de EU gaat nog altijd over de weg, met alle CO2-uitstoot van dien. Terwijl de unie de bijdrage van het vervoer aan klimaatverandering binnen een paar jaar juist drastisch wil verminderen. De "tonnen aan ambitie" van de commissie zijn "ver verwijderd van de realiteit", zegt Annemie Turtelboom van de Rekenkamer, die toeziet op de EU-uitgaven.
Dat geldt ook voor de plannen van de commissie om de vrachtauto beter te combineren met het binnenvaartschip en de trein. Met zogeheten intermodaal vervoer kan vracht in een handzame container of andere vrachteenheid soepel switchen tussen rivier, spoor en snelweg. Dat zou in ieder geval schelen op sommige etappes van handelsroutes tussen bijvoorbeeld Rotterdam en München.
Maar de vrachtauto blijft vaak het flexibelst, snelst en goedkoopst, constateert de Rekenkamer. De 1,1 miljard euro die Brussel in zeven jaar in intermodaal vervoer heeft gestoken, heeft daar weinig aan veranderd. EU-lidstaten doen wat henzelf het beste lijkt. En EU-regels zitten spoor en binnenvaart juist in de weg. Zo moeten treinmachinisten bij de grens wisselen omdat ze, anders dan chauffeurs, de landstaal moeten spreken en moeten goederentreinen soms passagierstreinen laten voorgaan. Het EU-netwerk voor goederenvervoer is "simpelweg nog niet geschikt voor intermodaliteit", is de conclusie van de financiële waakhond.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Allianz, ABP, PfZW en PME doen te weinig om het dierenwelzijn bij vleesbedrijven te verbeteren, blijkt uit onderzoek van de Eerlijke Geldwijzer, uitgevoerd door Profundo. De financiële instellingen beleggen gezamenlijk voor 453 miljoen dollar (ruim 390 miljoen euro) in vleesbedrijven die in verband worden gebracht met ernstige misstanden op het gebied van dierenwelzijn.
19 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De zorgpremies voor 2026 laten grotere verschillen zien dan voorgaande jaren, meldt zorgvergelijker ZorgKiezer op basis van een eigen analyse. Daaruit blijkt dat het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste basisverzekering oploopt tot 511 euro per jaar. In 2025 was dat verschil 433 euro.
1 uur geledenCHICAGO (ANP/AFP) - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing moet een schadevergoeding van 28,45 miljoen dollar (24,56 miljoen euro) betalen aan de weduwnaar van een slachtoffer van de crash van een toestel van Ethiopian Airlines in 2019. Dat heeft een jury in Chicago beslist in het eerste burgerrechtelijke proces tegen Boeing over de twee dodelijke crashes met 737 MAX 8-vliegtuigen, waarbij in 2018 en 2019 in totaal 346 doden vielen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De hypotheekrenteaftrek kan worden afgeschaft zonder dat dat tot grote verstoringen op de markt leidt, concluderen onderzoekers van de TU Delft op basis van een doorrekening. In het onderzoek, dat is gepubliceerd in economenvakblad EBS, betogen zij dat de maandlasten betaalbaar blijven.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De zorgpremies van de grote verzekeraars stijgen in 2026 niet of nauwelijks. Dat blijkt uit de premies voor het basispakket die zorgverzekeraars hebben bekendgemaakt.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De zorgpremies voor 2026 laten grotere verschillen zien dan voorgaande jaren, meldt zorgvergelijker ZorgKiezer op basis van een eigen analyse. Daaruit blijkt dat het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste basisverzekering oploopt tot 511 euro per jaar. In 2025 was dat verschil 433 euro.
3 uur geledenCHICAGO (ANP) - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing moet een schadevergoeding van 28,45 miljoen dollar (24,56 miljoen euro) betalen aan de weduwnaar van een slachtoffer van de crash van een toestel van Ethiopian Airlines in 2019. Dat heeft een jury in Chicago beslist in het eerste burgerrechtelijke proces tegen Boeing over de twee dodelijke crashes met 737 MAX 8-vliegtuigen, waarbij in 2018 en 2019 in totaal 346 doden vielen.
3 uur geleden