
Rekenkamer: 'vieze' vrachtauto blijft rijnaak en trein aftroeven
LUXEMBURG (ANP) - De Europese Commissie is veel te optimistisch over het verduurzamen van het goederenvervoer, vindt de Europese Rekenkamer. De vervuilende vrachtwagen blijft voorlopig veruit het populairste vrachtvervoermiddel. De Europese Unie verwacht te veel van de binnenvaart en de trein en doet te weinig om die alternatieven aantrekkelijker te maken.
Ruim driekwart van de goederen in de EU gaat nog altijd over de weg, met alle CO2-uitstoot van dien. Terwijl de unie de bijdrage van het vervoer aan klimaatverandering binnen een paar jaar juist drastisch wil verminderen. De "tonnen aan ambitie" van de commissie zijn "ver verwijderd van de realiteit", zegt Annemie Turtelboom van de Rekenkamer, die toeziet op de EU-uitgaven.
Dat geldt ook voor de plannen van de commissie om de vrachtauto beter te combineren met het binnenvaartschip en de trein. Met zogeheten intermodaal vervoer kan vracht in een handzame container of andere vrachteenheid soepel switchen tussen rivier, spoor en snelweg. Dat zou in ieder geval schelen op sommige etappes van handelsroutes tussen bijvoorbeeld Rotterdam en München.
Maar de vrachtauto blijft vaak het flexibelst, snelst en goedkoopst, constateert de Rekenkamer. De 1,1 miljard euro die Brussel in zeven jaar in intermodaal vervoer heeft gestoken, heeft daar weinig aan veranderd. EU-lidstaten doen wat henzelf het beste lijkt. En EU-regels zitten spoor en binnenvaart juist in de weg. Zo moeten treinmachinisten bij de grens wisselen omdat ze, anders dan chauffeurs, de landstaal moeten spreken en moeten goederentreinen soms passagierstreinen laten voorgaan. Het EU-netwerk voor goederenvervoer is "simpelweg nog niet geschikt voor intermodaliteit", is de conclusie van de financiële waakhond.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De belangrijkste Amerikaanse beursgraadmeters lieten maandag een klein herstel zien, ondanks nieuwe importheffingen van president Donald Trump voor buurland Mexico en de Europese Unie. Trump wil vanaf 1 augustus een tarief van 30 procent invoeren op producten van de twee belangrijke handelspartners van de Verenigde Staten. Beleggers lieten zich hierdoor echter niet afschrikken en focusten op de stroom economische cijfers en bedrijfsresultaten die deze week aankomt.
2 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse president Donald Trump kondigt dinsdag een investeringspakket aan van 70 miljard dollar voor kunstmatige intelligentie en energie. Het initiatief is onderdeel van een bredere inspanning van het Witte Huis om de ontwikkeling van deze opkomende technologieën te versnellen, zegt een regeringsfunctionaris tegen persbureau Bloomberg.
4 uur geledenGÖTEBORG (ANP/BLOOMBERG) - Het Zweedse autoconcern Volvo moet 11,4 miljard Zweedse kroon (ruim 1 miljard euro) afschrijven door vertragingen bij de introductie van elektrische modellen en oplopende kosten van Amerikaanse importheffingen. Volgens de autofabrikant zal dit de nettowinst in het tweede kwartaal met 9 miljard kroon drukken.
5 uur geledenFRANKFURT (ANP) - De dreigende Amerikaanse importheffing van 30 procent voor de Europese Unie heeft het voor de Europese Centrale Bank (ECB) moeilijker gemaakt om tot besluiten te komen. Desondanks zal de centrale bank het rentetarief in de eurozone volgende week waarschijnlijk onveranderd laten. Dat hebben vijf ECB-beleidsmakers verteld aan persbureau Reuters.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank Den Haag heeft in een kort geding besloten dat twee Oekraïense bedrijven, Slavutich en Zhnyva, hun beslag op aandelen van het Russische staatsbedrijf Gazprom in Nederlandse vennootschappen moeten opheffen.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De beursgraadmeters op het Damrak gingen maandag omlaag, hoewel de verliezen in het laatste handelsuur wel iets afnamen. Beleggers vrezen dat een handelsoorlog op handen is, nu de EU dreigt met vergeldingsheffingen ter waarde van 72 miljard euro als er voor 1 augustus geen akkoord met de Verenigde Staten wordt bereikt.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse gasproductie op land en op zee is vorig jaar opnieuw gedaald. De productiedaling op zee begint wel af te remmen, meldt TNO. Volgens het onderzoeksinstituut is het waarschijnlijk dat de gasproductie de komende jaren stabiliseert.
7 uur geleden