Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Reisaanbiedingen kloppen volgens Consumentenbond vaak niet

Reisaanbiedingen kloppen volgens Consumentenbond vaak niet

DEN HAAG (ANP) - Reisorganisaties proberen nog steeds klanten te lokken met misleidende aanbiedingen. Dat constateert de Consumentenbond na nieuw onderzoek. De bond dreigt nu ook met juridische stappen. Volgens de belangenorganisatie komt het bijvoorbeeld voor dat de prijs tijdens het boeken verandert. "Of er komen tijdens of na het boeken nog verplichte kosten bij of er ontbreekt essentiële informatie."

Onderzoekers van de bond keken bij 250 aanbiedingen van tien partijen uit de reiswereld of ze ook echt te boeken waren voor de geadverteerde prijs. Twee derde van de onderzochte aanbiedingen bleek niet te kloppen, aldus de bond. Bij Prijsvrij/D-reizen, KLM Holidays/Transavia Holidays en Expedia klopte zelfs geen enkele van de onderzochte aanbiedingen.

Begin vorig jaar kwam de Consumentenbond al tot vergelijkbare conclusies, waarna reisaanbieders beterschap beloofden. "Toch zien we nog steeds talloze misleidende advertenties. Dat er in een jaar tijd zo weinig is verbeterd, vinden wij ronduit teleurstellend", zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar.

Wet- en regelgeving

Reiskoepel ANVR benadrukt dat reisondernemingen zich aan wet- en regelgeving moeten houden en aan de reclamecode reisaanbiedingen. Daarin staan de afspraken opgenomen voor reisreclames. "Het afgelopen jaar is toezichthouder ACM gekomen met geheel nieuwe inzichten over prijstransparantie, overigens niet zozeer op basis van veranderde wetgeving. Het gaat daarbij om inclusieve prijzen, inclusief kosten per boeking en lokale belastingen. ANVR adviseert haar leden deze nieuwe inzichten te volgen en is inmiddels begonnen met een herziening van de reclamecode om deze hierop aan te passen", reageert een woordvoerster.

De ANVR heeft er volgens haar begrip voor dat de aanpassingen reisbedrijven "enige tijd kost om voor elkaar te krijgen".

Brief

De Consumentenbond vindt de houding van de reisaanbieders evenwel te slap. De bond heeft ze een brief gestuurd en geeft de partijen daarin nog twee weken de tijd om verbetering te tonen. Doen ze dat niet dan overweegt de bond om dagvaardingen uit te sturen. "De maat is vol." De bond heeft het onderzoek ook gedeeld met de ACM met het verzoek om te handhaven.

Vorig jaar was er ook al een rechtszaak naar aanleiding van de constateringen van de Consumentenbond. Prijsvrij en D-Reizen hadden de bond aangeklaagd omdat ze wilden dat de organisatie een artikel zou rectificeren. In oktober vorig jaar bepaalde het gerechtshof in Den Haag dat de bond een eerdere publicatie over misleidende aanbiedingen niet hoefde aan te passen.

Meer uit Financieel

Veel meer Visa-passen in Nederland om groter aantal betaalplekken

AMSTERDAM (ANP) - Veel meer Nederlanders hadden vorig jaar een pinpas of creditcard van Visa, meldt het betaalbedrijf. De toegenomen vraag naar de passen komt volgens Visa doordat mensen op meer plekken met een creditcard of de nieuwe pinpas van het bedrijf kunnen betalen.

29 minuten geleden
Brussel verwacht lagere economische groei Nederland

BRUSSEL (ANP) - De Nederlandse economie groeit dit jaar en volgend jaar minder hard dan gedacht, verwacht de Europese Commissie. Zij rekent nu op 0,8 procent groei in 2024 en 1,5 procent het jaar erop. Nederland presteert daarmee net iets onder het Europees gemiddelde, dat in 2024 uitkomt op 1 procent en in 2025 op 1,6.

44 minuten geleden
Brede welvaart jonge generatie blijft achter op die van oudere

DEN HAAG (ANP) - Jongvolwassenen ervaren minder brede welvaart dan oudere mensen. Met name mensen in de leeftijd tot 25 jaar zijn relatief minder vaak tevreden over hun leven en hebben minder vertrouwen in de medemens. Daar komt bovenop dat zij ook achterlopen als het gaat om inkomen en vermogen. De verschillen tussen de jongere en oudere generaties zijn bovendien groter geworden.

1 uur geleden
Moederbedrijf MediaMarkt wint marktaandeel en boekt weer winst

DÜSSELDORF (ANP) - Het Duitse Ceconomy, moederbedrijf van onder andere winkelketen MediaMarkt, boekte in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar weer winst, na een verlies in dezelfde periode een jaar geleden. De verkoper van consumentenelektronica zag de verkopen toenemen en won marktaandeel in bijna alle landen waar het actief is.

1 uur geleden
Ook Vattenfall komt met terugleverkosten voor zonnepanelen

ROTTERDAM (ANP) - Ook Vattenfall gaat bij klanten met zonnepanelen terugleverkosten in rekening brengen. Meerdere energiebedrijven hebben die stap al gezet, sinds de Eerste Kamer eerder dit jaar tegen een voorstel stemde om de zogeheten salderingsregeling gefaseerd af te bouwen.

1 uur geleden
Topman ABN: intrekken taks aandeleninkoop zou goed signaal zijn

AMSTERDAM (ANP) - Het zou een "goed signaal voor ondernemend Nederland" zijn als de Nederlandse belasting op aandeleninkoop wordt ingetrokken door het nieuwe kabinet. Dat zegt topman Robert Swaak van ABN AMRO naar aanleiding van een eerder Bloomberg-artikel waarin wordt gesteld dat de formatiepartijen in Den Haag aan die stap denken.

2 uur geleden
ABN AMRO zakt in licht hogere AEX na resultaten

AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO behoorde woensdag tot de dalers in de AEX-index op het Damrak. De bank wist de nettowinst in het afgelopen kwartaal flink op te voeren. De rente-inkomsten daalden daarbij minder hard dan gevreesd. Later dit jaar gaat de Europese Centrale Bank (ECB) waarschijnlijk de rentes verlagen, wat de situatie voor banken zou kunnen veranderen. Het aandeel werd 6 procent lager gezet.

2 uur geleden