Reclametopman: adverteerders wachten af wat Musk met X gaat doen
LONDEN (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Grote adverteerders nemen een "afwachtende" houding aan na de veranderingen die Elon Musk heeft ingevoerd op Twitter, dat sinds kort is omgedoopt tot X. Veel grote bedrijven vragen zich af welke strategie Musk voor ogen heeft. Dat heeft topman Mark Read van WPP, het grootste reclameconcern ter wereld, vrijdag gezegd.
De naamsverandering heeft veel adverteerders volgens Read verrast. "Klanten kunnen niet begrijpen waar het platform naartoe gaat en wat de gevolgen ervan in de toekomst zullen zijn", zei Read in antwoord op vragen over de leegloop bij Twitter. "Sommige klanten zijn bereid hun teen er weer in te steken, maar de meesten wachten de ontwikkelingen voorlopig even af."
In mei 2022 telde het toenmalige Twitter naar eigen zeggen nog 229 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat zou volgens Musk nu gestegen zijn naar meer dan 541 miljoen. Inmiddels ondervindt X concurrentie van de app Threads van Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook.
Banen geschrapt
X is volgens WPP niet het enige technologiebedrijf dat kampt met dalende advertentie-inkomsten. Na massale ontslagen eerder dit jaar, zijn veel Amerikaanse techreuzen nu fors aan het snijden in hun marketingbudgetten, liet Read weten.
De aandelen van WPP daalden vrijdag op de Londense beurs tussentijds met maar liefst 8 procent, nadat het Britse reclameconcern zijn omzetverwachtingen voor het volledige jaar verlaagde. Sinds het begin van het jaar hebben reuzen als Microsoft, Amazon, Meta en Apple meer dan 100.000 banen geschrapt.
WPP is ook in Nederland actief.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
4 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
8 uur geleden