Rechtbank buigt zich opnieuw over sjoemelsigaret
ROTTERDAM (ANP) - De rechtbank in Rotterdam moet zich vrijdag opnieuw buigen over de sjoemelsigaret. Dat is een sigaret die een filter heeft met gaatjes, waardoor tijdens fabriekstests met machines frisse lucht wordt meegezogen. Daardoor vallen die tests voor de gezondheid op papier minder slecht uit dan wanneer iemand daadwerkelijk zo'n sigaret rookt. Dan sluit zij of hij met de vingers of de lippen namelijk die gaatjes juist af. Meerdere organisaties eisen nu in Rotterdam dat er een nieuwe testmethode komt.
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft er een omarmd die volgens de eisers prima in de plaats kan komen voor de omstreden ISO-methode. Dat is de Canadian Intense-methode, waarbij de gaatjes worden afgeplakt en de inhalatie intenser is.
De rechtbank in Rotterdam boog zich al eerder over de kwestie, maar kwam er toen niet uit en vroeg het Hof van Justitie in Luxemburg om een visie. Dat stelde dat de producenten de ISO-methode op zich wel mogen gebruiken, maar ook dat de Europese burger erop moet kunnen vertrouwen dat een sigaret echt niet meer dan de afgesproken 10 mg teer, 1 mg nicotine en 10 mg koolmonoxide afgeeft en dat betrouwbare informatie daarover ook overal te vinden moet zijn. Tevens heeft de burger recht op bescherming van haar of zijn gezondheid.
Volgens de eisers blijft de ISO-methode alleen maar overeind omdat er anders helemaal geen normen meer zijn. Ze hopen op de invoering van een regeling als de Canadian Intense-methode. De eisers zijn Rookpreventie Jeugd, de gemeente Amsterdam en een aantal gezondheidsorganisaties.
Gezondheidsinstituut RIVM stelde jaren geleden al vast dat de filters met gaatjes geen vermindering van de risico's opleveren. Rokers passen hun rookgedrag aan om toch dezelfde hoeveelheid nicotine binnen te krijgen: ze gaan dieper inhaleren, nemen meer en/of langere trekjes of gaan meer sigaretten roken, aldus het RIVM toen. Sigaretten met dergelijke filters werden vroeger als 'light' of 'mild' aangeprezen.
Meer uit Binnenland
SCHIPHOL (ANP) - De nabestaanden van Peter R. de Vries hebben een dubbel gevoel overgehouden aan de uitspraak van het gerechtshof donderdag in het hoger beroep van de moordzaak van de 64-jarige journalist, zei Annemiek van Spanje, de advocaat van de familie.
1 uur geledenDOLDERSUM (ANP) - Voor de tweede dag op rij is een dode wolf aangetroffen in Drenthe. De politie heeft hiervan een melding gekregen en doet volgens een woordvoerster zoals gebruikelijk onderzoek, ook naar de mogelijke doodsoorzaak. Officieel moet nog worden vastgesteld dat het ook daadwerkelijk om een wolf gaat.
1 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Het dodelijke ongeluk met de Stint op 20 september 2018 in Oss heeft de levens van de nabestaanden ingrijpend veranderd. "Mijn leven stortte in en ik krijg het niet meer opgebouwd zoals ik zou willen. Ik zie wel licht in de verte, maar ik kom er niet", zei de moeder van Dana (8) en Liva (4), die bij het ongeluk om het leven kwamen.
2 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het Amsterdamse gerechtshof heeft donderdag in hoger beroep straffen tot 27,5 jaar cel opgelegd in de strafzaak over de moord op Peter R. de Vries. De hoogste straffen zijn voor Delano G. (26) en Kamil E. (39). Krystian M. (30) kreeg 26 jaar en een maand.
2 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Het Rijksmuseum krijgt een vestiging in Eindhoven. Het nieuw te bouwen museum toont werken uit de wereldberoemde collectie en komt aan de Dommel, vlak bij het station. Dat maakten het museum en de gemeente Eindhoven donderdag bekend. Het plan is dat het over zes tot acht jaar de deuren opent.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De problemen met de verouderde Haringvlietbrug zijn erger dan gedacht. In de lassen van de ondersteuningsbalk onder een van de rijstroken zit vermoeiing, meldt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. "Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren."
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
3 uur geleden