Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Raad van State doet uitspraak over hoogte gaswinning in Groningen

Raad van State doet uitspraak over hoogte gaswinning in Groningen

DEN HAAG (ANP) - De Raad van State oordeelt woensdag of het kabinet de gaswinning in Groningen dit jaar voldoende heeft verlaagd. De Groninger Bodem Beweging en een aantal inwoners van de provincie zijn naar de hoogste bestuursrechter gestapt omdat ze vinden dat er te veel gas mag worden gewonnen in het 'gasjaar' dat loopt van oktober 2021 tot en met september 2022. Ze waren het al oneens met de 3,9 miljard kubieke meter gas die aanvankelijk mocht worden gewonnen. Deze grens werd later ook nog eens verhoogd naar 4,5 miljard kubieke meter gas.

De toegestane hoeveelheid gas die mag worden gewonnen, werd in april onder meer verhoogd omdat een stikstoffabriek in Zuidbroek later wordt opgeleverd dan verwacht. Deze installatie kan buitenlands gas uit bijvoorbeeld Noorwegen geschikt maken voor gebruik door Nederlandse huishoudens en bedrijven. Dat biedt de ruimte om de gaswinning in Groningen omlaag te brengen. Toen staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) besloot de maximale gaswinning te verhogen, telde ook mee dat in Duitsland een hogere vraag bleek te zijn naar Gronings gas.

De Groninger Bodem Beweging en de burgers die naar de Raad van State zijn gestapt, zijn van mening dat de regering de leveringszekerheid zwaarder weegt dan het veiligheidsbelang van de Groningers. De gaswinning wordt de afgelopen jaren afgebouwd omdat de provincie wordt geplaagd door aardbevingen. Het kabinet is van plan om in 2023 of 2024 volledig te stoppen met de gaswinning in het Groningerveld. De laatste maanden gaan stemmen op om toch gas te blijven winnen in Groningen vanwege de hoge gasprijzen en dreigende tekorten door de oorlog in Oekraïne.

De uitspraak van de Raad van State wordt naar verwachting woensdagmorgen om 10.15 uur gepubliceerd.

Meer uit Binnenland

Meerderheid raad Amsterdam stemt voor coalitieakkoord PRO en D66

AMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam heeft in meerderheid ingestemd met het coalitieakkoord dat PRO Amsterdam en D66 hebben gesloten. Beide coalitiepartijen stemden voor, de oppositie stemde tegen. PRO Amsterdam en D66 hebben samen 25 van de 45 zetels.

28 minuten geleden
Friesland roept kabinet op gaswinning in provincie af te bouwen

ECHTEN (ANP) - Inwoners en bestuurders van Friesland willen dat de gaswinning in hun provincie stopt. Gedeputeerde Friso Douwstra heeft die boodschap opnieuw overgebracht aan staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei). De Bat liet zich in Echten, in de gemeente De Friese Meren, informeren over onder meer de gas- en zoutwinning en de gevolgen ervan.

1 uur geleden
Bertram maakt nu niet bekend welke plekken vervuild zijn met PFAS

DEN HAAG (ANP) - Het is aan lokale overheden om bekend te maken welke plekken vervuild zijn met PFAS, vindt staatssecretaris Annet Bertram van Infrastructuur en Waterstaat. Ze komt nu niet met een kaart van vervuilde plekken, ondanks vragen uit de Tweede Kamer.

2 uur geleden
Op vier plekken in Gelderland PFAS-waarden boven norm gemeten

ARNHEM (ANP) - Bij onderzoek naar PFAS-verontreiniging in de provincie Gelderland zijn op vier plekken waarden boven de norm aangetroffen. Deze gebieden zijn waar nodig afgezet. Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat de risico's zijn voor onder meer de gezondheid, meldt de provincie Gelderland.

2 uur geleden
Organisaties kritisch op plan pepperspray Van Weel

DEN HAAG (ANP) - Verschillende organisaties zijn niet onverdeeld enthousiast over het idee van het kabinet om vrouwen in sommige gevallen toe te staan pepperspray bij zich te dragen. Justitieminister David van Weel gaat onderzoeken of dat na Denemarken ook in Nederland zou kunnen. Het gaat dan gelden voor vrouwen die last hebben van een stalker, een conflict hebben in hun relatie of mogelijk slachtoffer kunnen worden van eerwraak.

2 uur geleden
Kritische vragen tijdens debat over coalitieakkoord Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam debatteert over het coalitieakkoord van PRO Amsterdam en D66. Zita Pels, die namens PRO onderhandelde, sprak van een "lekker links" akkoord en ze bedankte coalitiepartner D66 voor de soepele onderhandelingen: "We hebben iets unieks neergezet. Het draait om samenwerken in plaats van elkaar de tent uitvechten in de politiek."

4 uur geleden
Koolmees kreeg buikpijn van de invoering van de avondklok

DEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid had "buikpijn" door de invoering van de avondklok op 23 januari 2021. Hij vreesde dat de maatregel tot polarisatie in de samenleving zou leiden en dat mensen zouden denken aan de bezettingsperiode onder nazi-Duitsland, toen er ook een avondklok was.

5 uur geleden