PvdD dient wetsvoorstel in om bio-industrie af te schaffen
DEN HAAG (ANP) - De Partij voor de Dieren heeft ter ere van Dierendag een initiatiefwet ingediend die een einde moet maken aan de bio-industrie in Nederland. De partij heeft weinig vertrouwen in de plannen van demissionair landbouwminister Femke Wiersma (BBB) en wil met dit eigen voorstel het "structurele dierenleed" in de intensieve veehouderij beëindigen.
Zo wil de partij onder meer dat het vanaf 2026 wordt verboden om stallen te bouwen waarin dieren niet hun "natuurlijke gedrag" kunnen vertonen. Dit betekent dat "konijnen moeten kunnen graven, varkens wroeten en koeien voor hun kalf kunnen zorgen". Ook moet er vanaf 2030 een verbod komen op ingrepen als het afbranden van biggenstaarten, het afsnijden van snavels bij kippen en het verwijderen van tenen bij hanen. Uiteindelijk moet de hele veehouderij eind 2039 zijn omgevormd naar een "dierwaardige" vorm.
Partijleider Esther Ouwehand noemt de wet een "fundamentele stap voor de dieren". "Al decennialang wordt beloofd dat het dierenwelzijn voorop komt te staan, maar op de meeste veebedrijven is daar weinig van te merken," stelt ze.
Het beëindigen van intensieve veehouderij is voor de PvdD al jaren een uitgesproken wens, toch heeft dit initiatief op zich laten wachten. Volgens de partij hebben de plannen van Wiersma voor motivatie gezorgd omdat daaruit blijkt dat de BBB'er "alles op alles wil zetten om de bio-industrie overeind te houden".
Het wetsvoorstel is beoordeeld door de Raad van State en diens opmerkingen zijn volgens de partij verwerkt. Het voorstel wordt na de verkiezingen voorgelegd aan de nieuw verkozen Kamer.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
22 uur geleden