ProRail voorziet tekorten aan treinrails door oorlog in Oekraïne
UTRECHT (ANP) - ProRail weet niet of al het spooronderhoud en andere projecten zoals gepland kunnen doorgaan als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Het wordt namelijk steeds onduidelijker of materialen zoals treinrails en dwarsliggers wel tijdig geleverd kunnen worden en wat ze zullen kosten, laat topman John Voppen weten. De afgelopen tijd is al de levering van in totaal 60 kilometer aan treinrails vertraagd.
ProRail overlegt momenteel met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, andere publieke opdrachtgevers, aannemers en leveranciers over maatregelen die moeten zorgen dat werkzaamheden en aanbestedingen zoveel mogelijk door kunnen gaan. Tegelijkertijd inventariseert de spoorbeheerder welke projecten geraakt kunnen worden door de problemen.
Behalve mogelijke leveringsproblemen zijn ook de sterk gestegen kosten voor materialen en energie een probleem voor het spooronderhoud. Daardoor is het niet altijd meer mogelijk voor aannemers om projecten uit te voeren tegen de eerder afgesproken prijzen. In overleg moet worden bepaald hoe de verdeling van de extra kosten uit zal vallen.
Vertraging
Voppen denkt dat projecten voor de komende jaren, die nu aanbesteed worden, vertraging kunnen oplopen. Dat zijn ook vaak projecten die nodig zijn om het zogeheten spoorboekvrije reizen, waarbij elke 10 minuten een trein vertrekt, mogelijk te maken. "Mochten daar aannemers of projecten uitvallen, dan is dit merkbaar op het hele netwerk."
Of nu opgelopen achterstanden ingehaald kunnen worden, valt ook nog te bezien. Voppen wijst er namelijk op dat er "nu al tekort is aan mensen om alle projecten voor mobiliteit en huisvesting die op de radar staan uit te voeren".
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Het duurt steeds langer voordat nieuwbouwwoningen gereed zijn nadat de vergunning is afgegeven. Dit is vooral in stedelijke gebieden het geval, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na onderzoek. Dit komt deels doordat in stadsgebieden meer grote appartementencomplexen worden gebouwd en die kosten meer tijd om te bouwen.
56 minuten geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zal deze week beginnen met het houden van sollicitatiegesprekken voor de nieuwe voorzitter van de Federal Reserve. Dat meldt The Financial Times. "Ik heb een behoorlijk goed idee van wie ik wil", zei Trump daarover tegen journalisten in de Air Force One.
4 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met kleine uitslagen de handel uitgegaan. Beleggers deden het rustig aan in afwachting van het rentebesluit van de Federal Reserve op woensdag. Algemeen wordt verwacht dat de Amerikaanse centrale bank de leenkosten voor de derde keer op rij gaat verlagen. De Fed begon dinsdag aan de tweedaagse beleidsvergadering.
9 uur geledenSAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - De topvrouw van berichtendienst Slack vertrekt naar OpenAI. Denise Dresser wordt bij de maker van de populaire chatbot ChatGPT verantwoordelijk voor de inkomstenstroom van het bedrijf. Dresser werd eind 2023 benoemd tot hoogste baas bij Slack, nadat de aanbieder van communicatiediensten voor kantoor was overgenomen door softwareconcern Salesforce.
9 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De zilverprijs heeft een nieuw recordniveau bereikt. De prijs van het edelmetaal steeg dinsdag voor het eerst ooit tot boven de 60 dollar per troy ounce (31,1 gram). De waarde van zilver wordt onder meer aangejaagd doordat handelaren speculeren op verdere versoepeling van het monetaire beleid door de Federal Reserve.
10 uur geledenHEERLEN (ANP) - Vakbond De Unie vindt dat de aangekondigde banenreductie bij pensioenuitvoerder APG op een ongelukkig moment komt. "Er is nooit een goed moment om slecht nieuws te brengen, maar zo kort voor kerst is bijzonder zuur", reageert bestuurder Joop Voesten van De Unie. APG kondigde dinsdag aan tot 1200 voltijdsbanen te willen schrappen tot 2030, als onderdeel van een nieuwe strategie.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voor de aanleg van het landelijk waterstofnetwerk, dat vanaf 2030 de grote industriële regio's in Nederland met elkaar moet verbinden, zijn miljarden euro's extra nodig. Volgens de Algemene Rekenkamer zijn de verwachte opstartverliezen meer dan drie keer zo hoog als het beschikbare subsidiebedrag van 750 miljoen euro.
12 uur geleden