Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Producenten: Europese consument heeft genoeg van prijsverhogingen

Producenten: Europese consument heeft genoeg van prijsverhogingen

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Europese consumenten lijken genoeg te hebben van de gestegen prijzen van onder meer voedsel en verzorgingsproducten. Verschillende bedrijven zagen de verkoop van hun producten de afgelopen tijd teruglopen. Onder hen levensmiddelenconcern Unilever en Reckitt Benckiser, het bedrijf achter schoonmaakmiddelenmerk Dettol en Durex-condooms.

Unilever verhoogde de prijzen in Europa vorig jaar met 8,3 procent. Daarna daalde de hoeveelheid verkochte producten met bijna 4 procent. Met name in Europa werd minder verkocht. Zo werden de producten van Unilever in Noord-Amerika nog duurder, maar daar liep het volume veel minder hard terug dan aan deze kant van de Atlantische Oceaan.

De producten van Reckitt Benckiser zijn vaak goed bestand tegen prijsstijgingen. Deze worden relatief minder vaak verkocht, maar worden door consumenten wel als essentieel gezien. Desondanks meldde het Britse bedrijf deze week een verkoopdaling van 5,8 procent. Dat komt mogelijk onder meer door een prijsverhoging in het vierde kwartaal van gemiddeld 12 procent. "Europeanen staan onder druk", stelt topman van Reckitt Benckiser Nicandro Durante. Hij spreekt van een probleem met het vaststellen van de consumentenprijzen.

Prijzen weer toegenomen

Omdat klanten wegblijven als de prijzen verder worden verhoogd, zullen kostenbesparingen steeds belangrijker worden. "Zoals je zou verwachten, wordt elke nieuwe prijsbeslissing moeilijker naarmate de inflatiecyclus langer duurt", stelt Andre Schulten, financieel directeur van Procter & Gamble, het bedrijf achter Ariel-wasmiddel en Gilette-scheermesjes. "We doen er alles aan om kostenstijgingen te compenseren en de noodzaak van prijsverhogingen te minimaliseren."

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde donderdag dat het tempo waarin de prijzen in Nederland stijgen in februari is toegenomen ten opzichte van een maand eerder. Veel boodschappen werden vorige maand weer duurder. Nederland is niet het enige land waar de inflatie weer is toegenomen. Eerder deze week bleek al dat ook de Duitsers, Fransen en Spanjaarden in februari weer meer geld kwijt waren aan levensonderhoud.

Meer uit Financieel

Zilverprijs stijgt naar recordhoogte

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De zilverprijs heeft een nieuw recordniveau bereikt. De prijs van het edelmetaal steeg dinsdag voor het eerst ooit tot boven de 60 dollar per troy ounce (31,1 gram). De waarde van zilver wordt onder meer aangejaagd doordat handelaren speculeren op verdere versoepeling van het monetaire beleid door de Federal Reserve.

1 uur geleden
Vakbond vindt banenverlies APG 'zo net voor kerst bijzonder zuur'

HEERLEN (ANP) - Vakbond De Unie vindt dat de aangekondigde banenreductie bij pensioenuitvoerder APG op een ongelukkig moment komt. "Er is nooit een goed moment om slecht nieuws te brengen, maar zo kort voor kerst is bijzonder zuur", reageert bestuurder Joop Voesten van De Unie. APG kondigde dinsdag aan tot 1200 voltijdsbanen te willen schrappen tot 2030, als onderdeel van een nieuwe strategie.

2 uur geleden
Miljarden extra nodig voor aanleg landelijk waterstofnetwerk

DEN HAAG (ANP) - Voor de aanleg van het landelijk waterstofnetwerk, dat vanaf 2030 de grote industriële regio's in Nederland met elkaar moet verbinden, zijn miljarden euro's extra nodig. Volgens de Algemene Rekenkamer zijn de verwachte opstartverliezen meer dan drie keer zo hoog als het beschikbare subsidiebedrag van 750 miljoen euro.

3 uur geleden
Pensioenuitvoerder APG schrapt komende jaren ruim duizend banen

AMSTERDAM (ANP) - Pensioenuitvoerder APG gaat tot 2030 ruim duizend voltijdsbanen schrappen, waarvan het grootste deel in Nederland. Het bedrijf doet dat om "sneller, efficiënter en slagvaardiger" te worden en wil inspelen op grote veranderingen in de pensioensector.

3 uur geleden
Microsoft investeert recordbedrag in AI in India

REDMOND (ANP/RTR) - Het Amerikaanse technologieconcern Microsoft gaat 17,5 miljard dollar (15 miljard euro) investeren in kunstmatige intelligentie in India. Volgens topman Satya Nadella gaat het om de grootste investering van het bedrijf ooit in Azië. Microsoft wil onder meer investeren in de infrastructuur voor AI in het snelgroeiende land.

4 uur geleden
Unilever herstelt, Magnum zakt verder op tweede beursdag

AMSTERDAM (ANP) - Unilever herstelde dinsdag op het Damrak met een koerswinst van 3,4 procent. Het levensmiddelenconcern zakte een dag eerder 6,7 procent na de beursgang van de afgesplitste ijsjestak The Magnum Ice Cream Company (TMICC) in Amsterdam. Het aandeel Magnum verloor dinsdag ruim 3 procent op 12,57 euro. Zakenbank JPMorgan gaf Magnum een neutraal advies en een koersdoel van 14 euro per aandeel. De openingskoers van het Magnum-aandeel was maandag 12,20 euro.

4 uur geleden
Vlaamse waakhond waarschuwt voor concentratie in mediasector

BRUSSEL (ANP/BELGA) - De Vlaamse toezichthouder op de media waarschuwt in een dinsdag verschenen rapport voor de grote concentratie van uitgevers en zenders in de Belgische mediasector. Vijf mediagroepen, waaronder het ook in Nederland actieve DPG Media, Mediahuis en Roularta, hebben 80 tot 100 procent van de Vlaamse mediamarkt in handen.

5 uur geleden