Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Prijsstijging helpt bedrijf achter KitKat en Maggi aan meer winst

Prijsstijging helpt bedrijf achter KitKat en Maggi aan meer winst

VEVEY (ANP) - Nestlé, het bedrijf achter merken als KitKat, Maggi en Nescafé, is vorig jaar winstgevender geworden ondanks de sterk gestegen kosten voor bijvoorbeeld verpakkingen en grondstoffen. Dat kwam onder andere doordat het Zwitserse voedingsmiddelenconcern de prijzen verder heeft verhoogd.

De omzet steeg in 2023 door prijsverhogingen van gemiddeld 7,5 procent, terwijl de hoeveelheid verkochte producten licht daalde. Nestlé voerde de winstmarges daarbij op. Naast de hogere prijzen zegt het bedrijf dat dit ook te danken is aan kostenbesparingen. De nettowinst kwam uit op 11,2 miljard Zwitserse frank (11,8 miljard euro), bijna 21 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Door de hoge inflatie moesten veel mensen bezuinigen op de boodschappen. A-merken zoals die van Nestlé verloren daardoor de afgelopen jaren terrein aan goedkopere huismerken in de supermarkt. Topman Mark Schneider wil in 2024 het marktaandeel van Nestlé weer vergroten, onder andere door ook voordeligere producten aan te bieden naast zogeheten premiumproducten.

Kritiek

De kritiek op grote producenten van voedings- en verzorgingsmiddelen neemt toe. Critici stellen dat ze de inflatie extra aanjagen doordat ze met prijsverhogingen niet alleen hogere kosten opvangen, maar ook hun marges vergroten. Vorig jaar zei onder andere de Europese Centrale Bank te onderzoeken in hoeverre sprake is van deze "graaiflatie".

De verhouding tussen supermarkten en voedingsmiddelenproducenten komt ook onder grotere druk te staan door de prijsverhogingen voor bekende merken. Zo waren producten van Nestlé vorig jaar een tijdlang niet te vinden in Jumbo-winkels, omdat die winkelketen het niet eens was met de flink opgevoerde prijzen.

Meer uit Financieel

ABN AMRO: populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven

AMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.

4 uur geleden
Vliegtuigen wijken uit naar Maastricht door staking België

MAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.

10 uur geleden
Veel uitval treinritten door staking in België

BRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.

14 uur geleden
Bloomberg: hernieuwde interesse mijnbouwer BHP in overname Anglo

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.

15 uur geleden
Chinese premier: economische samenwerking met Italië versterken

JOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.

16 uur geleden
Krant: EssilorLuxottica wil belang nemen in modehuis Armani

ROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.

18 uur geleden
Britse regering wil meer eigen productie belangrijke grondstoffen

LONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.

19 uur geleden