Prijsstijging helpt bedrijf achter KitKat en Maggi aan meer winst
VEVEY (ANP) - Nestlé, het bedrijf achter merken als KitKat, Maggi en Nescafé, is vorig jaar winstgevender geworden ondanks de sterk gestegen kosten voor bijvoorbeeld verpakkingen en grondstoffen. Dat kwam onder andere doordat het Zwitserse voedingsmiddelenconcern de prijzen verder heeft verhoogd.
De omzet steeg in 2023 door prijsverhogingen van gemiddeld 7,5 procent, terwijl de hoeveelheid verkochte producten licht daalde. Nestlé voerde de winstmarges daarbij op. Naast de hogere prijzen zegt het bedrijf dat dit ook te danken is aan kostenbesparingen. De nettowinst kwam uit op 11,2 miljard Zwitserse frank (11,8 miljard euro), bijna 21 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Door de hoge inflatie moesten veel mensen bezuinigen op de boodschappen. A-merken zoals die van Nestlé verloren daardoor de afgelopen jaren terrein aan goedkopere huismerken in de supermarkt. Topman Mark Schneider wil in 2024 het marktaandeel van Nestlé weer vergroten, onder andere door ook voordeligere producten aan te bieden naast zogeheten premiumproducten.
Kritiek
De kritiek op grote producenten van voedings- en verzorgingsmiddelen neemt toe. Critici stellen dat ze de inflatie extra aanjagen doordat ze met prijsverhogingen niet alleen hogere kosten opvangen, maar ook hun marges vergroten. Vorig jaar zei onder andere de Europese Centrale Bank te onderzoeken in hoeverre sprake is van deze "graaiflatie".
De verhouding tussen supermarkten en voedingsmiddelenproducenten komt ook onder grotere druk te staan door de prijsverhogingen voor bekende merken. Zo waren producten van Nestlé vorig jaar een tijdlang niet te vinden in Jumbo-winkels, omdat die winkelketen het niet eens was met de flink opgevoerde prijzen.
Meer uit Financieel
LONDEN (ANP) - EasyJet heeft in het afgelopen boekjaar de omzet en winst verhoogd. Daarbij profiteerde de budgetluchtvaartmaatschappij van zijn snelgroeiende divisie die complete vakanties aanbiedt. Die presteerde zo goed dat easyJet zijn winstdoel voor dit onderdeel in 2030 heeft verhoogd.
23 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Topvrouw Marguerite Bérard van ABN AMRO denkt dat kunstmatige intelligentie (AI) werk van medewerkers kan overnemen. Volgens haar treft de grote reorganisatie die de bank dinsdag aankondigde daarom vooral ondersteunend personeel, over de gehele breedte van de bank. Bij de klantenservice, de operationele afdeling en het team dat controleert op mogelijk witwassen, wordt de werkgelegenheid met zo'n 35 procent ingekrompen.
35 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO stond dinsdag bij de winnaars op de Amsterdamse beurs. De bank schrapt de komende jaren duizenden banen om kosten te verminderen en winstgevender te worden. Ook wordt dochteronderneming Alfam, die persoonlijke leningen verstrekt, verkocht aan Rabobank. Het aandeel werd ruim 3 procent hoger gezet.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het grote banenverlies bij ABN AMRO zorgt voor een "schokgolf" bij de bank. Dat zegt bestuurder Harma Pethke van vakbond De Unie in een reactie op de bekendmaking dat de komende jaren ruim 5000 banen komen te vervallen. Het banenverlies is onderdeel van een nieuwe strategie van topvrouw Marguerite Bérard van ABN AMRO.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen, meldt de Europese brancheorganisatie ACEA. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het aantal verkochte auto's in de eerste tien maanden van dit jaar op bijna 9 miljoen stuks. Dat is ruim 1 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO schrapt de komende jaren duizenden banen om kosten te verminderen en winstgevender te worden. De bank wil het personeelsbestand tot 2028 met netto 5200 voltijdsplekken verminderen, vergeleken met het aantal mensen dat er eind vorig jaar werkte. Dat heeft het concern dinsdag aangekondigd bij de presentatie van de nieuwe strategie van de dit jaar aangetreden topvrouw Marguerite Bérard.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Hotelketens zouden "forse investeringen" moeten doen om verder te verduurzamen, vindt ING. Volgens de bank wint het comfort voor de gast het nog altijd van klimaatambities bij de grote ketens.
4 uur geleden