Opstappen uit WHO is zelfoverschatting van VS, vindt Koopmans
ROTTERDAM (ANP) - Het vertrek van de VS uit de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) betekent volgens Marion Koopmans, hoogleraar virologie in Rotterdam, een enorme financiële aderlating voor deze organisatie. Ook het vertrek van de vele Amerikaanse medewerkers betekent een groot verlies, met name op het gebied van kennis en contacten. "Als het vertrek wordt doorgezet, heeft dat een heel grote impact", aldus Koopmans, eerder betrokken bij de bestrijding van de wereldwijde corona-epidemie.
De nieuwe Amerikaanse president Donald Trump kondigde het vertrek uit de WHO maandag direct na zijn aantreden aan. "De VS betalen veel aan de WHO, 15 tot 20 procent. Trump vindt dat belachelijk en dat klinkt ook wel redelijk, maar de VS heeft er ook altijd een stevige vinger in de pap gehad." Ze vindt het bovendien niet erg slim om te denken dat de VS, die nu bijvoorbeeld kampen met het overslaan van vogelgriep op koeien, diverse besmettelijke ziekten wel in hun eentje aankunnen en zelfs nog beter ook. "Dat is een vorm van zelfoverschatting, zulke problemen los je niet op als enkel land."
In de WHO werken nu nog 194 landen samen. Gezamenlijk proberen ze ziekten te bestrijden en verspreiding van besmettingen tegen te gaan. Zo hebben ze elkaar onderling verplicht om het voorkomen van besmettelijke ziekten te melden, zoals Tanzania nu recent ook deed met het marburgvirus. Het is volgens Koopmans ook een "misverstand" dat de WHO de dienst uitmaakt in de aangesloten landen. "De organisatie kan een land echt niet overnemen. De geluiden uit de hele wereld worden door haar gewoon gehoord."
Ze vraagt zich tevens af wat de gevolgen zijn voor de samenwerkingscentra die in de aangesloten landen zitten en informatie met elkaar delen. De VS tellen er al zeventig. Daaronder is een centrum op het gebied van polio, de gevreesde ziekte die met name verlamming kan veroorzaken. "Dat centrum heeft de wereldwijde database van poliovirussen opgezet, en andere landen worden ook geacht informatie over polio daar naartoe te sturen." Ook in Nederland zijn vijftien van dergelijke centra, bijvoorbeeld gezondheidsinstituut RIVM en het Erasmus MC. Mogelijk moeten die het straks zonder informatie over ziekten uit de VS doen.
Meer uit Gezond
MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 week geleden