Oprichtersfamilie verkoopt broodjesketen Subway
MIAMI (ANP/RTR) - Broodjesketen Subway verkoopt zichzelf aan investeerder Roark Capital, tevens de eigenaar van donutketen Dunkin'. Volgens topman John Chidsey moet de deal het Amerikaanse bedrijf helpen om verder te groeien. "Subway heeft een mooie toekomst met Roark", voorspelt hij in een schriftelijke aankondiging.
Het was al bekend dat de familie van oprichter Fred DeLuca een mogelijke verkoop van Subway onderzocht, nadat er in 2022 opnieuw een recordjaar werd gedraaid. Meerdere investeringspartijen zouden de afgelopen maanden een bod hebben uitgebracht. The Wall Street Journal schrijft op basis van ingewijden dat de uiteindelijke koper bijna 10 miljard dollar uittrekt.
Het in 1965 opgerichte Subway is wereldwijd actief in meer dan honderd landen, waaronder Nederland. In totaal zijn er bijna 37.000 Subway-filialen.
Impact coronalockdowns
Net als andere horecabedrijven kreeg Subway te maken met terugvallende verkopen door de coronalockdowns. Maar in juli werd bekend dat Subway inmiddels weer tien kwartalen op rij de verkopen ziet aantrekken. Vestigingen die al langer dan een jaar open zijn verkochten vorig kwartaal bijna een tiende meer dan een jaar terug, al zal de hoge inflatie hierbij ook een rol hebben gespeeld.
De laatste twee jaar zette de keten ook al flink in op wereldwijde expansie. Er zijn zeker vijftien deals gesloten met franchisenemers elders in de wereld. Het streven is om nog duizenden Subways te openen. In China zou een franchisepartij de komende twee decennia mikken op circa 4000 nieuwe locaties.
Andere merken Roark
Door de overname wordt het in Atlanta gevestigde Roark meteen een van de grootste horeca-exploitanten ter wereld. De investeerder zit achter Inspire Brands, de eigenaar van ketens als Jimmy John's, Dunkin', Arby's, Baskin-Robbins en Buffalo Wild Wings. Ook Cinnabon, dat met zijn kaneelbroodjes ook enkele vestigingen in Nederland heeft, valt onder een bedrijf dat banden heeft met Roark.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
18 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
19 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
3 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
5 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
7 uur geleden