Oppositie: verhoging AOW is sigaar uit eigen doos
DEN HAAG (ANP) - Bij de oppositie vallen een aantal plannen uit de Voorjaarsnota niet goed. Vooral de manier waarop de verhoging van de AOW wordt gefinancierd, valt slecht bij partijen. Wel zijn ze tevreden dat de ouderdomsvoorziening aan het minimumloon gekoppeld blijft.
Het kabinet verhoogt het minimumloon en dus ook de AOW de komende drie jaren met 7,5 procent. Zo wil de regering de laagste inkomens en ouderen helpen in tijden van hoge inflatie. De Eerste Kamer, waar de coalitie geen meerderheid heeft, nam eerder dit jaar een motie aan waarin werd opgeroepen de koppeling in stand te houden.
PvdA'er Henk Nijboer noemt de verhoging van de AOW "een sigaar uit eigen doos omdat het kabinet wil bezuinigen op de inkomensregelingen voor ouderen". De sociaaldemocraten vinden het ook teleurstellend dat er niet meer wordt gedaan om de koopkracht te verbeteren.
Urgentie
"De voorjaarsnota mist urgentie. Het kabinet maakt een simpele optelsom van politieke wensen, meer niet", stelt Jesse Klaver van GroenLinks. Hij vindt dat te weinig wordt gedaan aan vermogensongelijkheid.
Volgens Lilian Marijnissen van de SP is het kabinet "doof voor de noden van de samenleving". Zij is ontstemd dat er niets extra's gebeurt voor de koopkracht van mensen. Ze vindt het verder "ongelofelijk" hoe de verhoging van de AOW wordt betaald.
Ook de PVV is kritisch als het gaat om koopkracht en AOW. "De AOW verhoging is een sigaar uit eigen doos want de verhoging van de ouderenkorting gaat niet door. En waar zijn de extra koopkrachtmaatregelen voor dit jaar?", twitterde Geert Wilders.
Over links
JA21 vindt dat het kabinet juist over links gaat met de Voorjaarsnota. "En dat is een financieel plaatje dat wij niet willen of kunnen steunen." De partij vindt dat de staatsschuld te hoog oploopt en dat er lastenverlichting zou moeten komen voor de middeninkomens.
De coalitiepartijen zijn ingenomen met de plannen. "In deze onzekere tijden van stijgende rekeningen en hogere inflatie gaan we de mensen die het minste hebben het meeste helpen", aldus Gert-Jan Segers van de ChristenUnie. Dat vindt ook CDA'er Inge van Dijk. "Het kabinet heeft goed geluisterd naar de Tweede Kamer. Er ligt een evenwichtig pakket, waarmee we zorgen voor meer bestaanszekerheid en fors investeren in onze veiligheid."
Het kabinet heeft al wel wat gedaan voor de koopkracht. Er is ruim 6 miljard euro vrijgemaakt om mensen te compenseren voor de hoge energieprijzen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
6 uur geleden