Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Ophef om campagne modeketen Zara door associatie met oorlog Gaza

Ophef om campagne modeketen Zara door associatie met oorlog Gaza

ARTEIXO (ANP) - Modewinkelketen Zara krijgt online kritiek op een recente campagne. Daarin staan modellen afgebeeld met mannequins die in witte lakens zijn gewikkeld. Op sociale media maken verschillende mensen de vergelijking met dode slachtoffers van de oorlog tussen Israƫl en Hamas die op bepaalde afbeeldingen ook in witte lakens zijn gewikkeld.

Op Instagram zijn ruim 5600 berichten aangemaakt met de hashtag 'boycottzara'. Op videoplatform TikTok zijn filmpjes met datzelfde kenmerk al bijna 18 miljoen keer bekeken. In een bericht op X wordt Zara ervan beticht "genocide te gebruiken voor marketingdoeleinden". Meerdere gebruikers roepen op de kledingwinkels van het Spaanse bedrijf te boycotten. In een ander bericht wordt gesteld dat Zara met de nieuwe campagne "de spot drijft met dode Palestijnen".

Zara heeft nog niet gereageerd op de kritiek.

De modewinkelketen, die vorige maand zijn grootste vestiging van de wereld in Rotterdam opende, raakte twee jaar geleden ook al in opspraak. Aanleiding toen was een haatbericht dat hoofdontwerpster Vanessa Perilman van Zara aan een Palestijns model had gestuurd. Ook toen werd online opgeroepen tot een boycot van Zara. De modeketen nam vervolgens afstand van het bericht van de ontwerpster.

Meer uit Financieel

ABN AMRO: huizenprijzen stijgen harder dan verwacht

AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.

3 uur geleden
Gemengd slot op Wall Street, Tesla daalt

NEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.

5 uur geleden
Trump denkt niet na over verlenging pauze op heffingen, zegt hij

WASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiƫle vliegtuig Air Force One.

5 uur geleden
Meer nieuwe caravans en campers verkocht, meeste staan in Brabant

BUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.

6 uur geleden
Luchtvaartautoriteit: schrap kwart vluchten Parijs om staking

PARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.

7 uur geleden
Werkgevers uitzendbranche: slechts kleine groep staakt bij AH

LIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.

8 uur geleden
Heineken: mensen drinken meer alcoholvrij bier op festivals

LEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.

9 uur geleden