
Op de Werkvloer: ‘Ik ervaar het als één groot avontuur!’
“Het begon met een uitnodiging van Coen van Linden om een bakje koffie te komen drinken bij zijn bedrijf, European Pump Services, toen nog in Ridderkerk gevestigd”, vertelt Martijn van der Spek. “Het was een leuk gesprek, zo leuk dat ik het pand verliet met een nieuwe baan als service engineer op zak. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en mag ik mezelf commissioning engineer noemen. Ik ben dus met het bedrijf meegegroeid.”
Je werkt vaak op boten en terminals. Wat is daar zo leuk aan?
“De maritieme wereld heeft van jongs af aan mijn interesse gehad. Vandaar mijn opleiding en zeilhobby. Mijn werk is enorm afwisselend. Als service engineer hield ik me bezig met het (de)monteren, inspecteren en repareren van de pompen die wij ontwikkelen, verkopen en onderhouden. Als commissioning engineer stel ik vooral pompen in bedrijf en verhelp ik storingen. In beide functies rijd je de ene dag in je werkbus naar een haven in de Benelux of Duitsland, om de andere dag op een vliegtuig te stappen dat je in de buurt brengt van een boot die storing heeft, ergens in Verweggistan. Niet zelden word je met een rubberbootje naar het schip gevaren, waar je aan boord klimt met een loodsladder. Dat is ronduit spectaculair als de zee onstuimig is. Voor mij is dat het mooiste wat er is!”
Dat klinkt behoorlijk spannend. Hoe kijkt het thuisfront naar jouw werk?
“Veiligheid staat altijd voorop. Bij mij is het altijd goed gegaan. Dat neemt niet weg dat mijn vriendin heus wel eens bezorgd is geweest, maar ik weet wat ik doe en ga doordacht te werk. Als engineer heb je eens in de zoveel tijd storingsdienst en kan je ’s avonds of ’s nachts weggeroepen worden. Ook komt het voor dat je meerdere dagen van huis bent. Daar moet je als partner wel tegen kunnen. Anderzijds heb je elkaar, als je terug bent, genoeg te vertellen. En van werk dat je leuk vindt, word je een blijer mens. Dat merkt je partner ook. Mijn vriendin en ik trekken altijd extra tijd uit voor elkaar als ik terugkom van een klus ver weg. Het heeft dus zeker z’n voordelen. Overigens zijn er genoeg dagen waarop ik ‘gewoon’ van 08.00 tot 17.00 uur werk.”
Het is dus een zelfstandige en verantwoordelijke baan?
“Dat vind ik wel. Als je midden op zee zit zonder communicatiemogelijk met het vastenland, ben je echt aangewezen op jezelf, ook als oplossingen niet voor de hand liggen. Maar je wordt niet zomaar in het diepe gegooid, natuurlijk. Nieuwe collega’s worden eerst zorgvuldig ingewerkt. We werken overigens niet alleen in de offshore en maritieme sector, maar ook in de industrie. Dat maakt dat we allemaal breed opgeleid en ervaren zijn. Er is dus altijd wel iemand die je een vraag kunt stellen en die misschien net iets meer weet over dat ene onderwerp dan jij. De bereidheid om elkaar te helpen is groot.”
Vind je collegialiteit belangrijk?
“Nou en of. Mijn collega’s maken dat ik dit werk met nóg meer plezier doe. De sfeer is goed, het team hecht. Tegelijkertijd staan we open voor nieuwkomers. Er is een platte en open structuur in het bedrijf, waardoor iedereen elkaar kent, ongeacht de functie die je hebt. We spreken dezelfde taal en delen dezelfde passie. Er is veel oog voor het personeel en we ondernemen regelmatig leuke activiteiten met elkaar. Ook heeft de leiding van EPS gezorgd voor een brug die wij mogen gebruiken om aan onze auto’s te sleutelen. Daarnaast hebben we twee karts aangeschaft die we nu rijklaar aan het maken zijn. Dus ook in onze vrije tijd zoeken we elkaar op.”
Doe jij over vijf jaar nog steeds dit werk?
“Ja! Ik wil verder doorgroeien naar een leidinggevende functie. Gelukkig is hier volop ruimte voor ontwikkeling. Dat zie je ook terug in de grote groei die het bedrijf heeft doorgemaakt. De professionaliteit die wij bieden, wordt weerspiegeld in het prachtige energie-neutrale gebouw waar we nu in zitten. Zo’n fijne werkomgeving is echt uniek. Prettig en efficiënt zijn ook de tablets waar onze planning en alle benodigde informatie digitaal op aangeleverd worden. Waar ik ook naar uitkijk zijn de nieuwe collega’s die we hopelijk binnenkort mogen begroeten. We zoeken allround service engineers, maar aangezien steeds meer technieken elektrisch aangedreven zijn, zijn we ook heel blij met E&I engineers. Vooral mannen en vrouwen tussen 30 en 45 jaar zijn meer dan welkom. Dus heb je een passie voor techniek? Kom dan, net als ik deed, een keer koffiedrinken. Voor je het weet, heb je een schitterende baan te pakken!”
Meer uit Tholen
SINT-MAARTENSDIJK - Een kop koffie, een luisterend oor en een helpende hand: zo ziet een dag bij Raad en Daad eruit. Al jarenlang brengen de vrijwilligers van het Leger des Heils praktische hulp en sociale warmte in Loods 3. Toch is niet iedereen bekend met dit initiatief. Daarom is er op zaterdag 4 oktober een open dag in Sint-Maartensdijk.
2 uur geledenTHOLEN - In heel Nederland worden deze maand luiers, billendoekjes en maandverband ingezameld voor vluchtelingen in Griekenland en Oost-Europa. Ook in de gemeente Tholen kunnen inwoners bijdragen aan de actie Luiers voor Lesbos, een initiatief van de organisatie Christian Refugee Relief (CRR).
6 uur geledenTHOLEN - Wat gebeurde er zaterdag 27 september allemaal in het amateurvoetbal? In dit overzicht zetten we de uitslagen en programma's van de Thoolse voetbalclubs op een rijtje. Dit is een samenvatting van speelronde 2.
22 uur geledenTHOLEN - Het rustige najaarsweer houdt nog even stand, maar vanaf vrijdag draait het weerbeeld om. Nederland krijgt dan te maken met meer wind en regen door de overblijfselen van orkaan Humberto. In het weekend kan dat zelfs uitmonden in een storm met zware windstoten.
1 dag geledenSINT-ANNALAND - Aan de Oostwest bij Sint-Annaland is dinsdagmiddag brand uitgebroken in een schuur. De schuur behoort tot een agrarisch bedrijf. Het is niet duidelijk waardoor de brand is ontstaan.
1 dag geledenPOORTVLIET - Op de Postweg bij Poortvliet zijn vanochtend een bestelbus en een personenauto met elkaar in botsing gekomen. Hulpdiensten waren met spoed uitgerukt, maar het leek allemaal mee te vallen.
2 dagen geledenWEST-BRABANT/THOLEN - Rijkswaterstaat voert vanavond onderhoud uit aan de Haringvlietbrug. Van dinsdag 30 september 22.00 uur tot woensdag 1 oktober 05.00 uur is de brug volledig afgesloten. Dat betekent dat zowel de hoofdrijbaan als de parallelbaan in beide richtingen dicht zijn. Tijdens de werkzaamheden worden onder meer de technische installaties gecontroleerd.
2 dagen geleden