
Op de werkvloer bij visgroothandel Adri & Zoon: ‘Planner en chauffeur vormen tandem’
Op de moderne locatie van visgroothandel Adri & Zoon in Yerseke stapt transportplanner Sjaak van der Jagt (52) al telefonerend de vergaderkamer binnen. Zijn gesprek maakt direct duidelijk dat het werk van een planner echt een tandem vormt met de chauffeur onderweg. Chauffeur Jaco den Braber (33) ís zo’n chauffeur. En momenteel wordt hij ingewerkt als assistent-planner. Sjaak weet als geen ander dat die chauffeurservaring als planner van pas komt.
Sjaak (52) werkt drie jaar bij Adri & Zoon en heeft daarvoor 28 jaar bij Prins & Dingemanse in de mosselen gewerkt. Daar begon hij als chauffeur en kwam later in de planning van chauffeurs en (extern) transport terecht. “Toen het bedrijf in vier weken tijd verkocht werd bleef er weinig van mijn functie over. Bij die werkgever namen we al vis mee uit Frankrijk voor ‘derden’, waaronder Adri & Zoon. Zo kende ik Pedro, de zoon van de eigenaar. Ik heb hem gebeld, had direct een afspraak en kon binnen enkele weken hier beginnen.”
Jaco (33) begon als bijrijder in de meubelbranche. Het beviel hem en hij haalde zijn groot rijbewijs op zijn achttiende. Toen de geboren Tholenaar negen jaar later verhuisde naar Yerseke zocht hij dichterbij werk en kwam als nachtchauffeur in dienst. “Na 3,5 jaar ‘s nachts rijden ging me dat tegenstaan. Ik ben daar fysiek niet geschikt voor. Op dat moment waren de dagdiensten al ingevuld, maar bij mijn afscheid zei ik graag te willen terugkeren als er werk overdag bij zou komen. Dat gebeurde twee jaar later. We hebben nu 145 personeelsleden van wie vijftien chauffeurs. Vooral voor de nachtritten zoeken we collega’s met een CE|code95-rijbewijs.”
Planning en ritten
“De dagplanning staat al weken tevoren vast”, zegt Sjaak. “We houden wel dagelijks in de gaten of de lading er qua volume nog op past. Als we tien ton aan verse vis in tempex vervoeren dan moet de chauffeur echt zijn best doen. Bij iedere klant krijgen we ook weer wat mee terug (emballage). Een handelsonderneming lost op iedere route bij een klant en koopt daar ook weer wat in. Een voorbeeld: wij fileren zalm, dat leveren we aan rokerijen en bij sommige rokerijen kopen wij weer gerookte zalm terug. Gesneden, in porties en dat verkopen wij weer aan andere klanten. Chauffeurs zijn dus nooit ‘leeg’ als ze terugkeren en moeten eerst lossen. En de wagen uitspuiten!” zeggen de mannen in koor. “Want het is werk met een luchtje”, lacht Jaco.
Nachtchauffeurs
Bijna zeventig procent van de ritten betreft avond- en nachtwerk. Dat is niet iedereen op het lijf geschreven. Jaco kan erover meepraten: “Iemand die de branche en het werk leuk vindt, maar overdag niet kan slapen is fysiek ongeschikt als nachtchauffeur. Je werkt alleen. Als je om 18.00 uur begint, dan ga je aan de hand van de laadlijst zelf je auto laden. Achter de klantnaam staan de losinstructies en of je een sleutel of alarmcode nodig hebt. Zo kunnen we ‘s nachts de handel in de diepvries of koeling zetten. “Maar”, vult Sjaak aan, “het kan nog weleens gebeuren dat de code is aangepast of (echt Zeeuws) er doet wat op….’dan word ik gebeld, ja ook ‘s nachts. Behalve een rijbewijs wordt hier zelfredzaamheid en initiatief dan ook zeer gewaardeerd.”
Sjaak heeft als planner voordeel van zijn rijervaring. Van alle vaste chauffeurs kent hij de ‘gele vakjes’, oftewel de lievelingsroutes. “Als het even kan rijden ze drie of vier keer per week hun favoriete route, daar doen we ons best voor.” Per chauffeur is het verschillend wat een route favoriet maakt. Voor de dagchauffeur zit het in het ontmoeten van mensen en een praatje maken. De nachtchauffeur geniet van de rust op de weg.
Visveiling
Jaco spotte op een visveiling in Oostende een tarbot van 130 kilo. Wetend dat er een paar klanten zijn die dat wel zien zitten stuurt hij een foto met onderschrift ‘da’ s gaaf’ naar de inkoper. “Er lagen er tien en hij koopt er negen in!”, grijnst hij. Op een foto ligt de enorme vis in de hal. Een collega is ernaast gaan liggen om aan te tonen hoe groot een vis van 130 kilo is. Het begon voor de gein, maar het is heel leuk dat het dan zo uitpakt.”
PASPOORTEN:
Naam:
Jaco den Braber (33)
Woonplaats:
Yerseke
Burgerlijke staat:
Gehuwd,
een zoon en dochter
Opleiding:
Vmbo metaal, rijbewijs CE+code95
Hobby:
Vissen
Naam:
Sjaak van der Jagt (52)
Woonplaats:
Yerseke
Burgerlijke staat:
Gehuwd,
een zoon en dochter
én 1 kleindochter
Opleiding:
LTS metaal, Logistiek manager (EVO), ondernemersdiploma en rijbewijs CE+code95
Hobby:
Mountainbiken
Meer uit Beveland
KLOETINGE - Met een feestelijke aftrap hebben VV Kloetinge en de gemeente Goes zaterdag 13 september de vernieuwde sportvelden op sportpark Wesselopark officieel in gebruik genomen. Daarmee werd een traject afgesloten dat al in 2021 begon met de voorbereidingen.
1 uur geledenWISSENKERKE - Het kleine dijkhuisje aan de Oosterschelde bij Wissenkerke bestaat dit jaar precies 100 jaar. Ooit was het een onmisbare werkplek voor de dijkbaas, die vanaf hier de veiligheid van de dijken bewaakte. "Het was vaak penibel, maar ook een mooie tijd," vertelt voormalig dijkbaas Bas van Liere. In 1970 begon Van Liere bij het waterschap Noord-Beveland. Het werk als dijkbaas betekende lange nachten en barre omstandigheden. "We hadden niet die goede jassen van tegenwoordig. Je stond daar maar in de kou en nattigheid. Als het stormde, vloog het water soms over de kruin en werd het gras zwart van het zout."
4 uur geledenGOES - De gemeente Goes wil de komende jaren drie plekken in de binnenstad flink vergroenen: de Zusterstraat, het Bastion en de omgeving van het stadskantoor. Het plan maakt deel uit van het Europese project Cool Neighbourhoods, waarbij Goes samenwerkt met andere steden.
6 uur geleden's-GRAVENPOLDER - Elektromonteur John Eggebeen (21) uit 's Gravenpolder heeft goud veroverd op EuroSkills 2025, het Europees kampioenschap beroepen. In het Deense Herning streden ruim 580 jongeren uit 32 landen om de Europese titels in 38 vakrichtingen.
8 uur geledenBORSSELE - Op het traject van de Westerscheldetunnel is vanmorgen een vrachtwagen met een kraan in een sloot beland. De chauffeur is naar een ziekenhuis vervoerd.
9 uur geledenOVEZANDE - Mannenzangkoor PIUS X vierde zaterdag 13 september zijn 70-jarig jubileum met een speciale viering in Ovezande. Tijdens de feestavond werd Kees Boonman, die al vanaf de oprichting lid is, geëerd met een uniek erediploma van de Gregoriusvereniging en benoemd tot Mister PIUS X.
11 uur geledenGOES - Twee jaar geleden arriveerde de Turkse vluchteling Kamil Özdemir in Nederland. Sinds tien maanden woont hij met zijn vrouw en drie kinderen in het asielzoekerscentrum (AZC) in Goes. Samen bouwen ze stap voor stap aan een nieuw leven. Daarbij krijgen ze hulp van taalcoach Bert Braamse uit Nisse, die hen wegwijs maakt in de Nederlandse taal en cultuur.
13 uur geleden