Op de werkvloer bij Jeroen Vos: “Geen dag is hier hetzelfde”
“Thuis hadden we een boerderij. Als kind zat ik al vaak op de trekker. Ook repareerde ik dan regelmatig de kleine dingen. Ik ging na de mavo naar de MTS om motorvoertuigentechniek te leren, maar het zware materiaal kwam daar niet aan bod. Dat leerde ik pas via mijn bijbaantjes, waardoor ik uiteindelijk ook bij Wynmalen & Hausmann terecht kwam.”
Een bijzondere route: van auto’s en motoren naar het zware materiaal via bijbaantjes.
“Ik had diverse bijbaantjes: van een komkommerkwekerij tot een boomkwekerij en ik heb ook nog een blauwe maandag aardbeien geplukt. Via via kwam ik uiteindelijk terecht bij een bedrijf waar ze iemand zochten voor het schoonmaken van kranen. Daar heb ik heel veel geleerd. Maar toen ik van school afkwam, kon ik daar wegens omstandigheden niet terecht. Toen werd ik gewezen op Wynmalen & Hausmann Hoogerheide, toen nog Bouwmachines Hoogerheide geheten. Daar zochten ze mensen. Dat was in 1996. Op twee maanden na werk ik hier nu 25 jaar. Die twee maanden wilde ik het ergens proberen, maar dat bleek niet te kunnen tippen aan Wynmalen & Hausmann.
Wat maakt jouw werk dan zo leuk?
“Het werk is nooit hetzelfde. Ik begon als monteur in de werkplaats. Dan repareer je kleine dingen en maak je onderdelen schoon. Na twee jaar werd ik gevraagd of ik op de buitendienst wilde werken als monteur. Je begint dan met kleine taken, zoals een servicebeurt of het oplossen van kleine storingen. Je bouwt ervaring op en gaat met de techniek mee. Als buitendienstmonteur kijk je nu alles na: van hydrauliek tot het mechanische en elektronische. Je wordt naar een machine gestuurd om een probleem voor de klant op te lossen en met die klant bouw je ook vanzelf een band op.”
Hoe ga je dan te werk? Want geen klacht zal hetzelfde zijn.
“Meestal is er inderdaad een specifiek probleem. Die klacht los je dan op. Maar soms gaat het verder en blijkt de klacht voort te komen uit een probleem heel ergens anders. Het is dan ook niet zo dat je simpel de laptop er aan hangt om te kijken waar een storing zit. Als je de storing hebt gevonden, moet je deze ook nog oplossen. In de afgelopen jaren is de techniek gigantisch hard gegaan. Daar moet je dan in mee, om te weten hoe de machines werken. Natuurlijk heb je basiskennis, maar je moet eigenlijk van alles wat weten. Daarom is er vanuit Liebherr, de fabrikant van de machines, ook jaarlijks bijscholing op de fabrieken.”
Waar werk je eigenlijk als buitendienstmonteur?
“Het varieert heel erg waar je terecht komt, maar je werkt eigenlijk altijd bij de klant. Soms sta je op een harde ondergrond, de andere keer sta je in de modder of je werkt op een ponton. Het is voorgekomen dat ik bij een overslagbedrijf een kraan moest maken. Het was een terrein van maar 30 bij 30 meter, die kraan kon daar maar net manoeuvreren. En een andere keer stond een machine midden in het bos, waar je niet met de servicebus kon komen. Dan pak je je basisgereedschap en brengen ze je met een Jeep naar de machine. De servicebus is je werkplek en je werkt daar waar de klant je hulp nodig heeft. In de bus heb je alles bij de hand en extra ondersteuning is altijd voorhanden via Liebherr.”
Je bus is je werkplek en je bent vooral op locatie. Zie je dan je collega’s weleens?
“Je start soms op de werkplaats, dus daar zie je elkaar in ieder geval. En wanneer het nodig is, heb je telefonisch contact. Bij sommige klussen ga je ook weleens met twee man op pad.”
Al met al lijkt het me een hele flexibele baan.
“Geen dag is inderdaad hetzelfde. Qua planning staat er nooit iets echt vast. Een servicebeurt kun je wel plannen, maar als een machine stuk gaat, dan moet deze zo snel mogelijk gerepareerd worden. Ik begin ’s ochtens om half acht, maar weet nooit wanneer ik thuis ben. Je maakt gewoon je werk altijd af, ook als het buiten donker is of slecht weer.”
Werk je hier over vijf jaar nog?
“Ik denk van wel. Het werk blijft me trekken en de uitdaging blijft. De techniek gaat misschien dan heel hard, maar de basis ligt uiteindelijk toch in de oude techniek.”
Meer uit Tholen
THOLEN - De provincie Zeeland past het snijseizoen voor zeegroenten aan. Vanaf volgend jaar mogen zeekraal en lamsoor pas worden gesneden ná het broedseizoen van vogels, van 15 juli tot en met 31 augustus. Voorheen kon dit al vanaf 15 april, wat betekent dat het snijseizoen met drie maanden wordt ingekort.
8 uur geledenTHOLEN - Komende zaterdag verandert het oude stadhuis van Tholen voor één avond in een Italiaans theater. Het gitaarduo Izhar Elias en Fernando Riscado Cordas brengt dan een programma met beroemde Italiaanse melodieën, van opera tot filmscores.
11 uur geledenSINT-MAARTENSDIJK - In Sint-Maartensdijk doet de politie vandaag een zoeking in de straat van een woning waar 2,5 week geleden een man overleed. De aanleiding voor de zoeking is nog onduidelijk.
1 dag geledenBERGEN OP ZOOM/THOLEN - Thoolse huishoudens lopen geen gezondheidsrisico's door de PFAS-vervuiling van het Bergse chemiebedrijf Sabic in de Westerschelde. Dat laat het college van burgemeester en wethouders weten op schriftelijke vragen van de fractie GroenLinks-PvdA. Sabic heeft jarenlang, zonder dit te melden, PFAS-houdend afvalwater geloosd in het milieu.
1 dag geledenTHOLEN - Bij het uitgebrande autobedrijf aan de Schelde-Rijnweg in Tholen is woensdagavond een gaslekkage ontdekt. De brandweer heeft het lek afgesloten en de situatie vervolgens overgedragen aan de netbeheerder.
1 dag geledenOUD-VOSSEMEER - De winter komt steeds dichterbij, maar bij Café De Hoop kun je zaterdag nog even opwarmen. Daar wordt om 20.30 uur de aftrap gegeven voor het nieuwe carnavalsseizoen met de Elluf-Elluf viering op Grôôt Pesôôt. Het belooft een feest te worden vol muziek en bekendmakingen.
2 dagen geledenTHOLEN/SINT PHILIPSLAND - In een groot deel van onze gemeente is de maximale capaciteit van het elektriciteitsnet bereikt. Nieuwe grote aansluitingen worden daarom sinds vorige week op een wachtlijst geplaatst, meldt netbeheerder Stedin. Het gaat om aanvragen in oostelijk Tholen en Sint Philipsland. Tegelijkertijd start het bedrijf een onderzoek naar slimme manieren om het net beter te benutten en storingen door overbelasting te voorkomen.
2 dagen geleden