Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Op de werkvloer bij Fokker: 'In de vliegtuigtechniek raak je nooit uitgeleerd'

Op de werkvloer bij Fokker: 'In de vliegtuigtechniek raak je nooit uitgeleerd'

Voor de rubriek ‘Op de werkvloer bij’ mogen we deze keer meekijken bij Haice de Bont. Hij werkt sinds ongeveer een jaar bij Fokker Services Group in Hoogerheide. Daarvoor volgde hij een opleiding bij Aircraft Maintenance & Training School (AMTS), eveneens in Hoogerheide en aansluitend een stage bij het Duitse Haitec.

Wilde je altijd al de luchtvaartindustrie in? 

“Eigenlijk had ik niet veel met vliegtuigen toen ik nog klein was. Maar ik deed wel altijd al aan motorcross en als er iets bromt zoals bij een motor, dan vind ik het interessant. Dus toen ik via een kennis na mijn middelbare school gewezen werd op een opleiding bij Aircraft Maintenance & Training School, ging ik kijken bij een open dag en schreef me in. Ik wilde iets bijzonders doen, geen autotechniek. Bij AMTS heb ik de basis van de luchtvaarttechniek geleerd en nu leer ik verder bij Fokker Services.” 

Een vliegtuig is natuurlijk een en al techniek. Waar begin je in die sector?

“Bij AMTS heb ik de opleiding B1 gevolgd, dat is het mechanische deel van een vliegtuig. Via zelfstudie heb ik ook B2 gedaan, dat gaat om de avionica van het vliegtuig, het elektronische deel van het vliegtuig. De voertaal in de vliegtuigtechniek is Engels, met veel vaktermen. Eigenlijk is alles in technisch Engels en dat leer je dan ook al op school. De opleiding tot B1 staat voor bevoegden: ze staan boven de monteurs en zijn controlerend. Ze mogen bijvoorbeeld ook taken aftekenen. Ik ben nog in opleiding. Eind augustus volg ik een cursus voor de Boeing 737. Als ik die cursus heb afgerond, ben ik compleet bevoegd als B1. Ik ben al bekend met de Boeing 747 en 767 en ook Airbus.” 

Wat moet je als B1 doen?

“Je tekent onder meer zogenoemde task cards af. Hierop staan alle checks die een vliegtuig moet ondergaan. De B1 zorgt eigenlijk voor de fysieke check van het werk van de monteurs aan een vliegtuig.” 

Hoe ziet zo’n check er dan uit en hoe lang duurt zo’n check?

“Je hebt verschillende soorten checks. Een A-check is een kleine onderhoudsbeurt. Deze kan in een week gedaan zijn. Maar je hebt ook grotere checks, de zogeheten C-check en D-check. De D-check is de grootste check die gedaan kan worden. Vaak is er dan een vast werkpakket. Het hele vliegtuig wordt dan doorlopen en gecontroleerd. Het meeste werk wat tijdens een D-check wordt uitgevoerd is preventief onderhoud wat bestaat uit heel veel inspecties. De dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse checks gebeuren vaak op een luchthaven zelf. Maar het groot onderhoud, een soort grote beurt, kan wel drie tot vier maanden duren en gebeurt hier.” 

En als het vliegtuig dan gecontroleerd is, wat gebeurt er dan?

“Alle inspecties leiden soms weer tot het opsporen van defecten. Defecten zorgen weer voor een nieuwe taak die we moeten oplossen. Als alle taken zijn gedaan, wordt er meestal een demo-vlucht gemaakt, wanneer het vliegtuig naar een andere operator gaat. Soms komt een toestel dan toch nog terug met klachten. Die moeten dan weer verholpen worden. Al met al werken we met een heel team van zo’n 15 mensen aan een vliegtuig. Het is echt teamwork.” 

Hoe belangrijk is dat teamwork op de werkvloer? 

“Een vliegtuig bestaat uit heel veel techniek. Monteurs werken samen aan de mechanische en elektronische delen, om zo het werkpakket af te kunnen ronden. Boven de B1 zit ook nog een C-staff. Die mag het hele werkpakket vrijgeven, maar pas als het hele onderhoud is uitgevoerd. Een vliegtuig moet veilig de lucht in. Wil je vliegen, dan moet je het vliegtuig ook goed onderhouden. Dat doen wij samen.” 

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Als de check voorbij is en je ziet een vliegtuig vertrekken, dan geeft dat wel een speciaal gevoel. Ook is het nog steeds erg bijzonder om een groot toestel als een Airbus A330 een high power engine run van de motoren te zien uitvoeren. Dan besef je pas wat de kracht is van zo’n vliegtuig. En daar mogen wij dan aan werken. Je bent nooit uitgeleerd. Je werkt aan uiteenlopende vliegtuigen en Fokker Services Group investeert veel in personeel en werkkapitaal. Er zit toekomst in dit werk en in dit bedrijf, voor mannen en vrouwen. Dat maakt het interessant.”

PASPOORT:

Naam:

Haice de Bont (23)

Opleiding:

AMTS (Aircraft Maintenaince & Training School) B1 en B2

Functie:

Aircraft mechanic

Woonplaats:

Sprundel

Hobby’s:

luchtvaartindustrie en gezelligheid met vrienden

Meer uit Beveland

Duitse windsurfer overleden bij Veerse Meer Kamperland

KAMPERLAND - Een windsurfer is zaterdagmiddag overleden bij het Veerse Meer ter hoogte van Kamperland. Hulpdiensten rukten massaal uit, maar hulp mocht niet meer baten.

7 uur geleden
Rubriek op de werkvloer: ‘Ik hoor regelmatig: ik kom hier al vanaf mijn studententijd’

Goes - Bos Men Shop is een begrip in de Zeeuwse en West-Brabantse winkelstraten. De herenzaak bestaat inmiddels al 103 jaar, is hofleverancier en wordt nog altijd gerund als familiebedrijf. De herenzaak heeft vier winkels, één in Goes, twee in Middelburg en één in Bergen op Zoom, en daarnaast een snelgroeiende webshop. Bos Men Shop heeft een duidelijke missie: elke man eerlijke service en stijlvolle kleding bieden, ongeacht budget of gelegenheid. 

11 uur geleden
Politie waarschuwt voor nepagenten in Goes

GOES - In de regio Oosterscheldebekken zijn momenteel oplichters actief die zich voordoen als politieagenten. De politie waarschuwt via sociale media en roept op om direct actie te ondernemen bij contact met deze fraudeurs.

13 uur geleden
Zeeuwse dag van het paard in Heinkenszand

HEINKENSZAND - De 54e Zeeuwse dag van het paard wordt zaterdag 28 juni gehouden in Heinkenszand. Er is de hele dag van 08.30 tot 17.00 van alles te doen bij Stal Vermue aan de Plattedijk 3.

1 dag geleden
Boeken, plantjes en soep in de deelkast

Ze duiken de laatste jaren steeds vaker op in het straatbeeld: kastjes waar je iets uit mag pakken of juist iets in kunt leggen. Drie bewoners van Goes en Kloetinge vertellen hoe een simpel kastje een plek werd om te delen.

1 dag geleden
Deltaweekend viert gouden jubileum op de Oosterschelde

COLIJNSPLAAT - Dit weekend staat Colijnsplaat in het teken van het Deltaweekend, dat dit jaar zijn 50e editie viert. Drie dagen lang, op vrijdag 26, zaterdag 27 en zondag 28 juni, kleuren tientallen zeilboten het water van de Oosterschelde tijdens deze bijzondere jubileumuitgave. Het Deltaweekend is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend zeilevenement in Nederland en brengt jaarlijks zeilliefhebbers uit het hele land en daarbuiten samen voor sportieve competitie en gezelligheid.

1 dag geleden
Stop op gebruik staalslakken in Zeeuwse Wateren

KAMPERLAND - De samenwerkende groene organisaties in Zeeland zijn blij met een besluit van de Tweede Kamer om te stoppen met het gebruik van staalslakken in de natuur. Staalslakken zijn een afvalproduct uit de staalindustrie en kunnen slecht zijn voor het milieu en de gezondheid. Toch werden ze de afgelopen jaren zonder melding gebruikt in Zeeuwse wateren om oevers te verstevigen. Het RIVM en de Inspectie Leefomgeving en Transport waarschuwden al eerder voor de risico's.  

1 dag geleden