Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Op de werkvloer bij Fokker: 'In de vliegtuigtechniek raak je nooit uitgeleerd'

Op de werkvloer bij Fokker: 'In de vliegtuigtechniek raak je nooit uitgeleerd'

Voor de rubriek ‘Op de werkvloer bij’ mogen we deze keer meekijken bij Haice de Bont. Hij werkt sinds ongeveer een jaar bij Fokker Services Group in Hoogerheide. Daarvoor volgde hij een opleiding bij Aircraft Maintenance & Training School (AMTS), eveneens in Hoogerheide en aansluitend een stage bij het Duitse Haitec.

Wilde je altijd al de luchtvaartindustrie in? 

“Eigenlijk had ik niet veel met vliegtuigen toen ik nog klein was. Maar ik deed wel altijd al aan motorcross en als er iets bromt zoals bij een motor, dan vind ik het interessant. Dus toen ik via een kennis na mijn middelbare school gewezen werd op een opleiding bij Aircraft Maintenance & Training School, ging ik kijken bij een open dag en schreef me in. Ik wilde iets bijzonders doen, geen autotechniek. Bij AMTS heb ik de basis van de luchtvaarttechniek geleerd en nu leer ik verder bij Fokker Services.” 

Een vliegtuig is natuurlijk een en al techniek. Waar begin je in die sector?

“Bij AMTS heb ik de opleiding B1 gevolgd, dat is het mechanische deel van een vliegtuig. Via zelfstudie heb ik ook B2 gedaan, dat gaat om de avionica van het vliegtuig, het elektronische deel van het vliegtuig. De voertaal in de vliegtuigtechniek is Engels, met veel vaktermen. Eigenlijk is alles in technisch Engels en dat leer je dan ook al op school. De opleiding tot B1 staat voor bevoegden: ze staan boven de monteurs en zijn controlerend. Ze mogen bijvoorbeeld ook taken aftekenen. Ik ben nog in opleiding. Eind augustus volg ik een cursus voor de Boeing 737. Als ik die cursus heb afgerond, ben ik compleet bevoegd als B1. Ik ben al bekend met de Boeing 747 en 767 en ook Airbus.” 

Wat moet je als B1 doen?

“Je tekent onder meer zogenoemde task cards af. Hierop staan alle checks die een vliegtuig moet ondergaan. De B1 zorgt eigenlijk voor de fysieke check van het werk van de monteurs aan een vliegtuig.” 

Hoe ziet zo’n check er dan uit en hoe lang duurt zo’n check?

“Je hebt verschillende soorten checks. Een A-check is een kleine onderhoudsbeurt. Deze kan in een week gedaan zijn. Maar je hebt ook grotere checks, de zogeheten C-check en D-check. De D-check is de grootste check die gedaan kan worden. Vaak is er dan een vast werkpakket. Het hele vliegtuig wordt dan doorlopen en gecontroleerd. Het meeste werk wat tijdens een D-check wordt uitgevoerd is preventief onderhoud wat bestaat uit heel veel inspecties. De dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse checks gebeuren vaak op een luchthaven zelf. Maar het groot onderhoud, een soort grote beurt, kan wel drie tot vier maanden duren en gebeurt hier.” 

En als het vliegtuig dan gecontroleerd is, wat gebeurt er dan?

“Alle inspecties leiden soms weer tot het opsporen van defecten. Defecten zorgen weer voor een nieuwe taak die we moeten oplossen. Als alle taken zijn gedaan, wordt er meestal een demo-vlucht gemaakt, wanneer het vliegtuig naar een andere operator gaat. Soms komt een toestel dan toch nog terug met klachten. Die moeten dan weer verholpen worden. Al met al werken we met een heel team van zo’n 15 mensen aan een vliegtuig. Het is echt teamwork.” 

Hoe belangrijk is dat teamwork op de werkvloer? 

“Een vliegtuig bestaat uit heel veel techniek. Monteurs werken samen aan de mechanische en elektronische delen, om zo het werkpakket af te kunnen ronden. Boven de B1 zit ook nog een C-staff. Die mag het hele werkpakket vrijgeven, maar pas als het hele onderhoud is uitgevoerd. Een vliegtuig moet veilig de lucht in. Wil je vliegen, dan moet je het vliegtuig ook goed onderhouden. Dat doen wij samen.” 

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Als de check voorbij is en je ziet een vliegtuig vertrekken, dan geeft dat wel een speciaal gevoel. Ook is het nog steeds erg bijzonder om een groot toestel als een Airbus A330 een high power engine run van de motoren te zien uitvoeren. Dan besef je pas wat de kracht is van zo’n vliegtuig. En daar mogen wij dan aan werken. Je bent nooit uitgeleerd. Je werkt aan uiteenlopende vliegtuigen en Fokker Services Group investeert veel in personeel en werkkapitaal. Er zit toekomst in dit werk en in dit bedrijf, voor mannen en vrouwen. Dat maakt het interessant.”

PASPOORT:

Naam:

Haice de Bont (23)

Opleiding:

AMTS (Aircraft Maintenaince & Training School) B1 en B2

Functie:

Aircraft mechanic

Woonplaats:

Sprundel

Hobby’s:

luchtvaartindustrie en gezelligheid met vrienden

Meer uit Beveland

Koningsdag druk en gezellig in Goes

GOES - De weersvoorspellingen waren niet ideaal, maar Goes beleeft een prima Koningsdag.

1 uur geleden
Hotelgast (42) uit Kloetinge mishandelt agenten bij aanhouding

GOES- Een 42-jarige man uit Kloetinge is vrijdagmiddag aangehouden bij een hotel aan de Grote Markt. Hij weigerde het hotel te verlaten nadat hij zich daar niet kon legitimeren. De politie werd gewaarschuwd maar toen zij ter plaatse kwam wilde de man het hotel nog steeds niet verlaten. De politie besloot daarop de man aan te houden maar de verdachte verzette zich hevig. Hij beet een agent in zijn hand en gaf een andere agent een vuistslag. De man is overgebracht naar het politiebureau en zal verder verhoord worden. 

6 uur geleden
Oranje activiteiten en lekkernijen: Koningsdag 2024 van start

GOES - Nederland viert vandaag de 57e verjaardag van koning Willem-Alexander. Ook de gemeenten Goes, Noord-Beveland en Borsele kleuren oranje. 

8 uur geleden
Goes viert Koningsdag zaterdag én zondag

GOES - In Goes is het zaterdag én zondag genieten van feestelijke Koningsdag-activiteiten.

1 dag geleden
Acht Goesenaren koninklijk onderscheiden bij lintjesregen

GOES - Bij zijn eerste lintjesregen als burgemeester van de gemeente Goes heeft Cees van den Bos vrijdag aan acht inwoners een koninklijke onderscheiding uitgereikt. Echtpaar De Vos-Dekker en de heren Van den Pol, Nijsse, Remijn, De Kok, De Vries en Lankester zijn allemaal benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

1 dag geleden
Lintjesregen 2024: koninklijke onderscheiding voor 89 Zeeuwen

MIDDELBURG - De lintjesregen heeft vrijdag 89 Zeeuwen een koninklijke onderscheiding opgeleverd.

1 dag geleden
Lintjesregen Noord-Beveland eert Marian de Haze en Piet Hamelink

GEERSDIJK/WISSENKERKE - Tijdens de jaarlijkse lintjesregen mocht burgemeester Loes Meeuwisse van de gemeente Noord-Beveland vrijdag Marian de Haze-Verhulst uit Geersdijk en Piet Hamelink uit Wissenkerke verrassen met een koninklijke onderscheiding. Meneer Hamelink is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en mevrouw De Haze tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

1 dag geleden