Oordeel Raad van State maakt 29 Groningse boerenbedrijven legaal
GRONINGEN (ANP) - Door de uitspraak die de Raad van State woensdag deed over stikstofberekeningen, zijn voor 29 boerenbedrijven in Groningen de vergunningsproblemen per direct opgelost. Deze zogeheten PAS-melders zitten verder dan 25 kilometer af van het dichtstbijzijnde natuurgebied dat last heeft van te hoge stikstofconcentraties. Ze zijn daarmee niet meer vergunningsplichtig, laat de provincie Groningen weten.
Het gaat om agrarische bedrijven in de omgeving van de Eemshaven en Delfzijl. De 29 boeren hadden ten tijde van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) een melding gedaan over hun stikstofuitstoot. Dat was destijds voldoende, maar sinds het PAS in 2019 door de Raad van State ongeldig werd verklaard, geldt voor al deze bedrijven een vergunningsplicht.
Enkele duizenden bedrijven kunnen de benodigde natuurvergunning sindsdien niet krijgen, omdat natuurgebieden in hun omgeving volgens ecologische onderzoeken al te hoge stikstofconcentraties te verduren hebben. Zolang dat zo is, ketsen vergunningsaanvragen van bedrijven die stikstof uitstoten massaal af, zo niet bij de provincie dan wel in de rechtszaal. Boeren stoten vooral stikstof uit in de vorm van ammoniak, dat ontstaat als mest en urine van dieren met elkaar vermengd raken.
25 kilometer
De Raad van State bepaalde woensdag dat de afstand waarover de stikstofneerslag op de natuur moet worden berekend, mag worden afgekapt op 25 kilometer. Die grens wordt al langer gehanteerd, maar tot nog toe was onduidelijk of dat juridisch stand zou houden. Nu de hoogste bestuursrechter heeft bepaald dat dit mag, hebben de 29 Groningse bedrijven dus zekerheid.
Groningen vermoedt verder dat enkele procedures tegen bedrijven in de Eemshaven en in Oosterhorn ook kansloos zijn geworden door de uitspraak van de Raad van State. "Het is onze verwachting dat stikstof voor deze bedrijven geen negatieve juridische gevolgen meer zal hebben."
Gevolgen
Mogelijk heeft de uitspraak ook elders in het land gevolgen. Een goed overzicht hiervan is nog niet voorhanden. "We zijn dat nauwkeurig aan het uitzoeken", zegt een woordvoerder van het Interprovinciaal Overleg (IPO). Dat is het samenwerkingsverband van de twaalf provincies. "De kans dat dit zou gebeuren was in Groningen wel het grootst", voegt de woordvoerder eraan toe.
Groningen heeft een relatief groot stuk landelijk grondgebied waar én PAS-melders zitten én geen stikstofgevoelig Natura 2000-gebied in de buurt is. Dat kan mogelijk ook op enkele andere plekken het geval zijn, maar daar is het IPO dus nog niet uit.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Het is erg druk op de website van de NS in verband met een nieuw abonnement dat mensen kunnen afsluiten, bevestigt NS aan het ANP. De kortingspas houdt in dat mensen voor 49 euro per maand onbeperkt kunnen reizen in de daluren. Het kabinet werkte het voorstel uit op verzoek van onder meer GroenLinks-PvdA vanwege de gestegen energieprijzen door de Iranoorlog.
11 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Oekraïne moet zo snel mogelijk in de Europese Unie worden opgenomen nadat er een eind is gekomen aan de strijd met Rusland. Volgens een belangrijke buitenlandadviseur van het kabinet moet het toetredingsverdrag "uiterlijk" een jaar na het ingaan van een bestand al klaar zijn.
9 uur geledenAXEL (ANP) - Vele honderden mensen lopen zondagavond mee in een stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in het Zeeuwse Vogelwaarde. De tocht begon om 19.00 uur in Axel, in de gemeente Terneuzen, met een moment van stilte. De slachtoffers waren leerlingen en begeleiders van een basisschool uit de plaats. Onder de deelnemers aan de stoet zijn burgemeester Franc Weerwind en commissaris van de Koning Hugo de Jonge.
14 uur geledenARLINGTON (ANP) - Honderden supporters van het Nederlands elftal hebben zich verzameld bij de Road to Six Flags Street bij het Choctaw Stadium in Arlington. Daar brengen Yuki, FeestDJRuud en Yves Berendse de fans in de stemming voor het eerste duel van Oranje op het WK voetbal met Japan, dat om 22.00 uur Nederlandse tijd in het Dallas Stadium begint.
15 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Woningcorporatie Stadgenoot heeft de afgelopen dagen al veel noodreparaties verricht aan de flat in Amsterdam, waar deze week een explosie was, maar volledig herstel kost nog enige tijd. "In de komende weken tot maanden voeren wij het definitieve herstel uit. Dit kan wat langer duren", aldus Stadgenoot.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas. Monteurs zijn bezig de problemen op te lossen, zegt de woordvoerster. Stedin verwacht de storing tussen 15.30 uur en 16.00 uur te hebben verholpen.
21 uur geledenAXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht.
22 uur geleden