Ook zeevaart scherpt klimaatdoelen aan
HAMBURG (ANP/DPA) - Ook de internationale zeescheepvaart wil zijn klimaatdoelen flink aanscherpen. Eerder beloofde de sector de uitstoot van CO2 tegen 2050 gehalveerd te willen hebben zoals de bedoeling was van de Wereldvaartorganisatie IMO. Nu wil de zeescheepvaart tegen die tijd geen extra CO2 meer in de atmosfeer brengen.
"Onze industrie wil al in 2050 klimaatneutraal zijn", zegt Alfred Hartmann, voorzitter van de Duitse vereniging van scheepseigenaars VDR. Op initiatief van de Duitse reders heeft Wereldredersvereniging ICS scherpere doelen geformuleerd en ingediend bij de IMO, de VN-organisatie die over maritieme zaken gaat.
De redersvereniging hoopt dat het initiatief een signaal zal zijn voor energieleveranciers, scheepsbouwers en motorfabrikanten om meer te investeren in "groene" aandrijvingstechnologieën en brandstoffen. Volgens ICS is het optimaliseren van de bouw en exploitatie van schepen niet voldoende. Daarom is er een "revolutie in brandstoffen" nodig in termen van ontwikkeling en beschikbaarheid. "In principe is niet de motor het probleem, maar de brandstof", benadrukte Hartmann.
E-fuels
In tegenstelling tot auto's kunnen containerschepen geen lange afstanden afleggen op accu's. In de maritieme industrie wordt evenwel een breed scala van alternatieve voortstuwingsconcepten en brandstoffen besproken. Naast waterstof en ammoniak staan ook zogenoemde 'e-fuels' in de belangstelling. Probleem nu is dat groene toepassingen nog niet op grote schaal beschikbaar zijn. Een reder die nu een schip bestelt, kan momenteel vrijwel alleen kiezen tussen dieselaandrijving of vloeibaar aardgas (lng), wat ook een fossiele brandstof is.
Volgens Hartmann duldt klimaatbescherming geen verder uitstel, zoals volgens hem het meest recente rapport van de Internationale Werkgroep inzake klimaatverandering (IPCC) bewijst. "Wij hopen dat alle deelnemers aan de zeevervoersketen, maar vooral landen, ons hun volledige steun zullen geven bij deze belangrijke taak".
De scheepvaart, die goed is voor het transport van 90 procent van alle goederen wereldwijd, is verantwoordelijk voor meer dan 2 procent van alle CO2-emissies, zo blijkt uit cijfers van de IMO. De industrie staat ook onder druk omdat de EU de doelstellingen voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen wil aanscherpen.
Meer uit Financieel
SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse industrie heeft vorig jaar iets groener geproduceerd dan een jaar eerder, maar op de langere termijn is er nog geen sprake van een trendbreuk. Dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) op basis van gegevens van grote industriebedrijven in ons land.
4 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel vindt de financiële markten binnen de EU te gefragmenteerd en wil dat het makkelijker wordt om binnen Europa financiële diensten te verhandelen. Daarvoor presenteert de Europese Commissie donderdag een plan. Daarin geeft Brussel de Europese toezichthouder voor financieel toezicht ook een grotere rol.
4 uur geledenMILAAN (ANP) - De Italiaanse politie heeft op hoofdkantoren van dertien bekende modebedrijven documenten opgevraagd over hun omgang met toeleveranciers, meldt persbureau Reuters op basis van documenten van justitie. De actie is onderdeel van een breder onderzoek naar vermeende uitbuiting van arbeiders in de mode-industrie. Agenten bezochten onder andere Dolce & Gabbana, Versace, Prada en de Italiaanse tak van Adidas.
5 uur geleden