Ook zakelijk rij je ‘MONO’: deze ondernemers bewijzen dat het werkt
Dat het onverstandig is om je berichten te lezen of schrijven via je smartphone terwijl je aan het rijden bent, weet iedereen. Maar hoe zorg je dat al je collega’s daadwerkelijk stil staan bij verkeersveiligheid en ook tijdens zakelijke ritten verantwoord – ofwel ‘MONO – op pad gaan? Twee Zeeuwse ondernemers delen hun succesvolle aanpak. ,,Een schop onder de kont hóeft niet altijd.” 6 november 2023, 13:28 Niets menselijks is ons vreemd: zodra er een bericht binnenkomt op je telefoon, wil je daar van nature meteen op antwoorden. Ook wanneer dat achter het stuur gebeurt. Maar dat die impuls ronduit gevaarlijk is – zeker terwijl je aan het verkeer deelneemt – is ook algemeen bekend. Het is dan ook niet voor niets dat de overheid al jaren bewustzijn rondom dit thema creëert met diverse MONO-campagnes.
Dat gebeurt niet alleen landelijk. Ook op regionaal niveau staat de noodzaak van verantwoordelijk rijgedrag steeds prominenter op de agenda. Daarbij bundelen Provincies bijvoorbeeld de krachten met het lokale bedrijfsleven om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo is in Zeeland het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) bezig om ondernemingen uit de provincie actief te betrekken bij de missie om zakelijke kilometers veiliger te maken.
"Wij communiceren onze MONO-aanpak heel bewust met onze chauffeurs en elk jaar doen we dat opnieuw voor aanvang van het nieuwe seizoen"
Paul de Baar De Baar touringcars
Zo is het idee ontstaan van de MONO Helden: mkb-bedrijven die aandacht voor verkeersveiligheid belangrijk vinden en MONO-rijden omarmen. In de praktijk betekent dit dat directie en medewerkers bewust onderweg gaan, zonder afleiding en met volledige focus op het verkeer. MONO Helden nemen de juiste maatregelen en maken afspraken met de eigen medewerkers. Die aanpak blijkt zo effectief in Zeeland dat nu ook mkb-bedrijven in andere provincies worden benaderd om deel te nemen.
‘MONO’; de term zegt alles. Onderweg ben je idealiter maar met één ding bezig en dat is veilig deelnemen aan het verkeer. Dat is een nobel streven, zeker als je als bedrijf veel zakelijke kilometers moet maken naar klanten of leveranciers. Maar hoe zorg je dat je medewerkers zich onderweg ook daadwerkelijk gedragen zoals je wenst? Ook als een collega belt met een vraag? Of als de afdeling planning een berichtje stuurt over het schema voor de volgende dag? Of zodra het thuisfront vraagt hoe laat de dienst van vandaag er op zit? Echt MONO-rijden kan in de praktijk knap lastig zijn.
Veiligheid en verantwoord gedrag op de weg geen taboe,,De belangrijkste tip is: maak het bespreekbaar met je mensen”, weet directeur-eigenaar Paul de Baar van de Baar touringcars uit het Zeeuwse Wemeldinge inmiddels uit eigen praktijk. ,,Wij communiceren onze MONO-aanpak heel bewust met onze chauffeurs en elk jaar doen we dat opnieuw voor aanvang van het nieuwe seizoen. Dan bespreken we simpelweg wat de regels zijn en wat wij van elkaar verwachten.”
Zo zorg je dat veiligheid en verantwoord gedrag op de weg geen taboe is en dat iedere medewerker weet wat de bedoeling is, legt De Baar uit. ,,Zo is iedereen zich bewust van een ieders eigen verantwoordelijkheid om veilig aan het verkeer deel te nemen.”
"Natuurlijk gaat het nog wel eens fout, maar je ziet dat onze mensen elkaar op een positieve manier in de gaten houden en elkaar helpen"
Martin de Leeuw Coördinator en Adviseur Grond en Milieu
Ook een stukje verderop in Zeeland, bij grondverzetbedrijf Harthoorn in Vlissingen om precies te zijn, bleek die bewustwording ‘hard nodig’. Coördinator en Adviseur Grond en Milieu en ‘MONO Held’ Martin de Leeuw maakt zich dagelijks hard voor veiliger rijgedrag binnen het bedrijf: ,,Wij hebben een heel groot wagen- en machinepark met momenteel 42 kranen in allerlei vormen en maten, maar ook 37 trekkers, een transportbedrijf met 23 verschillende vrachtauto’s, kiepers en trailers, verreikers en 61 bedrijfsbusjes en bedrijfsauto’s. We zitten heel veel op de weg en op terreinen waar veel verkeer is. Dan moet je alert zijn met z’n allen.”
De Leeuw was naar eigen zeggen altijd al scherp op verantwoord rijgedrag, maar de deelname van Harthoorn aan de MONO Helden campagne van het ROVZ heeft die boodschap door het hele bedrijf op de kaart gezet. ,,Ze hebben een soort ‘toolbox’ gemaakt met allerlei handvaten die je helpen om de juiste veranderingen door te voeren. Zo zitten er praktijkfilmpjes in die jou en je collega’s confronteren met je gedrag, maar ook op een opbouwende manier de mogelijke gevolgen laten zien van onveilig rijgedrag. Ik zag dat die aanpak werkt, nu zie ik collega’s elkaar aanspreken op wat er beter kan.”
V.l.n.r. Martin de Leeuw, Paul de Baar en Marlinde den Herder.Door het MONO-vraagstuk zo aan te pakken, voorkom je volgens De Leeuw dat je met een belerend vingertje naar collega’s hoeft te wijzen. ,,Eigenlijk snapt iedereen hierdoor meteen waarom veilig rijden belangrijk is. Ook voor het bedrijf: op al onze voertuigen staat ons logo en ons gedrag in het verkeer is ook gewoon ons visitekaartje. Natuurlijk gaat het nog wel eens fout, maar je ziet dat onze mensen elkaar op een positieve manier in de gaten houden en elkaar helpen; de één heeft een aai over zijn bolletje nodig, de ander een schop onder zijn kont, maar het is vooral belangrijk om niet te verslappen en alert te blíjven onderweg.”
‘Meer dan alleen de smartphone’Nog een belangrijke tip van de Baar touringcars: investeer in goede moderne technologie en zorg dat je collega’s weten hoe het werkt. ,,Ook daar geven wij juiste uitleg over aan onze chauffeurs”, weet Paul de Baar. ,,Zodat zij beter weten hoe de systemen in de bus werken, zoals de audiobediening via bluetooth en het koppelen van een telefoon. Dan geeft dat onderweg geen problemen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan hoe zij zich vooraf beter kunnen voorbereiden op de route; kijk of er wegwerkzaamheden zijn en informeer elkaar via een app die je van te voren raadpleegt. Hoe minder je voor verrassingen komt te staan, hoe beter.”
Zijn collega’s in de touringcars hebben onderweg echter met meer afleidingen te maken dan alleen de smartphone, legt De Baar uit. ,,MONO-rijden gaat breder dan dat, en zo moet je het ook benaderen. Ga eens kijken welke aspecten er gelden voor de praktijk van jouw mensen. Zo hebben onze chauffeurs te maken met passagiers die onderweg vragen stellen aan de chauffeur over bijvoorbeeld de geluidsinstallatie of het gebruik van het toilet, maar denk ook aan het bekende welkomstwoord in de touringcar. Wij hebben afgesproken dat onze collega’s dat altijd stilstaand doen en niet tijdens het rijden. Met zulke simpele afspraken blijkt het helemaal niet ingewikkeld om MONO in te passen in je organisatie.”
"Elkaar goed begrijpen is essentieel: dat geldt voor collega’s onder elkaar, maar zeker ook voor het begrip tussen je chauffeurs en hun passagiers"
Marlinde den Herder De Baar touringcars
De Baars collega Marlinde den Herder, binnen het touringcarbedrijf onder meer verantwoordelijk voor de naleving van verantwoord rijgedrag, legt uit hoe het MONO-beleid gevolgen heeft voor de processen in het bedrijf. Ook zij hamert op goede afspraken: ,,Je wilt dat iedereen er bewust mee bezig is, dus je moet over allerlei details heldere afspraken maken. Enerzijds met de chauffeurs (‘wanneer neem je wel op, wanneer bel je terug, hoe hou je onderling contact?’), maar ook met andere collega’s.”
Zo let de afdeling planning tegenwoordig beter op of er met een chauffeur gebeld kan worden. ,,Als we zien dat iemand aan het rijden is, storen we zo min mogelijk. Door ons allemaal wordt dus veel meer nagedacht over afleiding in het verkeer en daardoor is er meteen onderling begrip als een reactie iets langer op zich laat wachten.”
Dat wederzijdse begrip is de sleutel tot succes op weg naar meer veiligheid onderweg, volgens deze twee Zeeuwse ondernemingen. Marlinde den Herder namens de Baar touringcars: ,,Elkaar goed begrijpen is essentieel: dat geldt voor collega’s onder elkaar, maar zeker ook voor het begrip tussen je chauffeurs en hun passagiers. Alles draait om communicatie; als je de noodzaak goed uitlegt, zal niemand weerstand voelen.”
Ook daarom heeft De Baar op elke touringcar een MONO-sticker geplakt. ,,Dat is een heel eenvoudig maar effectief hulpmiddel: de chauffeur wordt er bij elke keer instappen toch nog even aan herinnerd dat wij duidelijke afspraken hebben. De passagiers zien op hun beurt dat wij MONO-rijden en hebben meer begrip voor het gedrag van de chauffeur. Diens instinct is om meteen de klant te helpen zodra diegene wat vraagt, maar soms kan dat niet omdat er bijvoorbeeld een verkeersmanoeuvre moet worden afgerond. Gastvrijheid is belangrijk, maar iemand veilig op zijn bestemming brengen is pas echt klantvriendelijk.”
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden