Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Onderzoeker: negatieve aandacht maakt bedrijf populaire werkgever

Onderzoeker: negatieve aandacht maakt bedrijf populaire werkgever

ROTTERDAM (ANP) - Negatieve aandacht in de media kan ervoor zorgen dat sommige bedrijven en sectoren een populairdere werkplek worden. Dat komt naar voren uit onderzoek van marktonderzoeker Intelligence Group, naar waar mensen het liefst willen werken. Zo zorgde het nieuws rond de drukte op Schiphol van afgelopen zomer voor een grotere voorkeur dat jaar voor werken op de luchthaven of bij luchtvaartmaatschappij KLM.

Schiphol steeg vorig jaar het hardst in de lijst van de populairste werkgevers van Intelligence Group. De luchthaven staat op plek 20 en is daarmee 36 plekken gestegen in een jaar tijd. KLM ging van plek 7 naar plek 4. Vooral bij praktisch opgeleiden zijn bedrijven in de luchtvaart in trek, net als de NS. De spoorwegenorganisatie steeg van plaats 12 naar plaats 8. Vorig jaar had de NS onder meer te maken met personeelstekorten en uitvallende treinen.

Volgens directeur Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group is "slechte pr ook pr"."Dat geldt zeker op de arbeidsmarkt, waarin werkgevers die niet per se positief in het nieuws komen, qua voorkeur niet worden afgestraft of zelfs winst behalen. Wat positief werkt is dat je als werkgever ook daadwerkelijk laat zien aan de gang te gaan met de feedback uit de markt en je daarin kwetsbaar opstelt, zoals Schiphol." De Belastingdienst houdt een plek in de top 10 ondanks de toeslagenaffaire, maar zakte wel van plek 4 naar plek 10.

Uit de lijst

Ook chipmachinemaker ASML steeg, van plaats 11 naar plaats 5. ING kreeg een plek in de top 10 en steeg van plaats 13 naar 6. Het Rijk en de politie zijn echter nog steeds de populairste werkgevers. Op plek 3 staat Shell. Het olie- en gasconcern is in trek bij mensen boven de 30 jaar, jongeren kiezen volgens de marktonderzoeker liever voor groene bedrijven.

Werkgevers die niks doen met de feedback verdwijnen volgens Waasdorp na verloop van tijd uit de voorkeurslijstjes, zoals PostNL, Heineken en Ahold. Heineken bijvoorbeeld, krijgt kritiek omdat het bierconcern nog altijd actief is in Rusland ondanks de oorlog in Oekraïne. Kort na de Russische inval in Oekraïne vorig jaar zei Heineken Rusland te willen verlaten. De verkoop van het merk Heineken is gestopt, maar het bedrijf bleef er wel andere merken verkopen. Eerder deze maand zei het bedrijf een koper te hebben gevonden voor zijn Russische activiteiten.

Meer uit Financieel

Microsoft investeert 10 miljard dollar in AI-datacenter Portugal

LISSABON (ANP/BLOOMBERG) - Microsoft gaat 10 miljard dollar investeren in een groot AI-datacenter in Portugal. Volgens het Amerikaanse softwarebedrijf gaat het om een van de grootste Europese investeringen van dit jaar.

39 minuten geleden
Chinese exportdump komt volgens ECB niet door handelsoorlog

FRANKFURT (ANP/RTR) - Een zwakke binnenlandse vraag, en niet de Amerikaanse invoerheffingen, is de belangrijkste reden dat China overtollige producten tegen bodemprijzen op de Europese markt dumpt. Dat staat in een nieuwe studie van de Europese Centrale Bank (ECB).

40 minuten geleden
Hof tikt EU op vingers over deel richtlijn minimumloon

LUXEMBURG (ANP/DPA) - Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft de EU op de vingers getikt over een deel van de richtlijn van het minimumloon. Niet de EU, maar de lidstaten stellen de lonen vast, ook het minimumloon. Enkele criteria die de EU in de richtlijn had vastgesteld, zijn in strijd met die bevoegdheid van lidstaten, stelt het hof.

1 uur geleden
OpenAI verliest Duitse rechtszaak over auteursrechten liedjes

MÜNCHEN (ANP/DPA/AFP) - Een Duitse rechtbank heeft dinsdag geoordeeld dat OpenAI auteursrechten heeft geschonden door het gebruik van songteksten. Auteursrechtenorganisatie Gema, die de schrijvers van meerdere Duitse liedjes vertegenwoordigt, had hierover een zaak aangespannen tegen de Amerikaanse maker van de populaire taalbot ChatGPT.

1 uur geleden
Nieuwe indoorpretparken van Netflix voorlopig alleen in VS

LOS GATOS (ANP) - Netflix wil meerdere indoorpretparken openen in de Verenigde Staten. Maar een Netflix House in andere landen zit er voorlopig niet in. Dat heeft marketingdirecteur Marian Lee van Netflix gezegd in een interview met het Franse persbureau AFP.

1 uur geleden
Burger King wil aantal restaurants in China meer dan verdubbelen

BEIJING (ANP/AFP) - Burger King wil het aantal restaurants in China komende jaren meer dan verdubbelen, heeft moederbedrijf Restaurant Brands International (RBI) aangekondigd. RBI verkoopt zijn meerderheidsbelang in de Chinese tak aan de Chinese investeerder CPE. Die samenwerking levert 350 miljoen dollar aan nieuwe investeringen op.

2 uur geleden
Betaalbedrijf Adyen bij stijgers op Damrak na nieuwe doelen

AMSTERDAM (ANP) - Adyen behoorde dinsdag tot de stijgers op het Damrak met een plus van bijna 2 procent. Het betaalbedrijf, dat transacties verwerkt voor bedrijven als Facebook-moederbedrijf Meta, Uber, H&M, eBay en Microsoft, presenteerde voorafgaand aan een beleggersdag in Amsterdam nieuwe doelen voor de komende jaren. Voor 2026 rekent Adyen nog altijd op een omzetgroei van 20 tot 25 procent. Na 2026 stijgt de omzet jaarlijks met ongeveer 20 procent. Financieel topman Ethan Tandowsky zei verder "aanzienlijke kansen" te zien voor Adyen om een van de grootste spelers in de branche te worden.

4 uur geleden