Ondernemers mogen ook hun kwetsbaarheid tonen
Vijftien jaar nu staat Timmie de Pooter als CEO aan het hoofd van De Pooter, het uitzend- en detacheringskantoor met drie vestigingen in Zeeland en West-Brabant. ‘Zijn’ mensen en de organisatie zien groeien, zijn voor hem de mooiste facetten van het vak. Door persoonlijke ervaringen en belangrijke levenslessen weet hij inmiddels ook dat dit alleen een te eenzijdige invulling van zijn leven is. Hij heeft nadrukkelijk meer interesses, waarvoor hij tijd wil vrij maken. Zo werkt Timmie als coach en is hij actief met het schrijven van zijn eerste boek met de titel ‘Bring yourself to work’. Vijftien jaar is lang genoeg om professioneel en privé hoogte- en dieptepunten mee te maken. Dat geldt ook voor Timmie. Zijn ervaringen uit de afgelopen jaren en zijn gesprekken met ondernemers en leidinggevenden vormen de basis voor zijn managementboek. “Iedereen maakt het wel eens mee dat je zelf of je team vastzit. De vraag is volgens mij wat je daarmee doet. Mijn ervaring is dat je niet anders kunt dan met jezelf aan de slag gaan. Introspectie is nodig, voor jezelf, maar ook om met het team een volgende stap te kunnen zetten.”
Actueel thema
Zijn boek is misschien wel actueler dan Timmie vooraf had kunnen bedenken. Zo signaleert hij dat door corona tal van ondernemers op hun tandvlees lopen. Ze zijn hard aan het werk voor hun bedrijf en hun mensen, maar wie kijkt ernaar hen om? “Stond je vroeger op een netwerkbijeenkomst dan was het standaardantwoord van ondernemers dat het goed ging en dat ze het ‘druk druk druk’ hadden. Nu is dat voor veel mensen heel anders en kunnen ze zich niet meer achter dat verhaal verschuilen. Het vergt moed om je kwetsbaar op te stellen en werkelijk te vertellen hoe je ervoor staat in relatie tot jezelf, je team of de organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat kwetsbaarheid ondernemers verder brengt.”
Writing Challenge
Het schrijven van het boek kostte Timmie veel avonden en weekenden. De start maakte hij aan de hand van een ’30 Day Writing Challenge’. “Ik heb inderdaad in een maand het belangrijkste op papier gezet. Daarna werd het een kwestie van heel veel bijschaven. Inmiddels ligt het manuscript bij de Engelstalige editor en werken we aan een professionele boekomslag. Ik verwacht dat het boek na de zomer klaar is voor publicatie.” De introductie van het boek heeft hij al langzaam in gang gezet, onder andere met een online marketingcampagne en nieuwsbrieven. “Ik zoek publiciteit door sneak previews te delen en tips rond zelfzorg en leiderschap.”
Arbeidsmarkt vereist creativiteit
De manier waarop Timmie zijn werkzaamheden heeft kunnen verdelen, bevalt hem. Dat heeft hij mede te danken aan zijn nieuwe compagnon William Korstanje. William is binnen De Pooter verantwoordelijk voor de sales & operatie. Timmie benadrukt hoe uitdagend de huidige arbeidsmarkt is. “Met zoveel krapte, in met name technisch en logistiek personeel, zijn creatieve oplossingen nodig. Wij introduceren bijvoorbeeld een opleidingsacademy die het mogelijk maakt mensen versneld de opleiding procesoperator te laten doorlopen. Bij zulke projecten heb ik inmiddels vooral een duwersrol. De kar wordt door iemand anders getrokken.”
Coach van ondernemers
Naast zijn werk bij De Pooter en zijn schrijverschap is Timmie actief als coach. Hij coacht ondernemers, maar ook leidinggevenden, freelancers en mensen die, net als hij, vanuit een familiebedrijf gestart zijn. “Ik ben CEO van een groot mkb-(familie)bedrijf. Ik ken de dagelijkse praktijk en begrijp wat er kan spelen, zowel privé als op zakelijk gebied. Die ervaringen zijn voor sommige mensen een pre om juist mij als coach te kiezen. Ik vind het op mijn beurt prettig om me op deze manier met mensen te verbinden en ze daadwerkelijk verder te kunnen helpen.”
Meer weten over het boek van Timmie de Pooter? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief: https://mailchi.mp/94cc612e687e/x2fus5vfrz
Wil je door Timmie gecoacht worden? Stuur dan een e-mail naar [email protected].
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden