
Ondanks groei is de dienstverlening altijd persoonlijk
Natuurlijk stoort het hem wel eens. Het is ook zo makkelijk gezegd: bij een groot makelaarskantoor is de dienstverlening minder persoonlijk. Wilco Neeskens bewijst graag het tegendeel. Met vier vestigingen en twee zichtlocaties is Neeskens Makelaars nadrukkelijk op de Zeeuwse woningmarkt aanwezig; altijd persoonlijk en betrokken. “De reden dat ik voor dit vak koos, zijn juist de mensen. Ik ben van nature geïnteresseerd in hun achtergrond. Niets leuker dan mensen blij maken met een mooie woning. En, anders dan vroeger, vergt dat inmiddels veel vakkennis.”Met vakkennis doelt hij op de eisen die tegenwoordig aan een makelaar worden gesteld. “Vroeger was een goede babbel misschien voldoende. Inmiddels is er een professionaliseringsslag ingezet, die naar mijn idee niet meer stopt. Wie zich als erkend makelaar laat certificeren, moet jaarlijks een verplicht aantal studiepunten halen. Ons kantoor is met negen gecertificeerde makelaars uniek in Zeeland.”
Start kantoor
Dat was 40 jaar geleden inderdaad wel anders. Toen startte zijn vader Theo een makelaarskantoor aan huis, in Schore. Zo ging dat toen. “Klanten kwamen aan huis en tekenden aan de keukentafel de koopovereenkomst. Mijn moeder, eigenlijk huisvrouw, was in feite de gastvrouw. Samen met mijn broers en zussen werden wij naar boven of buiten gestuurd als er klanten waren”, herinnert Wilco zich. Wat hij ook nog weet: “Ik vond het stoer van mijn vader dat hij een eigen bedrijf startte. Achteraf realiseer ik me dat hij dat in een moeilijke periode deed, de crisis van begin jaren tachtig. De makelaar waarvoor hij werkte, was juist door de slechte economische situatie failliet gegaan.” Vijf jaar na de start ging Theo een samenwerking aan met Wim Remeëus, een hypotheekadviseur. “Ik denk dat mijn vader de eerste was die deze slimme combinatie maakte.”
Vader helpen
Inmiddels was het kantoor aan de Marijkelaan in Yerseke gekocht. Als middelbare scholier hielp Wilco zijn vader waar hij kon. “Het was in de tijd dat de 1-uur fotoservice opkwam. Dat regelde ik. Ik wachtte een uur op de foto’s en maakte dan met een plakstift de verkoopbordjes voor in de etalage”, vertelt Wilco lachend. Toen hij zijn Vwo-diploma op zak had, zei zijn vader: je mag alles worden, behalve makelaar. Wilco koos daarom voor een studie Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Zo ver van huis had niemand zicht op hem. Hij kon doen en laten wat hij wou. En dat was toch de makelaarsopleiding. “Toen ik daarvoor het eerste vak gehaald had, was mijn vader verbaasd: geven ze dat ook op de universiteit?”
Het makelaarsvak in
Wilco groeide langzaam het vak in. In 2006 nam hij het makelaarskantoor definitief van zijn vader over. “Ik wilde in die eerste periode weer even terug naar de basis. Toen Martin van Ieperen en Henri Butijn hun intrede maakten in het bedrijf, was dat het moment om toekomstplannen te maken. We bleken zo volledig op één lijn te zitten, dat zij een deel van de aandelen overnamen. Samen vormen we nu het managementteam. We hebben een duidelijke groeistrategie; dat zie je aan het aantal vestigingen dat we inmiddels hebben. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld in 2019 twee kantoren op Schouwen-Duiveland overgenomen: Kooijman Makelaardij in Nieuwerkerk en Bijdevaate in Zierikzee. We hebben nu geen concrete plannen voor de opening van nieuwe kantoren, maar goede kansen bekijken we altijd serieus.”
Professionalisering
Naast groei, besteden Wilco en zijn collega’s ook veel aandacht aan de professionalisering van de dienstverlening. Als één van de eerste kantoren namen zij bijvoorbeeld een fulltime marketing & communicatie medewerker in dienst. “We verkopen nu 400 tot 500 woningen per jaar. Dat doen we met een goed team. We hebben 9 gecertificeerde makelaars, maar bijvoorbeeld ook enkele professionele fotografen. We besteden veel tijd en aandacht aan onze communicatie en uitstraling. We zijn normale mensen ‘met de voeten in de klei’. We werken persoonlijk en betrokken voor particuliere klanten, maar hebben ook de kennis en kunde om serieuze beleggers en nieuwprojecten te begeleiden.” Wat betreft het jubileum is Wilco met name blij dat het kantoor hiermee kan onderstrepen een goed en degelijk bedrijf te zijn. “Er zijn genoeg cowboys in deze markt. Wij laten zien dat we, zowel in goede als in slechte jaren, een betrouwbare en professionele partner op de woningmarkt zijn.”
Meer uit Zeeland
Wie zaait… moet oogsten. Onder deze noemer voert het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) een oogstcampagne uit om zowel agrariërs, loonwerkers als alle andere weggebruikers bewust te maken van een veilige verkeersdeelname. Dat dat nodig is, merkt ook Jeroen Boonman. Hij heeft samen met zijn ouders een agrarisch bedrijf in Heinkenszand. “Ik zie regelmatig verkeersituaties waarvan ik denk: dat is niet veilig.”Op het bedrijf van Jeroen worden hoofdzakelijk pootaardappelen, uien, suikerbieten en tarwe geteeld. Daarnaast telen ze snijbloemen. Naast het agrarisch bedrijf is Jeroen actief in de jongerenraad van Cosun en bestuurslid bij ZLTO, afdeling Borsele. “ROVZ benaderde onze ZLTO-afdeling met de vraag of we iemand kenden, die zou willen meewerken aan de campagne. Daardoor sta ik, als één van de deelnemende agrariërs, op de posters die bij deze campagne horen.”
6 dagen geledenVoor iedereen die toe is aan een volgende carrièrestap of van baan wil veranderen maar nog niet weet wat, zijn er vanaf maandag 18 september inloopmiddagen door heel Zeeland. Daar zitten specialisten klaar van het Zeeuwse team Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Zij helpen belangstellenden met antwoorden op loopbaanvragen. Het team LLO is dit jaar gestart vanuit de samenwerking ‘Aan de slag in Zeeland’ en heeft als doel mensen te stimuleren zich blijvend te ontwikkelen.
6 dagen geledenHet nieuwste Dormio Resort Nieuwvliet-Bad in Zeeuws-Vlaanderen heeft recent haar eerste gasten verwelkomd. Het luxe resort, gelegen aan de Zeeuwse kust, is ontwikkeld door het Arnhemse Dormio Group en bestaat uit 124 vakantiewoningen en diverse faciliteiten. Met woningen speciaal ontworpen voor vakantiegangers die op zoek zijn naar luxe en voor bezoekers met huisdieren, kinderen en grote groepen, speelt Dormio met de opening van het resort in op de groeiende vraag vanuit de vakantiemarkt. CEO van Dormio Group, Don van Schaik, is trots dat Dormio de hoge ambities op het gebied van innovatie, variatie en duurzaamheid waarmaakt: “We creëren resorts die inspelen op de hedendaagse behoeften van vakantiegangers, waarbij het belang van duurzaamheid groter wordt en de vraag naar luxe groeit. Voor Dormio Resort Nieuwvliet-Bad geldt dat de woningen gasvrij zijn en voorzien zijn van zonnepanelen en laadpalen voor elektrische auto’s. Zo sluit het resort met zijn milieuvriendelijke aard feilloos aan bij de huidige tijd.” De lokale beleving De architectuur van de accommodaties op het resort is geïnspireerd op traditionele Zeeuwse boerderijen en visserswoningen. In deze lijn werkte Dormio samen met een interieurontwerper voor de inrichting van de woningen. De bouw van de vakantiewoningen is in handen van ADS Groep en het bedrijf Sagro is verantwoordelijk voor de weg-, groen- en civiele werkzaamheden. “Bij Dormio hechten we veel waarde aan de verbinding van elk resort of hotel met de omgeving”, stelt Van Schaik. “De mooie kustlijn van Zeeuws-Vlaanderen, natuurpark het Zwin en de sfeervolle, Belgische steden bevinden zich in de nabije omgeving van het resort. Ook het fijne zandstrand van Nieuwvliet-Bad is op loopafstand. Het resort heeft de sfeer van een traditioneel duindorp, waarbij de gemoedelijke sfeer en de natuurrijke uitstraling van Zeeuws-Vlaanderen wordt gecombineerd met een luxueus verblijf.” Innovatieve verblijven Behalve het duurzame karakter van Dormio Resort Nieuwvliet-Bad, beschikt het resort over een selectie unieke accommodaties voor twee tot twintig personen, waaronder wellnesswoningen met privé wellnessfaciliteiten, poolwoningen met een verwarmd binnenzwembad en woningen direct aan water. Geschikt voor families, biedt het resort speciale kindvriendelijke vakantiewoningen, omringd met een speelveld en huisdiervriendelijke accommodaties met een omheinde tuin, voerbak en hondendouche. Op het resort zijn faciliteiten zoals een minimarkt, een binnen- en buitenzwembad, een kids club, diverse speelplekken, een hondenspeeltuin en een speelstrand. Bij restaurant Zeeuws Proeven kunnen gasten terecht voor hapjes, drankjes en uitgebreide gerechten. De keuken maakt zoveel mogelijk gebruik van streekproducten afkomstig van de plaatselijke wijnhandel, visboer en groenteboer. Van Schaik: “We hebben speciale aandacht besteed aan het creëren van een ontspannen en kindvriendelijke omgeving, waar onze gasten zich thuis kunnen voelen. We streven naar een zorgeloos verblijf voor iedereen die samen met hun dierbaren wil genieten van de natuur in de omgeving.” Dormio Resort Nieuwvliet-Bad is nu te boeken via deze link Over Dormio Group Dormio Group ontwikkelt sinds 2001 luxe vakantieresorts en hotels op toeristische toplocaties. Dormio Group is als projectontwikkelaar en bemiddelaar verantwoordelijk voor de verkoop, verhuur en het beheer van de vakantiewoningen, appartementen en/of hotelkamers op deze resorts en hotels. Alle drie de faseringen worden in-house opgepakt: ontwikkeling (Dormio Leisure Development), sales/makelaardij (Dormio Investments) en management, exploitatie en verhuur (Dormio Resorts & Hotels, Summio). Door Dormio’s marktkennis, betrokkenheid en liefde voor het leisure-vak, die je terugziet in de resorts en hotels, worden zowel de klanten als gasten volledig ontzorgd. Bij Dormio Group werken dagelijks zo’n 600 medewerkers in de verschillende landen, waarvan 115 op het hoofdkantoor in het centrum van Arnhem. Het portfolio bestaat momenteel uit 42 locaties in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Spanje. Voor meer informatie, bekijk de website: www.dormiogroup.com
2 maanden geledenEric de Ruijsscher, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW Zeeland, spreekt zijn zorg uit over de aangekondigde stop op nieuwe of zwaardere zakelijke aansluitingen op het Zeeuwse elektriciteitsnet. De stop vormt een grote belemmering voor de doorontwikkeling van het Zeeuwse bedrijfsleven, zeker voor de industrie en voor middelgrote maakbedrijven. Verduurzaming, groei en vernieuwing van het Zeeuwse bedrijfsleven komen hierdoor in veel gevallen in de knel en vertroebelen zo de toekomstplannen. Deze ontwikkeling zet het vestigingsklimaat van Zeeland onder druk.
2 maanden geledenEen onmisbare tool voor groeiende IT-bedrijven In een arbeidsmarkt die schreeuwt om IT-professionals, lanceert Mettom, een vooraanstaande payrolldienstverlener uit Eindhoven, een unieke, gratis werkgeverswijzer. Deze wijzer biedt kleine en middelgrote IT-bedrijven een cruciaal concurrentievoordeel door inzicht te bieden in marktconforme arbeidsvoorwaarden, een aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien.
2 maanden geledenEerder werd het theaterprogramma van het Zeeland Nazomerfestival al bekend gemaakt en de afgelopen weken popte er ook steeds meer muziekacts op die tijdens ZNF op het Abdijplein spelen. Met optredens van Eva van Manen, Meral Polat Trio en Wende op de laatste twee avonden van ZNF2023, is het volledige programma bekend. Na het succes van vorig jaar, is het Abdijplein wederom gratis bezoeken en zorgen de muzikale live-acts voor verrassing en feest. Het Zeeland Nazomerfestival vindt plaats van 25 augustus tot en met 2 september. Het Zeeland Nazomerfestival sluit elke avond de festivaldag af op het Abdijplein in Middelburg. In intieme setting kun je van zaterdag 26 augustus tot en met zaterdag 2 september terecht voor een muzikale live-act. Perfect om dit bezoek te combineren met een voorstelling of om je dag af te sluiten. Van pop tot jazz, van klassiek tot Nederlandstalig, alles komt voorbij op het gratis te bezoeken plein. In samenwerking met Poppodium de Spot is er een programma samengesteld waarin gezocht wordt naar vernieuwing en verbinding in de muziek, maar ook in verschillende culturen en generaties.
2 maanden geledenUit recente gegevens van ANWB Zakelijk en Shuttel blijkt dat het zakelijk tanken vorige week vrijdag met 34 procent is gestegen in vergelijking met de voorgaande vrijdag. Opmerkelijk genoeg is deze stijging onder zzp'ers zelfs 96 procent. Deze toename kan worden toegeschreven aan de aangekondigde accijnsverhoging die sinds zaterdag 1 juli van kracht is. In april 2022 heeft de overheid de accijnzen voor benzine, diesel en LPG verlaagd met 21 procent vanwege de torenhoge inflatie. Dit resulteerde destijds in een daling van 17 cent per liter voor benzine en 11 cent per liter voor diesel. Hoewel deze belastingverlaging eerder werd verlengd tot 1 juli, werden de prijzen nu in twee stappen verhoogd. Bovenop het terugdraaien van de accijnskorting, werd er ook een inflatiecorrectie toegepast. Dit betekent dat de prijs voor een liter benzine met 14 cent steeg en de prijs voor een liter diesel met 10 cent. Inclusief 21 procent btw komt dit neer op respectievelijk 17 cent en 12 cent per liter. Voor een volle benzinetank van 40 liter betekent dit bijna een stijging van 7 euro, terwijl een volle dieseltank 4,50 euro duurder werd. Bart Horstman, Mobility as a Service Strategist bij Shuttel, vertelt: “Afgelopen vrijdag merkten we een aanzienlijke stijging in het aantal tankbeurten. Ik zag zelf ook bij verschillende tankstations behoorlijke rijen staan. Toen ontstond het idee om onze data van zakelijke mobiliteitskaarthouders, die de kaart ook gebruiken om te tanken, te analyseren. We wilden zien of ook zakelijke rijders de neiging hadden om hun tank nog snel vol te gooien. En dat bleek inderdaad het geval. Het meest opvallende verschil was te zien tussen het MKB/grootzakelijke segment en zzp'ers. Een zzp’er draagt immers zelf de kosten van een tankbeurt, terwijl bij werknemers van MKB- en grootzakelijke organisaties deze kosten door de werkgever worden gedragen. Autorijden duurder voor ondernemers, niet alleen door verhoging diesel prijs Deze prijsverhoging valt samen met de stijgende kosten van autorijden in het algemeen, zoals parkeerkosten en brandstof. Het is van cruciaal belang dat ondernemers zich bewust worden van de aankomende stijgende kosten en de impact die dit kan hebben op hun bedrijfsresultaten. Hoewel voor veel mkb-medewerkers de kosten door de werkgever worden gedragen, worden zzp'ers direct geconfronteerd met deze prijsstijgingen. Het is dan ook begrijpelijk dat zij afgelopen vrijdag massaal hebben getankt om direct te profiteren van de lagere prijzen. Deze tijdelijke verlichting van hun uitgaven kan een aanzienlijk verschil maken voor zzp'ers. Dit neemt niet weg dat ook de mkb-ondernemer de verhoging financieel voelt. "De stijgende kosten van autorijden hebben een directe invloed op alle Nederlanders maar vooral op ondernemers. Zij maken gemiddeld meer kilometers, betalen daardoor een hogere premie voor hun verzekering en hebben te maken met een bijtelling. Dit naast andere stijgende kosten voor ondernemers door de hoge inflatie. Niet reizen is vaak geen optie voor de ondernemer maar andere vormen van vervoer onderzoeken om kosten te besparen kan schelen in de kosten. Alternatieve vervoersopties, deelmobiliteit en efficiënter brandstofgebruik zijn enkele manieren waarop ondernemers hun transportkosten kunnen verlagen en daar proberen wij en onze partner Shuttel bij te helpen," aldus Patrick van Weert, propositie marketeer bij ANWB Zakelijk Over ANWB Zakelijk ANWB Zakelijk bedient de zakelijke markt (MKB en ZZP) met mobiliteitsoplossingen zoals voertuighulpverlening, een mobiliteitskaart en zakelijk lease. ANWB Zakelijk analyseerde de data in samenwerking met Shuttel wat inzicht gaf in het tankgedrag van ondernemers. ANWB Zakelijk heeft een loket geopend voor ondernemers en verantwoordelijke voor het mobiliteitsbeleid om vragen en/of zorgen rondom mobiliteit te delen. Over Shuttelle Als grootste aanbieder van zakelijke mobiliteitskaarten in Nederland werkt Shuttel al bijna 10 jaar aan schonere, duurzamere en slimmere mobiliteit. Shuttel biedt intuïtieve en gebruiksvriendelijke oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken en speelt daarbij nadrukkelijk in op veranderende mobiliteitsbehoeften. Zo maakt Shuttel het verschil voor organisaties die sturen op duurzaamheid, hybride werken, flexibiliteit, kosten én vitaliteit. Op dit moment heeft Shuttel ruim 125 grootzakelijke en publieke werkgevers als klant: van de Rijksoverheid, FrieslandCampina, KraftHeinz, BDO en Fugro tot Decathlon. Daarmee bedient Shuttel ruim 170.000 zakelijke gebruikers. Maandelijks worden gemiddeld 280.000 reizen met Shuttel gemaakt. Inclusief de slimme laadoplossing voor EV’s registreert Shuttel dagelijks meer dan 300.000 transacties.
2 maanden geleden