Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Ombudsmannen willen dat overheid vaker contact met burgers zoekt

Ombudsmannen willen dat overheid vaker contact met burgers zoekt

DEN HAAG (ANP) - De overheid moet vaker persoonlijk contact met burgers opzoeken. Dat schrijven de Nationale ombudsman, de Kinderombudsman en de Veteranenombudsman in een dinsdag gepubliceerd jaarverslag. "Het is een plicht van de overheid om burgers zelf op te zoeken. Om te luisteren. En dan te doen wat nodig is."

In plaats daarvan probeert de overheid problemen te vaak op te lossen met meer regels en ingewikkelde processen, aldus de ombudsmannen. "Burgers zijn geholpen met veranderingen in het gedrag van de overheid, niet met nog meer systemen." Als goed voorbeeld noemen ze gemeenten die langs de deuren gaan om burgers met schulden te helpen.

"We hoeven niet te wachten op nog meer wetten, regels, beleid en uitvoeringsmaatregelen", zei de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen bij de aanbieding van zijn rapport in de Tweede Kamer. "Dat wetten in de weg staan om het goede te doen, is in heel veel gevallen een veronderstelling die niet klopt."

Meer tempo

Bij hersteloperaties van de overheid gaat het ook nog regelmatig mis, staat in het verslag. "Het lukt de overheid bij financieel of emotioneel herstel vaak niet om aan te sluiten bij de behoeften en leefwereld van de mensen om wie het gaat." Vanwege een drang om snel te werken, verschuift persoonlijk contact met gedupeerden naar de achtergrond.

In andere gevallen dringen de ombudsmannen juist aan op meer tempo. Een wet kostte vorig jaar gemiddeld 420 dagen om te behandelen in het parlement, voorbereidingstijd niet meegerekend. "Dat is kostbare tijd voor burgers die een snellere oplossing nodig hebben."

'Giftige paradox'

Een "giftige paradox", zo omschrijven ombudsmannen de drang om systemen aan te passen. "Elke aanpassing van het systeem om eerdere problemen op te lossen, zorgt weer voor nieuwe problemen én nieuwe aanpassingen."

De ombudsmannen hebben als taak burgers met klachten over de overheid op weg te helpen, en om hun problemen aan te kaarten bij de overheid. De Nationale ombudsman kreeg vorig jaar ruim 20.000 klachten, signalen en vragen binnen, zo'n 3600 minder dan in 2022.

Meer uit Politiek

Ontwikkelaars: kabinet is karig met maatregelen voor woningbouw

DEN HAAG (ANP) - De miljoenennota bevat nauwelijks structurele maatregelen om de woningbouwopgave vlot te trekken, vindt NEPROM. Volgens de brancheorganisatie van projectontwikkelaars komt dat doordat het kabinet demissionair is en "scherpe keuzes politiek moeilijk liggen". "Maar woningzoekenden hebben daar geen boodschap aan: er is nu actie nodig."

9 uur geleden
Schoof: mij past bescheidenheid als Kamer begroting wil aanpassen

DEN HAAG (ANP) - Demissionair premier Dick Schoof wil zich bescheiden opstellen als blijkt dat de Tweede Kamer de zojuist gepresenteerde miljoenennota van zijn kabinet wil aanpassen. Partijleider Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA heeft geopperd dat partijen na de verkiezingen een akkoord hierover moeten sluiten.

10 uur geleden
Asielministers gaan ondanks waarschuwing door met fors bezuinigen

DEN HAAG (ANP) - Asielministers David van Weel (VVD) en Mona Keijzer (BBB) gaan ondanks meerdere waarschuwingen van de Algemene Rekenkamer door met flinke bezuinigingen op de asielopvang in 2027. In dat jaar hebben de demissionaire ministers daarvoor 922 miljoen euro gereserveerd, een flinke daling ten opzichte van de 4,2 miljard euro die voor 2026 is begroot. Dat terwijl het ministerie verwacht dat het aantal asielzoekers dat wordt opgevangen juist stijgt in 2027.

10 uur geleden
Wiersma wil 'streefwaarde' stikstofreductie in 2030

DEN HAAG (ANP) - Demissionair landbouwminister Femke Wiersma wil voor industrie, mobiliteit en landbouw een "streefwaarde" aan stikstofreductie in 2030 vast leggen. Hoe hoog dit percentage moet zijn, kan de BBB-minister op Prinsjesdag nog niet zeggen. Ze gaat erover in gesprek met de sectoren zelf.

10 uur geleden
Woonbond mist compensatie voor gestegen huren in miljoenennota

AMSTERDAM (ANP) - De Woonbond reageert kritisch op de miljoenennota, waaruit naar voren komt dat huurders niet worden gecompenseerd voor hogere woonlasten. Weliswaar komen meer mensen volgend jaar in aanmerking voor huurtoeslag, maar die toeslag dekt volgens de belangenvereniging maar een deel van de gestegen huren.

10 uur geleden
COA: geen keuze voor stabiele meerjarige begroting gemiste kans

DEN HAAG (ANP) - Dat het kabinet opnieuw niet heeft gekozen voor "een stabiele meerjarige begroting voor asielopvang is een gemiste kans", stelt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) in een reactie op de miljoenennota. "Stabiele financiering is een absolute voorwaarde om rust en menselijkheid in de asielopvang te krijgen en jaarlijks een miljard te besparen", aldus de organisatie.

11 uur geleden
Bouwbedrijven 'teleurgesteld' over plannen voor stikstofaanpak

ZOETERMEER (ANP) - De bouwsector vindt het "teleurstellend" dat de aangekondigde 2,6 miljard euro die het demissionaire kabinet uittrekt voor het aanpakken van de stikstofproblemen "in feite slechts eerder toegezegde middelen in een nieuw jasje" zijn. De stikstofproblemen oplossen is cruciaal voor de bouw en infra, benadrukt brancheorganisatie Bouwend Nederland.

11 uur geleden