Nog een neef van Taghi in beeld als verdachte moord Wiersum
AMSTERDAM (ANP) - In het onderzoek naar de moord op advocaat Derk Wiersum is ook een in Marokko aangehouden neef van Ridouan Taghi in beeld bij politie en justitie. Deze Jaouad F. werd in oktober opgepakt omdat hij wordt verdacht van betrokkenheid bij de (vergis)moord op de zoon van een Marokkaanse rechter. Volgens het Openbaar Ministerie nam F. volop deel aan communicatie tijdens de grondige voorbereiding van de moord. Naar een vermoedelijke handlanger van F. wordt nog gezocht.
Dat bleek vrijdag tijdens een tussentijdse zitting tegen Anouar T. - weer een andere neef van Ridouan Taghi - en enkele medeverdachten bij de rechtbank in Amsterdam. Het OM verdenkt Anouar T. (28) en een aantal veronderstelde leden van zijn criminele groepering van betrokkenheid bij de voorbereiding van de moord.
Wiersum werd op 18 september 2019 doodgeschoten bij zijn huis in Amsterdam-Buitenveldert. De twee uitvoerders zijn in oktober veroordeeld tot 30 jaar cel.
Voorverkenningen
Data-analyse wijst uit dat T. en enkele anderen, onder wie Jaouad F., veelvuldig contact hebben gehad tijdens de talloze voorverkenningen, die eerst bij het Amsterdamse kantoor van Wiersum werden gedaan en later bij zijn woning.
In augustus 2019 namen de latere uitvoerders de voorverkenningen over. T. werd in november 2019 aangehouden als verdachte in de moordzaak en heeft geruime tijd vastgezeten. Hij ontkent. Omdat een inhoudelijk proces nog ver weg lijkt en de aanwijzingen tegen hem niet substantieel toenamen, is hij eerder dit jaar door de rechtbank op vrije voeten gesteld.
Youssef T.
Anouar T. heeft tijdens zijn voorarrest in het huis van bewaring in Grave een paar keer bezoek gehad van Youssef T., de advocaat en (eveneens) neef van Ridouan Taghi die op 8 oktober is aangehouden tijdens een bezoek aan Ridouan in de extra beveiligde gevangenis van Vught. Justitie verdenkt Youssef T. ervan dat hij als boodschapper tussen Ridouan en de buitenwereld heeft gefungeerd. Hij zit nog vast.
Volgens Anouar T.’s advocaat André Seebregts was Youssef "een klankbord" voor zijn gedetineerde familielid en bespraken zij de juridische merites van zijn zaak.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
2 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
8 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
17 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
20 uur geleden