
No-nonsense, nuchter & Zeeuws
Het is nog maar kort geleden dat Bouwbedrijf Rijk zijn 60-jarig jubileum vierde met een groot feest voor medewerkers en partners. Wat in 1962, door Cees Rijk als grondlegger en naamdrager, ooit begon als een kleine, regionale, organisatie op het gebied van woningbouw en -verbouw groeide in de loop van de tijd uit tot een bedrijf met 80 vaste medewerkers en een zeer betrokken poule van zo’n 25 inleenkrachten. Het was in 1982 dat Piet Rijk, de zoon van, het bedrijf van zijn vader overnam en verder wist uit te bouwen. Nu, 40 jaar later staat Freddie van Drongelen sinds 2017 aan het roer van het bedrijf, gevestigd in Heinkenszand. No-nonsense, nuchter & ZeeuwsBouwbedrijf Rijk staat bekend om zijn no-nonsens-, nuchtere- en echt Zeeuwse cultuur. Op de vraag in welke vorm dat tot uiting komt antwoord Freddie: “het begint bij de bedrijfscultuur. We hebben hier een hele hoge teamspirit. Het wij-gevoel is echt hoog. We moeten letterlijk op elkaar kunnen bouwen en dat doen we dan ook. Dat bereiken we niet door in een achterafzaaltje ingewikkelde inspiratiesessies te volgen maar gewoon af en toe een barbecue met een paar biertjes erbij. De vrijetijd van medewerkers wordt hier gerespecteerd, overwerken doen we dus niet als het niet hoeft. We stimuleren onze medewerkers juist een goede invulling te geven aan vrijetijd, daar blijft iedereen scherp door.” Dat ze bij Bouwbedrijf Rijk echt op elkaar kunnen rekenen bleek wel toen er in februari dit jaar op een vrijdag een grote storm over de regio raasde; “Vrijdagavond 1 appje gestuurd en zaterdagochtend stond er 30 man klaar; trots!”
Hier werken dus trotse mensen. Trots op het werk dat wordt uitgevoerd, maar zeker dus ook op de eigen interne organisatie. Toen Freddie in 2017 het bedrijf overnam vond er ook al vrij snel een digitaliseringsslag plaats. Servicebonnen werden digitaal, net als de maatvoering en ook het werken vanuit de Cloud werd ingevoerd. Mede door deze ontwikkelingen kon men groeien zonder dat daar direct een grote uitbreiding van het personeelsbestand voor nodig was. Ook de werkplaats werd aangepakt om zoveel mogelijk prefab in eigen huis te maken. Ook hier ondervindt men de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt. Freddie: “Er is in de sector natuurlijk een groot tekort aan vakmensen, daar heeft iedereen last van. Voordeel daarvan is echter wel dat je beter gaat nadenken over je eigen interne processen. Waar er vroeger al snel ‘een mannetje bij’ moest, denk je nu eerst wel 2 keer na òf en hoe je het ook anders kan oplossen”.
Leren van de jongere generatie
Over de jongere generatie veel lof, daar wordt veel van geleerd. “Die hechten van zichzelf al waarde aan een goede werk-privé balans, die werken liever niet te veel. Dat uit zich vervolgens in een zeer laag ziekteverzuim-percentage en verslapen zich nauwelijks; Dan is het prima toch?” De jongere generatie wordt binnen bouwbedrijf Rijk vaak gekoppeld aan de wat meer ervaren medewerker om van elkaar te leren en zodoende tot het beste resultaat te komen. “Wanneer we merken dat er jongens wat meer begeleiding nodig hebben, zoeken we daar gewoon de juiste leermeester bij, dan komt het uiteindelijk ook goed.”
Verduurzaming
Wat momenteel een hot-topic is speelt bij Bouwbedrijf Rijk al jaren een grote rol. Geboren uit bewustwording van budgetten, later verlegd en uitgebreid richting een milieuvraagstuk. “Momenteel bouwen we bijvoorbeeld woningen die 50+ jaar meegaan en waarvan de gebruikte materialen demontabel en herbruikbaar moeten zijn. Verder zijn we alert op het gebruik van materialen die, bij de totstandkoming ervan, zo min mogelijk energie verbruiken. Maar omdat we hier al jaren mee bezig zijn valt het eigenlijk niet eens meer op”, aldus Freddie. Typeert wederom de eerdergenoemde no-nonsens cultuur. Doen we gewoon!
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden