Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Nikkei zet opmars voort door optimisme economisch herstel

Nikkei zet opmars voort door optimisme economisch herstel

TOKIO (ANP) - De Japanse aandelenbeurs zette dinsdag de opmars voort. De hoop dat het vaccinatieprogramma, dat deze week begint in Japan, het economische herstel verder zal aanwakkeren zorgde voor optimisme bij beleggers. Ook in Hongkong, waar beleggers terugkeerden na de lange feestdagenperiode rond het Chinees Nieuwjaar, ging de beurs flink vooruit door de positieve vooruitzichten van het herstel van de coronacrisis.

De Nikkei in Tokio eindigde 1,3 procent hoger op 30.467,75 punten. De Japanse hoofdindex won een dag eerder al bijna 2 procent en keerde voor het eerst sinds augustus 1990 terug boven de psychologische grens van 30.000 punten. De Nikkei is nog wel altijd ver verwijderd van het hoogtepunt van bijna 39.000 punten in december 1989.

In een reactie op de flinke koersstijgingen verklaarde de gouverneur van de Bank of Japan, Haruhiko Kuroda, dat de recente aandelenrally de wereldwijde vooruitzichten van het economische herstel weerspiegelde. Kuroda wees daarmee de kritiek van de hand dat de centrale bank met zijn omvangrijke stimuleringsbeleid een nieuwe zeepbel creƫert op de aandelenmarkt.

De Hang Seng-index in Hongkong noteerde tussentijds 1,4 procent in de plus. Vooral de bioscoopbedrijven waren in trek door een sterk herstel van het aantal bezoekers tijdens de lange vakantieperiode in China. IMAX China dikte 40 procent aan en Alibaba Pictures werd 30 procent meer waard. Ook de olieproducenten wonnen terrein door de recente opmars van de olieprijzen. PetroChina, de grootste Chinese olieproducent, steeg 10 procent. In Shanghai was de beurs nog gesloten en wordt er donderdag pas weer gehandeld.

Meer uit Financieel

Verzekeraar Achmea mikt op resultaat van 1 miljard euro in 2030

ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.

12 minuten geleden
EU wordt mogelijk strenger voor clouddiensten Amazon en Microsoft

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.

13 minuten geleden
AkzoNobel heft bij fusie beschermingsmuur tegen overnames op

AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.

1 uur geleden
Verfmaker AkzoNobel zakt op rood Damrak na fusienieuws

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.

2 uur geleden
Claimstichting begint zaak tegen Netflix om prijsverhogingen

AMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.

2 uur geleden
Levensmiddelenindustrie: stabiele prijzen minder vanzelfsprekend

DEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

4 uur geleden
Mkb-bedrijven krimpen vaker dan dat ze groeien

DEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

4 uur geleden