Navigatiespecialist TomTom boekt weer winst na reorganisatie
AMSTERDAM (ANP) - Navigatiedienstverlener TomTom is er in de eerste drie maanden van dit jaar in geslaagd een nettowinst te boeken, na periodes van verliezen die daar aan vooraf gingen. De navigatietechnologie van het Nederlandse bedrijf won marktaandeel onder autofabrikanten, die ook nog eens meer wagens produceerden. Tegelijkertijd profiteerde TomTom van kostenbesparingen als gevolg van een eerdere reorganisatie, die honderden medewerkers hun baan kostte.
De omzet steeg met 10 procent tot bijna 141 miljoen euro, waarbij navigatietechnologie voor de auto-industrie ruim een derde meer opbracht dan een jaar eerder. De verkoop van TomToms aan particulieren, een tak die al jaren gestaag krimpt, leverde iets minder op. De nettowinst kwam uit op 3 miljoen euro, terwijl in dezelfde periode vorig jaar nog een negatief resultaat van 21,5 miljoen euro de boeken in ging.
Het is de eerste keer sinds het tweede kwartaal van 2019 dat TomTom netto weer een winst weet te boeken. Financieel topman Taco Titulaer zegt dat dit resultaat voor een deel te danken is aan de gedaalde kosten na de "herschikking" van de afdeling die kaarten ontwikkelt. Het gros van de circa vijfhonderd banen die TomTom schrapte verdween bij dit onderdeel, omdat het bedrijf veel van dit werk heeft geautomatiseerd.
TomTom stond ooit synoniem voor de fysieke navigatiekastjes voor automobilisten die het bedrijf maakte, maar die tak kwam onder druk te staan door de populariteit van de gratis kaartendienst van Google. Het meeste geld verdient TomTom nu door zijn kaartentechniek te verkopen aan autoproducenten die de TomTom-kaarten in het infotainmentsysteem verwerken. Daarnaast levert het bedrijf ook data en software aan andere technologiebedrijven. Zo meldt TomTom in het kwartaalbericht de ontwikkelaar van een app voor vrachtwagenchauffeurs, het Duitse PTV, te hebben gestrikt als afnemer van zijn softwarepakket met navigatiediensten.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
5 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
7 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
9 uur geleden