Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 MONO kan het verschil zijn tussen wel of niet veilig thuiskomen

MONO kan het verschil zijn tussen wel of niet veilig thuiskomen

“Ogen op de weg, altijd. Ik weet als geen ander hoe je in een split second moet kunnen reageren. Natuurlijk is het rijden van de Dakar-rally niet te vergelijken met woon-werkverkeer en zakelijke ritten, maar toch. Ook de omstandigheden op het traject dat je dagelijks rijdt, kunnen veranderen. Om die reden moet je altijd de juiste focus hebben: op de weg!”

Autocoureur Tim Coronel is sinds begin 2020 het gezicht van 'MONO-zakelijk'. Een rol die hem op het lijf geschreven is. Als zeer ervaren autocoureur is Tim een autoriteit in de racewereld. Hij weet als geen ander dat concentratie ontzettend belangrijk is achter het stuur. En niet alleen als je autocoureur bent. “Mensen associëren mij met autorijden, rally’s en uitdagingen aangaan. Als ik die bekendheid kan inzetten om automobilisten bewust te maken van de gevaren op de weg, dan doe ik dat graag. Niet met een opgestoken vingertje, dat hoort niet bij mij, maar wel door te werken aan bewustwording. Vanuit de autosport ken ik de gevaren van de weg. Concentratie is alles. Je moet instinctief met je ogen op de weg gericht zijn, altijd. Doe je dat goed, dan haal je de finish en win je prijzen. Vertaald naar het dagelijkse leven: dan kom je veilig thuis en kun je je partner en/of kinderen weer in de armen sluiten.”

Bewustwording
Iedereen die, net zoals Tim, veelvuldig op de weg zit, kent ze. Automobilisten die gevaarlijk slingerend over de weg gaan. Sommigen appen, anderen lezen de krant, trimmen hun baard of doen hun make-up. Tim is daarover heel duidelijk: onverantwoord. “Het lijkt alsof mensen zich niet bewust zijn van de risico’s van dergelijk gedrag achter het stuur. Het moet even doordringen dat de prijs als het misgaat echt enorm hoog is. Je zit eenvoudigweg in een projectiel, waarmee je jezelf en anderen enorm kunt bezeren. Een voorbeeld? Rij je in de bebouwde kom met 50 kilometer per uur, dan is (bij zonnig weer) de remweg 26 meter. Rijd je iemand aan, dan is de klap zo groot dat de helft van de voetgangers dit niet overleeft. Wie daarover goed nadenkt, maakt andere keuzes. Dat wil ik als ambassadeur tussen de oren krijgen.”

Rij MONO
Na een ambassadeurschap van bijna twee jaar ziet Tim langzaam dat zaken kantelen. Gelukkig maar. Werkgevers krijgen meer en meer aandacht voor veilig gedrag in het verkeer. “Net zoals het terugdringen van het alcoholgebruik in het verkeer, vergt dit ook een lange adem. Mijn advies aan werkgevers: stimuleer het MONO rijden onder je medewerkers en investeer in opleiding voor de chauffeurs die namens jouw bedrijf op de weg zitten. Daarmee komen ze veilig thuis, maar daarmee zijn ze ook ambassadeurs van jouw bedrijf. Je wilt toch niet dat mensen asociaal rijden in een auto met jouw bedrijfsnaam erop? Maak het bespreekbaar, bijvoorbeeld tijdens een werkoverleg, functioneringsgesprek of gewoon bij de koffiemachine. En handel er ook zelf naar. Geef het goede voorbeeld en val je mensen niet met telefoontjes of appjes lastig als je weet dat ze op de weg zitten.”

Verkeersveiligheid binnen je organisatie of bedrijf
Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) heeft als taak om de verkeersveiligheid binnen de provincie Zeeland te bevorderen. Zo ook rondom beroepsmatig vervoer. Het ROVZ helpt je graag met tips en campagnemateriaal om de verkeersveiligheid in jouw bedrijf te bevorderen. MONO rijden stimuleren binnen jouw bedrijf? Word MONO-held! Binnen de MONO-helden campagne teken je als bedrijf de belofte om MONO te stimuleren en krijg je verschillende communicatiematerialen die hierbij kunnen helpen. Meer weten? Stuur een mail naar [email protected] of kijk op www.rovz.nl/toolkit.

Meer weten over MONO?
De MONO-campagne richt zich op automobilisten, fietsers en scooter- en brommerrijders. Doel is een sociale norm neerzetten: ongestoord rijden zonder afleiding van je telefoon.
Kijk voor meer informatie op: https://www.rovz.nl/campagnes-acties/mono

Meer uit Zeeland

Zeeuwen werken verst van huis

Nu we de coronamaatregelen achter ons laten, gaan Nederlanders weer steeds vaker naar kantoor. Zeeuwen hebben de meeste baat bij (deels) thuiswerken, omdat zij met gemiddeld 31,8 kilometer de langste reis afleggen. Landelijk gezien reist een werknemer gemiddeld 22 kilometer naar de werkplek. Dit blijkt uit onderzoek van CVster.nl naar woon-werkafstand.  

6 dagen geleden
HOPPAAA! Foodtruckfestival

HOPPAAA! Foodtruckfestival HOPPAAA! tijdens de meivakantie in Burgh Haamstede! Je hoeft drie dagen lang niet te bedenken wat je op het menu zet of waar je met de kids gaat eten. In de meivakantie strijkt namelijk weer het HOPPAAA! foodtruckfestival neer in Burgh Haamstede! Dit festival heeft het karakter van een grote familie reünie en kenmerkt zich door een heerlijk ongedwongen en gezellige sfeer. De leukste foodtrucks presenteren zich, er zijn diverse barretjes, je luistert naar nostalgische hits en voor de kids zijn er volop activiteiten. Het gezinsvriendelijke festival in Burgh Haamstede is van dinsdag 30 april t/m donderdag 2 mei, uiteraard is de toegang gratis. Borrelplanken en smikkelplateaus: Bij de foodtrucks haal je gerechten van over de hele wereld. Van Amerikaanse hotdogs tot Thaise wok gerechten en curry’s. Van loaded nacho’s, Duitse flammkuchen en Mexicaanse taco’s. Oer-Hollandse frietjes, poffertjes en tosti’s tot authentieke Italiaanse pasta’s, pizza’s en heerlijke anti pasti. Veel rijdende keukens bieden het shared dining principe aan door middel van een goed gevulde borrelplank of smikkelplateau. “We zien dat veel vriendenclubjes en gezinnen ervan houden om gerechten met elkaar te delen” aldus Gera van Vliet van evenementenorganisatie Bruisend. Lang tafelen met een drankje erbij en lekkere muziek op de achtergrond. Ondertussen kunnen de kids een sjoel competitie houden, zich laten schminken of een glitter tattoo laten zetten, dat is HOPPAAA!

1 week geleden
Ruim 250 bezoekers maken kennis met het Delta Climate Center

Zeeland en Vlissingen in het bijzonder hebben woensdag 10 april kennisgemaakt met het Delta Climate Center. Met het evenement ‘Maak kennis met het Delta Climate Center’ in de Lasloods in Vlissingen heeft het nieuwe centrum zich voor het eerst aan de buitenwereld gepresenteerd. Het Delta Climate Center wil met onderzoek en onderwijs bijdragen aan een duurzame toekomst voor de Zeeuwse delta en daarmee delta’s over de wereld. Voor ruim 250 bezoekers vertelde wetenschappelijk directeur Albert Klein Tank, samen met een aantal medewerkers, hoe het centrum dit gaat doen. Klein Tank stipte vier punten aan die het centrum uniek maken: de samenwerking tussen mbo, hbo en wo in onderwijs en onderzoek, de thema’s water, energie en voedsel en hoe het hier invulling aan geeft, de innovatieve werkvormen waarmee het centrum haar doelen wil bereiken en dat ze de gehele provincie als een living lab ziet.

2 weken geleden
“Iedereen moet na het werk weer veilig thuis komen”

“We hebben binnen ons bedrijf aandacht voor veiligheid in de breedste zin van het woord. Iedereen moet immers na het werk weer gezond en veilig thuis kunnen komen. Aandacht voor verkeersveiligheid hoort daar zeker bij. Dat betekent voor ons bedrijf dat we alle voertuigen standaard uitrusten met uiteenlopende veiligheidssystemen, dat we mensen aanspreken op verkeersveilig weggedrag, dat we rekening houden met rust- en rijtijden en chauffeurs goed inwerken op een nieuw voertuig.” Ronald Wielemaker is directeur van het gelijknamige familiebedrijf Wielemaker BV. Dit is een Zeeuwse transportonderneming, waar ongeveer 90 medewerkers dagelijks actief zijn met het inzamelen van afvalstoffen. Daarnaast speelt het bedrijf, met het transport van deelstromen, een logistieke rol in de circulaire ontwikkeling van onze regio. Veel van het werk vindt logischerwijs plaats op de weg. Daarvoor beschikt Wielemaker over ongeveer 70 voertuigen, zoals vuilnisauto’s, haakarmauto’s, portaalauto’s en trekker/oplegger combinaties. Ronald vertelt dat bij de aanschaf van nieuwe voertuigen ‘alle vinkjes wat betreft veiligheidssystemen aangaan’. “Natuurlijk! Ik heb het altijd vreemd gevonden dat lichte personenauto’s eerder standaard voorzien werden van airbags dan grote vrachtwagencombinaties. Alle extra veiligheidsmogelijkheden omarmen we, dus zaken als remassistentie, rijbaanassistentie, dodehoeksensoren en camera’s beschouwen wij steevast als standaard.”

2 weken geleden
Kick-off 'Boost the Energy Transition'

Op donderdag 11 april kwamen 18 geselecteerde bedrijven samen voor de kick-off van het opwerkprogramma van de energiechallenge 'Boost the Energy Transition', georganiseerd door Dockwize en Stichting Zeeuwse Publieke Belangen. Dit initiatief heeft als doel om ondernemers, onderzoekers en andere vernieuwers te stimuleren om innovatieve plannen te ontwikkelen voor de energietransitie in Zeeland. Het evenement markeert een belangrijke mijlpaal in de inspanningen om duurzame energieoplossingen te bevorderen, en komt op een cruciaal moment voor de provincie Zeeland, waar de vraag naar dergelijke oplossingen hoog is. Met de helft van de geselecteerde bedrijven uit Zeeland belooft deze challenge een aanzienlijke impact te hebben op het aanpakken van de energie-uitdagingen van de provincie.

2 weken geleden
Zakelijk overnachten met luxe en comfort

Ervaar het gemak van zakelijk overnachten bij Otium Wellness Hotel Roosendaal. Op een centraal gelegen locatie, op slechts 2 autominuten van de A58 en A17 en op een korte 20 minuten rijden van Breda, is dit hotel de perfecte plek voor jouw zakelijke verblijf. De kamers De kamers bieden het comfort en de luxe die je nodig hebt na een lange werkdag. Met een kitchenette voorzien van een spoelbak en magnetron, hoef je niet elke avond uit eten te gaan. En dankzij de gratis wifi kun je ook in het hotel efficiënt werken aan jouw taken.

2 weken geleden
Goed nieuws voor werkend en ondernemend Zeeland

GOES - Goed nieuws voor werkend en ondernemend Zeeland: Uitgeverij de Bode, Zeeuwse Vacaturebank en reclamebureau LMG strategie+creatie bundelen hun krachten en lanceren samen de Zeeuwse Carrièrekrant. De drie partijen zijn, ieder vanuit hun eigen expertise, ervaren in het matchen van werkgevers en werkzoekenden. Jim Goedhart is bekend van de Zeeuwse Vacaturebank en De Zeeuwse Connectie, Perry Kentin van reclamebureau LMG strategie+creatie is bekend van het organiseren van de succesvolle netwerkbeurs Contacta en fysieke banenmarkten en Luuk Roozeboom brengt al vele jaren Weekblad de Bode uit in Zeeland en West-Brabant, inclusief speciale periodieke bijlagen over werk en vacatures.

1 maand geleden