Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 MONO kan het verschil zijn tussen wel of niet veilig thuiskomen

MONO kan het verschil zijn tussen wel of niet veilig thuiskomen

“Ogen op de weg, altijd. Ik weet als geen ander hoe je in een split second moet kunnen reageren. Natuurlijk is het rijden van de Dakar-rally niet te vergelijken met woon-werkverkeer en zakelijke ritten, maar toch. Ook de omstandigheden op het traject dat je dagelijks rijdt, kunnen veranderen. Om die reden moet je altijd de juiste focus hebben: op de weg!”

Autocoureur Tim Coronel is sinds begin 2020 het gezicht van 'MONO-zakelijk'. Een rol die hem op het lijf geschreven is. Als zeer ervaren autocoureur is Tim een autoriteit in de racewereld. Hij weet als geen ander dat concentratie ontzettend belangrijk is achter het stuur. En niet alleen als je autocoureur bent. “Mensen associëren mij met autorijden, rally’s en uitdagingen aangaan. Als ik die bekendheid kan inzetten om automobilisten bewust te maken van de gevaren op de weg, dan doe ik dat graag. Niet met een opgestoken vingertje, dat hoort niet bij mij, maar wel door te werken aan bewustwording. Vanuit de autosport ken ik de gevaren van de weg. Concentratie is alles. Je moet instinctief met je ogen op de weg gericht zijn, altijd. Doe je dat goed, dan haal je de finish en win je prijzen. Vertaald naar het dagelijkse leven: dan kom je veilig thuis en kun je je partner en/of kinderen weer in de armen sluiten.”

Bewustwording
Iedereen die, net zoals Tim, veelvuldig op de weg zit, kent ze. Automobilisten die gevaarlijk slingerend over de weg gaan. Sommigen appen, anderen lezen de krant, trimmen hun baard of doen hun make-up. Tim is daarover heel duidelijk: onverantwoord. “Het lijkt alsof mensen zich niet bewust zijn van de risico’s van dergelijk gedrag achter het stuur. Het moet even doordringen dat de prijs als het misgaat echt enorm hoog is. Je zit eenvoudigweg in een projectiel, waarmee je jezelf en anderen enorm kunt bezeren. Een voorbeeld? Rij je in de bebouwde kom met 50 kilometer per uur, dan is (bij zonnig weer) de remweg 26 meter. Rijd je iemand aan, dan is de klap zo groot dat de helft van de voetgangers dit niet overleeft. Wie daarover goed nadenkt, maakt andere keuzes. Dat wil ik als ambassadeur tussen de oren krijgen.”

Rij MONO
Na een ambassadeurschap van bijna twee jaar ziet Tim langzaam dat zaken kantelen. Gelukkig maar. Werkgevers krijgen meer en meer aandacht voor veilig gedrag in het verkeer. “Net zoals het terugdringen van het alcoholgebruik in het verkeer, vergt dit ook een lange adem. Mijn advies aan werkgevers: stimuleer het MONO rijden onder je medewerkers en investeer in opleiding voor de chauffeurs die namens jouw bedrijf op de weg zitten. Daarmee komen ze veilig thuis, maar daarmee zijn ze ook ambassadeurs van jouw bedrijf. Je wilt toch niet dat mensen asociaal rijden in een auto met jouw bedrijfsnaam erop? Maak het bespreekbaar, bijvoorbeeld tijdens een werkoverleg, functioneringsgesprek of gewoon bij de koffiemachine. En handel er ook zelf naar. Geef het goede voorbeeld en val je mensen niet met telefoontjes of appjes lastig als je weet dat ze op de weg zitten.”

Verkeersveiligheid binnen je organisatie of bedrijf
Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) heeft als taak om de verkeersveiligheid binnen de provincie Zeeland te bevorderen. Zo ook rondom beroepsmatig vervoer. Het ROVZ helpt je graag met tips en campagnemateriaal om de verkeersveiligheid in jouw bedrijf te bevorderen. MONO rijden stimuleren binnen jouw bedrijf? Word MONO-held! Binnen de MONO-helden campagne teken je als bedrijf de belofte om MONO te stimuleren en krijg je verschillende communicatiematerialen die hierbij kunnen helpen. Meer weten? Stuur een mail naar [email protected] of kijk op www.rovz.nl/toolkit.

Meer weten over MONO?
De MONO-campagne richt zich op automobilisten, fietsers en scooter- en brommerrijders. Doel is een sociale norm neerzetten: ongestoord rijden zonder afleiding van je telefoon.
Kijk voor meer informatie op: https://www.rovz.nl/campagnes-acties/mono

Meer uit Zeeland

‘MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’

MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”

2 maanden geleden
Horecabeurs Goes: Dé vakbeurs van Zuidwest-Nederland!

Horecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.

2 maanden geleden
HOOGSTE PUNT

Boutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.

6 maanden geleden
MONO, voor onszelf en voor alle cursisten

‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”

6 maanden geleden
Inkoopprijzen Stellendamse garnalen meer dan gehalveerd

Stellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”

8 maanden geleden
Oosterscheldeweek 2024

Van 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.

8 maanden geleden
Contacta 2024: 'Maak gebruik van Sterke Schakels"

Contacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.

8 maanden geleden